Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 946

Bukefalos 30 år!

Katt ska gå sin första LA1 imorgon på PnR, nästa helg tävlar vi samma program på samma plats. Har ridit igenom det ett par gånger i veckan och det känns oförskämt bra här hemma iaf😁. Skänkelvikningar har hon så otroligt lätt för, det svåraste är att inte tvära för mycket. Ryggningar är lite svårare men blir bättre för varje pass. Galoppen är otroligt ridbar! Tiometersvolter och förvänd gör hon så himla fint. Hoppas vi kan hitta samma enkla känsla på bortaplan!

Min häst har vilat efter en behandling men nu ska vi äntligen igång igen. Har bestämt mig för att starta igångsättningen på töm. Har några några tömkörningspass och hon har känts fin och duktig. Igår red jag för första gången ett dressyrpass i skritt i ridhuset och det kändes lovande :love:

Om en vecka är det äntligen Ubbeträning igen. Nelly kommer inte kunna köra för fullt men lika bra att passa på när det äntligen blir av :D
Du kan ju alltid jobba för hand delar av lektionen och få hjälp a la rehabträning/igångsättning/skadeförebyggande.
Kul att ni är på g iaf! 👍

Jag skulle filma lite saker idag när jag jobbade för hand. Blev sen och insåg att det kanske skulle dugga lite. När vi kört 5 min öppnade sig himmelen. Fick springa och gömma Pivon och mobilen. Vi blev helt dränkta båda två. Kläderna dyngsura och klistrade mot kroppen. Plaskade om mina sneakers när jag gick. 😂
Sen när det lättade upp igen och jag hade filmat det bästa hästen gjort på flera år inser jag att mobilen stängt av sig. Dvs ingen film.
Där stod jag och såg ut som en korsning av Alice Cooper och dränkt katt ihop med trötta regn-HATAREN till häst och fick filma ngt halvdant skit IOM att häst nu var lite trött.
Jaja.. 🤷‍♀️😅 Kan säga att jag fortfarande fryser. 😂
IMG_9135.webp

Jag red första gången efter min skada igår. Det funkade bra och P var jättefin. Så skönt att han hanterar tre veckors oplanerad vila på ett bra sätt. Jag bokade in en lektion redan imorgon, lika bra att komma igång ordentligt direkt. Jag har dessutom en träningshelg inbokad nästa helg.

Du kan ju alltid jobba för hand delar av lektionen och få hjälp a la rehabträning/igångsättning/skadeförebyggande.
Kul att ni är på g iaf! 👍
Ja precis! Jag startar alltid för hand. Drömmigt att ta över tyglarna när Ubbe gjort sitt först dessutom, hästen känns som smör😁🤩
Ubbe brukar först ta henne för hand, sen hjälpa mig när jag jobbar för hand och sen sitta upp och rida👍

Ja precis! Jag startar alltid för hand. Drömmigt att ta över tyglarna när Ubbe gjort sitt först dessutom, hästen känns som smör😁🤩
Ubbe brukar först ta henne för hand, sen hjälpa mig när jag jobbar för hand och sen sitta upp och rida👍
Ja, det är kanon att som tränare kunna jobba igenom för hand. Jag gör också så innan folk når dit själva. Då får de lättare känna på hur det ska kännas och hästen får lättare att kunna göra rätt om man plockar bort spänningar/oliksidighet.
Ubbe tog min gamla ponny ibland när jag behövde hjälp i början. Men ponnyn hatade män och var som Mulle/envis röd gris som ville mörda honom. Så det provade vi bara några gånger och gav upp iom tiden det tog för ponny att tagga ner och öppna upp.
Hans fru däremot kunde hjälpa oss när det behövdes. Henne kunde ponnyn vara ok med. Och jag fick hjälp att försöka hitta smör-knapparna. 😅
Övriga hästar senare har varit mer bara toppen då han hjälpte till. 😂
Han är bra han! Kul att ni får dit honom!

Ja, det är kanon att som tränare kunna jobba igenom för hand. Jag gör också så innan folk når dit själva. Då får de lättare känna på hur det ska kännas och hästen får lättare att kunna göra rätt om man plockar bort spänningar/oliksidighet.
Ubbe tog min gamla ponny ibland när jag behövde hjälp i början. Men ponnyn hatade män och var som Mulle/envis röd gris som ville mörda honom. Så det provade vi bara några gånger och gav upp iom tiden det tog för ponny att tagga ner och öppna upp.
Hans fru däremot kunde hjälpa oss när det behövdes. Henne kunde ponnyn vara ok med. Och jag fick hjälp att försöka hitta smör-knapparna. 😅
Övriga hästar senare har varit mer bara toppen då han hjälpte till. 😂
Han är bra han! Kul att ni får dit honom!
Haha!
Ja väldigt roligt! Synd bara att vi har svårt att få ihop tillräckligt med folk, blir lite oregelbundet..

Nova var ute och galopperade på åkern igår, tror hon faktiskt tycker det är roligt! Snäll också, tjuvökar galoppen lite men hittills inte busig iallafall 🙈

Idag dressyr och hon hade träningsvärk! Men när det släppte efter lite jogging så var hon jättefin❤️ trots blåst så brydde hon sig varken i plåttaket som slår eller läskiga hörnet 🤣
Kändes som vi hade läge i skritten så testade fatta galopp och det gick utmärkt, så duktig! Red också en liten båge in från långsidan i förvänd galopp, inga bekymmer. Hon har utvecklats så mycket sista månaderna!
Och gått ner i vikt så nu glider sadlarna bak. 😩 lär göra en koll men risken är att hon går upp allt igen när vi börjar fodra fritt med hö om några veckor…

IMG_5370.webp

Jag har gjort lite skrittjobb uppsuttet i ridhuset ett fåtal pass senaste tiden, annars jobbar vi för hand och på töm med skritt i skogen som omväxling. Igår testade jag något varv i trav uppsuttet och WOW vilken känsla. Så duktig häst!

Lite smolk i bägaren dock. Vi har två nya hästar i stallet och den ena och Nelly har bondat lite väl mycket. De är boxgrannar i går i hagar bredvid varandra (den andra har en hagkompis som den känner väl). Från början var det främst den andra hästen som fick sån rejäl separationsångest om Nelly gick iväg eller om den själv skulle tex ridas, men nu har även Nelly stressat upp sig och det känns helt ohållbart. Det skriks från alla håll och Nelly klarar helt plötsligt inte av att tas in själv i stallet😳

De måste detoxas från varandra på något sätt, pratade med stallägaren imorse och vi ska se om vi kan hitta någon annan haglösning..

Initialt kändes det kul att de verkade tycka om varandra, nu är allt bara kaos med skrik, hästar som springer, hög stressnivå osv. Inte lika roligt..

Idag tog jag med plutt för att försöka komma ut i skogen med Esamlia lite, vi rider ju mest i paddocken pga lilleman då kan vara i boxen en stund. Med människosällskap 🙌

De var en kort tur och han verkade tycka de va roligt, lite läskigt och han var lite trött så de va tur vi inte red så långt 😁 Esmalia var inte trött och gick i passage på hemvägen. Tur vi ska rida mer ordentligt på onsdag 🫣

Hon är väldigt glad över att ha fått bli ridhäst igen 😍 gnäggar tom när jag kommer 🌟

Blir kanske 2-3pass i veckan, korta, men de är en bra uppstart. Även om hon faktiskt gick nästan hela Juni ☀️ 🐎

Red samma PnR som @Fiorano i lördags, passade på att rida igenom küren. Gick riktigt bra och landade på ca 75%. Han var superduktig och ställer upp så fint 🥰

Blev lite mer pill med musiken efter, när jag tränade senast var travfesten lite kort så längde den men nu blev den lång istället 😅 jag är inte alls rätt person att syssla med det här, har alldeles för dåligt tålamod att pilla med övergångarna och göra det snyggt 🙈

Ska starta på våra hemmatävlingar nästa helg, ska bli kul att rida den på riktigt!
IMG_2002.webp

Perfekt dag idag! Slutade tidigt på jobbet, solen lyste och det var helt vindstilla. Skulle rida båda på ridbanan. Ser direkt i hagen att Mini inte vänder som hon brukar. Halt 😭 är nog hoven igen, lite puls. Inte jättehalt men ja halt.
Tar in Nova, borstar och ska sätta på skydden så får jag hennes mule mot handen. Blod. Blöder i munnen 😓 det är nog ingen fara, en tand är påväg fram så tror hon bet i uppbindningen och då började tandköttet började blöda. Men ville ju inte stoppa bettet i munnen såklart😞 fick gå en promenad i grimma och energin var det inget fel på. För första gången har har stått på bakbenen. 🙈 aja det gick bra iallafall, men nu blir det långt grimskaft alltid.
Har veterinärtid lägligt bokad imorgon, Nova tandkoll och Mini får följa.. Har aldrig åkt med båda och nu ska jag åka med båda ensam 🫣 jag har en plan så hoppas det funkar 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka