Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 841

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Har ni mycket FOMO i hÀsteriet?

Jag har verkligen det 🙄 och det Ă€r sÄÄÄÄ fĂ„nigt för jag har sjĂ€lv valt att avstĂ„ frĂ„n de trĂ€ningar, clinics och tĂ€vlingar som jag ”missar” men Ă€ndĂ„ kĂ€nns det lite surt att vara hemma

och det hjĂ€lper inte att hĂ€sten ju kĂ€nns sĂ„ himla fin och dĂ„ vore det ju kul att tĂ€vla och visa upp honom osv 😅

Samtidigt dÄ som jag medvetet valde att avstÄ en tÀvling nu, för att det fanns ingen anledning vara med och dessutom kom han in med en tappsko ikvÀll bara för att bevisa att den dÀr tÀvlingen var inte med i vÄr gudomliga plan ;)

NÀhej, skÀrpning och strunta i allt kul alla andra gör!
Min plan Ă€r att TRÄNA och komma lĂ€ngre med vĂ„ra svagheter, grundridningen och i augusti/september kunna fĂ„ ut i FEI Lag. Stretchar mig lite och tĂ€nker att jag ska trĂ€na för MsvB:5 med, men det Ă€r nog utmanande att hinna fĂ„ tĂ€vlingsbart pĂ„ knappt tre mĂ„nader.

Jag har verkligen det 🙄 och det Ă€r sÄÄÄÄ fĂ„nigt för jag har sjĂ€lv valt att avstĂ„ frĂ„n de trĂ€ningar, clinics och tĂ€vlingar som jag ”missar” men Ă€ndĂ„ kĂ€nns det lite surt att vara hemma

och det hjĂ€lper inte att hĂ€sten ju kĂ€nns sĂ„ himla fin och dĂ„ vore det ju kul att tĂ€vla och visa upp honom osv 😅

Samtidigt dÄ som jag medvetet valde att avstÄ en tÀvling nu, för att det fanns ingen anledning vara med och dessutom kom han in med en tappsko ikvÀll bara för att bevisa att den dÀr tÀvlingen var inte med i vÄr gudomliga plan ;)

Min plan Ă€r att TRÄNA och komma lĂ€ngre med vĂ„ra svagheter, grundridningen och i augusti/september kunna fĂ„ ut i FEI Lag. Stretchar mig lite och tĂ€nker att jag ska trĂ€na för MsvB:5 med, men det Ă€r nog utmanande att hinna fĂ„ tĂ€vlingsbart pĂ„ knappt tre mĂ„nader.
Jag har det definitivt! Och Ànnu vÀrre var det nÀr hÀsten var skadad och det kÀndes som om alla bara var ivÀg pÄ allt möjligt roligt och bondade med varandra och hade jÀttekul. Jag gör en hel del, just nu egentligen lite mer Àn jag orkar, men kan ÀndÄ kÀnna att Ä, sÄ synd att jag missar om allt möjligt. Och jag tycker ocksÄ att jag Àr fÄnig, och att jag faktiskt har en bra plan, som jag lagt upp i början av Äret.

Jag har inte FOMO i och med att jag inte Àr rÀdd att missa nÄgot - jag vet ju att jag gör det. Jag har typ SOMO, sadness of missing out. Klassiskt exempel:
Jag ser en annons om en helgkurs av nĂ„got slag (sist var det fĂ€lttĂ€vlan) och tĂ€nker att ”men ja vad roligt, och dĂ„ har jag ju semester med sĂ„ det blir ju perfekt. Ska anmĂ€la direkt, sĂ„ himla roligt”
Bara för att sekunderna senare inse att nej det ska jag inte alls. För hur gÀrna jag Àn vill sÄ Àr det helt omöjligt att genomföra för mig.

Man kan ju tycka att jag efter fem och ett halvt Ă„r borde ha mina begrĂ€nsningar med mig ”naturligt”. Men hjĂ€rnan vill uppenbart inte alls acceptera den nya verkligheten

Det Àr tyvÀrr lite samma med veckotrÀningar. Jag skulle gÀrna vara med men det blir sÄ extremt dyrt eftersom orken kanske klarar en vecka av tre och man mÄste ju betala för varje vecka oavsett.

Jag Àr totalt vaccinerad mot allt sÄnt. Jag har hÀst för att det Àr roligt att ha en relation till ett sÄ fantastiskt djur, och mitt fokus Àr att hÀsten ska ha ett sÄ bra liv som möjligt hos oss.

Jag har lyckats med konststycket att ha ett sto (som betÀcktes som treÄring iofs), som reds in sent, och vid fem Ärs Älder var inriden pÄ treÄrings nivÄ.

Sist jag tÀvlade dressyr var 2020. Innan dess var det nog 1993.

SÄ jag missar allt, typ, men Àr lycklig ÀndÄ.

Jag Àr totalt vaccinerad mot allt sÄnt. Jag har hÀst för att det Àr roligt att ha en relation till ett sÄ fantastiskt djur, och mitt fokus Àr att hÀsten ska ha ett sÄ bra liv som möjligt hos oss.

Jag har lyckats med konststycket att ha ett sto (som betÀcktes som treÄring iofs), som reds in sent, och vid fem Ärs Älder var inriden pÄ treÄrings nivÄ.

Sist jag tÀvlade dressyr var 2020. Innan dess var det nog 1993.

SÄ jag missar allt, typ, men Àr lycklig ÀndÄ.
Fast jag har FOMO av att inte fĂ„ rida med 😂
Och dĂ„ ”fĂ„r” jag nog alltid rida, men jag hinner inte (pga livet i övrigt) eller sĂ„ behöver hĂ€sten vila (
och dĂ€r har jag insett i Ă„r att det Ă€r bĂ€ttre att vila lite mer Ă€n jag gjort tidigare, och inte rida bara för mitt höga nöjes skull 🙄) eller som @warg skriver en skada pĂ„ hĂ€sten

Och alltsÄ jag Àr VUXEN, jag har planerat mitt liv helt sjÀlv och har alla möjligheter sÄ jag vet ju att det Àr en plan jag har som gör att jag inte red igÄr. Men ÀndÄ sörjer jag det lite ;) vilket Àr jÀttemÀrkligt nÀr jag sjÀlv lagt planen och tagit beslutet :D

Det mÀrks att jag Àr gammal. Har aldrig ens hört ordet :rofl: Men nu nÀr jag fattar vad det innebÀr sÄ rÀddade pandemin mig frÄn allt sÄdant tÀnk. NÀr allt öppnade upp igen sÄ hade jag kommit ifrÄn det och köpte gÄrd och fick annat att tÀnka pÄ. Hade inte pandemin kommit sÄ hade jag fortfarande tÀvlat mot min egen vilja. Jag tyckte inte det var sÄ himla roligt egentligen men det var det man skulle göra och nÀstan hela ens identitet lÄg ju i att trÀna och tÀvla. Nu gör jag som jag vill och det Àr sÄ himla skönt!

Jag har inte FOMO i och med att jag inte Àr rÀdd att missa nÄgot - jag vet ju att jag gör det. Jag har typ SOMO, sadness of missing out. Klassiskt exempel:
Jag ser en annons om en helgkurs av nĂ„got slag (sist var det fĂ€lttĂ€vlan) och tĂ€nker att ”men ja vad roligt, och dĂ„ har jag ju semester med sĂ„ det blir ju perfekt. Ska anmĂ€la direkt, sĂ„ himla roligt”
Bara för att sekunderna senare inse att nej det ska jag inte alls. För hur gÀrna jag Àn vill sÄ Àr det helt omöjligt att genomföra för mig.

Man kan ju tycka att jag efter fem och ett halvt Ă„r borde ha mina begrĂ€nsningar med mig ”naturligt”. Men hjĂ€rnan vill uppenbart inte alls acceptera den nya verkligheten

Det Àr tyvÀrr lite samma med veckotrÀningar. Jag skulle gÀrna vara med men det blir sÄ extremt dyrt eftersom orken kanske klarar en vecka av tre och man mÄste ju betala för varje vecka oavsett.

Jag kan inte heller ha fasta trÀningar, blir stressad bara av tanken. MÄnga rider varannan vecka och det skulle funka tidsmÀssigt med skiftjobb men inte med min ork.
Jag bokar in trÀningar efter hand istÀllet nÀr tid, pengar och energi finns, Àr ju möjligt hos mÄnga trÀnare att köpa ledig plats frÄn ordinarie ryttare om du inte vill trÀna privat.

Btw Ă€r jag en tant som @fio och fick googla ordet đŸ€Ł

Jag kan inte heller ha fasta trÀningar, blir stressad bara av tanken. MÄnga rider varannan vecka och det skulle funka tidsmÀssigt med skiftjobb men inte med min ork.
Jag bokar in trÀningar efter hand istÀllet nÀr tid, pengar och energi finns, Àr ju möjligt hos mÄnga trÀnare att köpa ledig plats frÄn ordinarie ryttare om du inte vill trÀna privat.

Btw Ă€r jag en tant som @fio och fick googla ordet đŸ€Ł
Det Àr tyvÀrr vÀldigt begrÀnsat med alternativen hÀr. 99% kör just att du bokar upp dig pÄ x gÄnger/en termin/etc. Kan du inte vara med fÄr du sjÀlv se till att sÀlja din trÀning till nÄgon annan om du inte vill betala för ingenting sÄ att sÀga.

Jag tror ni har ett betydligt större utbud av trÀnare nere hos er :)

Det Àr tyvÀrr vÀldigt begrÀnsat med alternativen hÀr. 99% kör just att du bokar upp dig pÄ x gÄnger/en termin/etc. Kan du inte vara med fÄr du sjÀlv se till att sÀlja din trÀning till nÄgon annan om du inte vill betala för ingenting sÄ att sÀga.

Jobbigt! HĂ€r Ă€r det som du sĂ€ger stort utbud och flexibelt. Jag har en ”fast” plats hos min trĂ€nare, men inte sĂ„ att jag behöver betala om jag inte kan trĂ€na. Tycker det Ă€r toppen, jag brukar trĂ€na varannan vecka och det Ă€r precis lagom. Just nu kör jag varje vecka för jag kĂ€nde för det, men inget bundet..

Ja det Àr inte alls en vanlig modell hÀr vad jag kÀnner till. Jag messar min dressyrtrÀnare att jag vill trÀna och sÄ bestÀmmer vi en tid.

Fick Àntligen till en trÀning igÄr. För första gÄngen sen... december? DÄligt underlag, en hÀst som trampat in tÄkappan i hoven och en rejÀl förkylning hos mig, och ett mkt kostsamt besök för bilen pÄ verkstan har satt krokben för oss...

NÄvÀl, lilla herr T var sjukt spÀnd och vi jobbade typ hela passet med att fÄ honom att spÀnna av och börja lyssna. Det kom tillslut, och det som Àr lite roligt med herrn Àr att all avslappning kommer typ pÄ en gÄng? SÄ frÄn att ha varit knappt styrbar sÄ blir det tvÀrstopp om jag gör halvhalten lite för kraftig...

Dock skall det sÀgas att han, Àven i spÀnningen i början av passet, Àr mycket mer ridbar Àn han var i höstas. Han blir fortfarande styv och svÄrkommunicerad men det finns nÄgon form av kommunikation iaf.

TrÀnaren ville att jag skulle Äka pÄ WE tÀvling ihop med henne i augusti. Hade varit kul men kanske skall trÀna pÄ hindren nÄn gÄng innan det :rofl:

Jobbigt! HĂ€r Ă€r det som du sĂ€ger stort utbud och flexibelt. Jag har en ”fast” plats hos min trĂ€nare, men inte sĂ„ att jag behöver betala om jag inte kan trĂ€na. Tycker det Ă€r toppen, jag brukar trĂ€na varannan vecka och det Ă€r precis lagom. Just nu kör jag varje vecka för jag kĂ€nde för det, men inget bundet..
LÄter super. Jag jobbade ju skift i typ 20 Är och var helt hopplöst med det dÀr att man behövde binda upp sig för x gÄnger varje vecka nÀr man inte kunde varannan/var tredje pga jobb. Samtidigt förstÄr jag att trÀnarna behöver ha en viss inkomst och inte riskera att stÄ dÀr med en dyr ridhushyra och det kommer tvÄ personer t ex

Ja det Àr inte alls en vanlig modell hÀr vad jag kÀnner till. Jag messar min dressyrtrÀnare att jag vill trÀna och sÄ bestÀmmer vi en tid.
Som sagt sÄ tror jag ni har ett helt annat utbud av trÀnare hos er. Och Àven nog stor skillnad om det Àr en trÀnare som har egen gÄrd/ridhus (ovanligt hÀr, de flesta har det inte utan hyr in sig för trÀningar) eller behöver betala ridhushyra etc och alltsÄ behöver vet att den fÄr in x pengar varje trÀning

Som sagt sÄ tror jag ni har ett helt annat utbud av trÀnare hos er. Och Àven nog stor skillnad om det Àr en trÀnare som har egen gÄrd/ridhus (ovanligt hÀr, de flesta har det inte utan hyr in sig för trÀningar) eller behöver betala ridhushyra etc och alltsÄ behöver vet att den fÄr in x pengar varje trÀning
NÀr jag hade egen hÀst sÄ kom trÀnaren till mig. Hon var Àven i ett annars stall i samband med det. Det var otroligt lyxigt.

Ja precis, det blir ju stor skillnad. Jag Äker numera inte ivÀg och hÄller trÀningar, det tar mycket tid och Àr en hel del pyssel och admin med - men folk som vill komma hem till mig och trÀna Àr jÀttevÀlkomna. Min trÀnare har utebana, men vi har ocksÄ möjlighet att boka in oss i ett ridhus i nÀrheten av henne. DÄ Àr det jag som pratar med ridhusÀgaren och fixar allt med det. Jag rider Àven en del för tillresta WE-trÀnare, dÄ gÀller det förstÄs att boka upp sig i tid, betala i förvÀg och försöka sÀlja lektionen om man fÄr förhinder.

BÄde ja och nej faktiskt. Ja för att jag behÄller hÀstarna livet ut och om dessa lever tills de blir 25 sÄ Àr jag 75 och lÀr inte börja om med tvÄ hingstföl dÄ. Dvs allt jag gör i utbildningsvÀg kan vara "sista gÄngen" jag gör det frÄn unghÀstar som jag följt hela vÀgen. Jag har ingen Äldersnoja alls annars men just detta kÀnns lite obehagligt och svÄrt att ta in. Och det kan hetsa mig lite att tÀnka shit vi mÄste trÀna si och sÄ och hinna testa pÄ ditt och datt innan det Àr för sent. Men det kÀndes mer stressande innan jag fick löst nytt slÀp och BE-kort förra hösten. Nu har jag ju tekniskt sett i alla fall möjligheterna att komma ivÀg pÄ saker och i alla fall kommit igÄng med regelbunden trÀning som jag Àr jÀtteglad för. Nu under kommande semester sÄ ska Darwin ocksÄ fÄ börja trÀna pÄ att Äka ivÀg sÄ den vÀrlden öppnas för honom med.

Men nej för att jag ocksÄ tÀnker pÄ hur extremt skört allting Àr med hÀstar och de kan ryckas frÄn en nÀr som helst. SÄ jag pÄminner mig att om de dör i morgon sÄ Àr det viktiga att de har haft ett - ur hÀstperspektiv - bra liv hela vÀgen dit. Inte lika mycket om vi har hunnit starta x eller y klasser i dressyr eller hoppa si eller sÄ högt eller nÄgot annat, utan att de har fÄtt galoppera i hagen och umgÄs i en stabil flock med kompisar som de Àr trygga med. GÄ promenader för att fÄ beta det dÀr första saftiga grÀset pÄ vÄren och leta efter fallfrukt pÄ hösten. Blivit kliad pÄ sköna stÀllen. Och olika sÄdana smÄ upplevelser med hÀstkvalitetstid Àr ju alltid lÀttare att fÄ in i vardagen.

Har ocksĂ„ turen att min trĂ€nare hjĂ€lper mig nĂ€r jag ber om det. Ibland gĂ„r det tvĂ„ mĂ„nader och denhĂ€r veckan har hon hjĂ€lpt mig 4 dagar 😁 vi ses dĂ€r det passar, hemma hos mig eller vid ridhus beroende pĂ„ Ă„rstid. men hon har inte mycket trĂ€ningar lĂ€ngre och Ă€r flexibel.
Jag jobbar skift och kan inte ha en fast plats en gĂ„ng i veckan eller ens varannan vecka eller en gĂ„ng i mĂ„naden. Har 12v schema som ligger rullande dag/kvĂ€ll/varannan helg. NĂ€r jag velat trĂ€na för nĂ„gon har jag helt enkelt fĂ„tt ta reservplats om det funnits och behöver ofta försöka byta tur pĂ„ jobbet för jag jobbar alltid kvĂ€ll nĂ€r det Ă€r nĂ„got kĂ€nns det som đŸ€Ł

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka