Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 847

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 186375
Lade upp den här bilden i en brittisk grupp is Facebook men blev så jäkla irriterad så jag tog bort inlägget igen. Flera stycken som tyckte hon var ”underweight” och jag kan inte hålla med? Är jag blind? Jag vill absolut ha lite rundare rumpa och mer överlinje men tycker inte hon är för smal? Tycker ofta att många hästar är för feta (och de som tyckte deras tvååringar var mer ”utvecklade” var ju definitivt feta) och tycker Doris är fin.

Vad säger ni?
Jag skulle nog säga att hon är normal mot det lite tunnare hållet. Men inte underviktig.

Visa bifogad fil 186375
Lade upp den här bilden i en brittisk grupp is Facebook men blev så jäkla irriterad så jag tog bort inlägget igen. Flera stycken som tyckte hon var ”underweight” och jag kan inte hålla med? Är jag blind? Jag vill absolut ha lite rundare rumpa och mer överlinje men tycker inte hon är för smal? Tycker ofta att många hästar är för feta (och de som tyckte deras tvååringar var mer ”utvecklade” var ju definitivt feta) och tycker Doris är fin.

Vad säger ni?

Att hon är fin!
Folk är så vana att se feta hästar att de inte vet hur en normalviktig häst ska se ut.

Visa bifogad fil 186375

Vad säger ni?
Tycker verkligen inte att hon är för smal. Man ser ju att hon står och tittar på något, och då drar de ju in magen lite. Bättre smal unghäst än tjockis.

Visa bifogad fil 186375

Vad säger ni?

Jag skulle säga att hon är i normal hull mot de slimmade hållet 🤗 jag föredrar absolut slimmade hästar framför feta, men man får acceptera att de tar längre tid att bygga rundare rumpa och mer överlinje för att de inte byggs av massa fett då som deras övergödda hästar har och så tror dem att allt är muskler 🙄

Hon är jätte fin! 🙌

Igår hade jag ut vår equiterapeut. Det är tredje gången sedan jag köpte hästen. Brukar komplettera mina egna behandlingar med ET för att säkerställa att jag inte blir 'hemmablind'.
Och nu har vi ju varit på tävling tre gånger så bra med en check men jäklar vad mycket beröm hästen fick!
Efter första tävlingen tog det typ en vecka för henne att hämta sig men nu var hon knappt påverkad, vilket ju är såå positivt. Och mycket av problematiken hon haft är nu borta.
Så väldigt nöjd och glad jag idag.

Visa bifogad fil 186375

Vad säger ni?
Brittiska showhästar ska visas FETA. Så är väl det de reagerar på.
Gå in i random grupp för showhästar så ser du att alla är smällfeta. När jag jobbade på Irland så fick de som skulle visas, särskilt de som skulle gå heavy weight gödas hysteriskt.

Visa bifogad fil 186375

Vad säger ni?
Hon är jättefin!
Det är så många som helt tappat förmågan att bedöma hullet hos hästar. Eller som hos mig, det är accepterat för det är enklast att ha dem tjocka pga fri tillgång tex.
Och jag säger inget om de är lite runda, men så många är rejält tjocka. Tex min egen och hennes kompanjoner 🙃

Jag fick kommentaren ifjol att min ettåring var tunn. Men det är skillnad på att vara tunn och att inte behöva gå ner mer i vikt, dvs att man har koll helt enkelt.

Visa bifogad fil 186375

Vad säger ni?
Tycker också att hon är fin - och ett hull som jag bara kan drömma om på min köttbulle.
Hon kommer ju fylla ut med mognad och muskler, men som unghäst tycker jag att hon är jättefin.

Hon är jättefin!
Det är så många som helt tappat förmågan att bedöma hullet hos hästar. Eller som hos mig, det är accepterat för det är enklast att ha dem tjocka pga fri tillgång tex.
Och jag säger inget om de är lite runda, men så många är rejält tjocka. Tex min egen och hennes kompanjoner 🙃

Jag fick kommentaren ifjol att min ettåring var tunn. Men det är skillnad på att vara tunn och att inte behöva gå ner mer i vikt, dvs att man har koll helt enkelt.
Tycker också att hon är fin - och ett hull som jag bara kan drömma om på min köttbulle.
Hon kommer ju fylla ut med mognad och muskler, men som unghäst tycker jag att hon är jättefin.
Ja och det är ju inte så att hon inte får mat heller, det är ändå en hyfsat rejäl kraftfodergiva hon får plus höet, men hon växer och tränas så det går åt.

@Piaff
Britter har överlag väldigt feta hästar (utom möjligen inom fälttävlan och racing) så ingen överraskning att de tycker Doris är smal.

Jag tycker hon ser fin ut!

Min fuxiga fälttävlans häst var rätt slimmad i våras, jag fick använda förbygel vid hoppningen för sadeln gled bakåt… Kan säga att det har gått över nu! Igår satte jag munkorg på henne för jag blev så stressad över hur fet hon är, ser ut som en flodhäst! :nailbiting:

@Piaff
Britter har överlag väldigt feta hästar (utom möjligen inom fälttävlan och racing) så ingen överraskning att de tycker Doris är smal.

Jag tycker hon ser fin ut!

Min fuxiga fälttävlans häst var rätt slimmad i våras, jag fick använda förbygel vid hoppningen för sadeln gled bakåt… Kan säga att det har gått över nu! Igår satte jag munkorg på henne för jag blev så stressad över hur fet hon är, ser ut som en flodhäst! :nailbiting:
Ja nu går hon på gräs dygnet runt så får se om det blir nåt mer hull hähä!

Nu är KM avgjort i min klubb och vi fick gul rosett😁🤩 så himla många fina ridskoleekipage så är så stolt över mig och "min" lilla häst🥰 vi har tränat så mycket det här året och verkligen gått från klarhet till klarhet. LB börjar sitta ganska fint, kanske ska testa på mer LA efter sommaren 😱

Den sadel jag köpte till Ozzy är brun så nu har jag unnat mig, öh honom två nya träns som jag fyndat begagnat. Ett SD Design och ett OS, båda för 1000kr, med ett par tyglar 😎
Va? Två träns för 1000? Avis!
Eller menar du styck?
Hur som, visa bild, tack. 😁
Min har fortfarande inte fått något eget utan har förra hästens full-träns på absolut sista hålen. 😅
Men hon har liksom en mix av cob och full så blir lite bök att få allt att passa om man bara köper 'vanligt'.

Kan också sälla mig till skaran som säger att Doris inte är 'för smal' men skulle inte vilja ha henne mindre.

Jag tycker även jag att Doris är tunn men inte mager. Och det är bättre med tunn än trind!

Apropå träns hittade jag ett så sjukt snyggt, på 70% rea så 500 istället för nästan 2000. Rundsytt, lackad nosgrimma och fodrat. Meen det fanns bara i cob. Jag chansade - men det är för litet 😭

(Det är dubbla pannband så man ska kunna byta. Man ska inte ha båda samtidigt)
IMG_3676.webp

Visa bifogad fil 186375

Vad säger ni?

Hon är perfekt i hullet men saknar lite överlinje och kunde möjligtvis vara lite mer musklad. Men hon är inte så gammal och just nu i denna årstiden så växer dom mkt när gräset kommit. Jag tycker hon är jättefin.

Jag tycker även jag att Doris är tunn men inte mager. Och det är bättre med tunn än trind!

Apropå träns hittade jag ett så sjukt snyggt, på 70% rea så 500 istället för nästan 2000. Rundsytt, lackad nosgrimma och fodrat. Meen det fanns bara i cob. Jag chansade - men det är för litet 😭

(Det är dubbla pannband så man ska kunna byta. Man ska inte ha båda samtidigt)Visa bifogad fil 186400

Åå vilket fynd, vad tråkigt att det inte passade 😥 super snyggt!

(Det är dubbla pannband så man ska kunna byta. Man ska inte ha båda samtidigt)Visa bifogad fil 186400
Ser ut som ett ponnyträns tom 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka