Bukefalos 28 år!

Dressyrtävling, antal

Dressyrryttaren

Trådstartare
Jag undrar vad som är ett vanligt antal dressyrtävlingar under tävlings säsongen. Om man som jag har ett sto som har grundkondis, vad är ett normalt antal tävlingar?
Personligen så har det aldrig varit något jag lärt mig, så jag hoppas att ni kan slå era kloka huvuden ihop om det är någon som vet? O_o
 
Sv: Dressyrtävling, antal

Det beror väl lite på. Har man en häst som behöver vara ute ofta för att titta av sig blir det fler starter. En häst som däremot är enkel på tävling blir det kanske färre starter och mer träning för att hela tiden förbättra sig för varje start.

Förra säsongen startade vi typ 10 gånger utöver nån klubbis. Här får msn passa på när tillfälle ges.. Men skulle tro att rjnt 20 starter/säsong är rätt normalt.

Under träningsperioder när man bygger upp och sätter nya rörelser är det heller inte alltid man är i tävlingsmässigt skick sas.
 
Sv: Dressyrtävling, antal

Beror även på vilken nivå man rider. Åker man ut på en lätt klass så kan man ju åka ut betydligt oftare än om man rider mer krävande klasser. Likaså om man väljer att rida en klass istället för två etc.
 
Sv: Dressyrtävling, antal

En annan faktor som påverkar är hur långt man har att åka och om man rider på kort eller lång bana. Två klasser på lång bana kan bli tungt men kort bana kan funka om det inte är superdjupt underlag...

Jag startade 13 gånger med ena hästen (varav flera på samma meeting och två gånger startade jag båda klasserna på en vanlig tävling) medan andra hästen startades 10 gånger. Det var nog helt ok för dem men mycket för mig som inte ville rida båda samma dag för de vill inte åka tillsammans...
 
Sv: Dressyrtävling, antal

Jag tror att många saker påverkar.
Geografin - hur långt har du till tävlingarna? Det påverkar ju kostnaden en hel del.
Hästen - behöver den mentalträning? Behöver den skonas från mentalträning?
Ryttaren - vad har den för ambitioner med sitt tävlande?

En av mina hästar fick gå två tävlingar i somras - testade för svår nivå för att se hur långt borta vi var.
En annan fick gå fyra starter. Hon behövde miljöträning - trodde jag. När hon visade sig vara stadig på resultat och nivå, var jag nöjd.

Min ambition i tävling är att kunna kvala mig så långt upp som möjligt i klasserna, kommer aldrig att få mer än mediokra resultat pga val av hästras så att uppnå kvalgränserna - när man behöver kvala - är tillräckligt bra för mig.

Den av mina hästar som gick två tävlingar är en kbl-travare som jag testade på MSV C för att se hur mycket mer träning det är för kval till MSV B och nu under vintern tränar jag på de saker där jag fick hårdast nedslag.

Den av hästarna som gick fyra tävlingar var en fyraåring som skulle ut och testa på tävling. Hon fick gå LB, och var stadig strax över 60% vilket jag tycker är godkänt för en fjording.
 
Sv: Dressyrtävling, antal

Jag startade ca 20 starter förra året på min då 10-åriga valack som gick
MSV C-B. En del starter på meeting och oftast två starter per dag när jag väl tävlade.

Jag tävlar för att jag tycker det är roligt att just tävla och åker iväg när det finns passande klasser på lagom avstånd. I år kommer det mer troligt bli en start/dag då vi förhoppningsvis kommer rida en del MSV A. Jag känner inte att jag måste tävla för att komma upp till en viss nivå eller liknande. Jag tävlar för att jag älskar det men givetvis vill jag att utvecklingen ska gå framåt och att vi helst ska bli bättre och bättre.
 
Sv: Dressyrtävling, antal

Det beror förstås på hur hästen fungerar, men jag kan berätta hur jag gjort.
Min häst var sex år förra året och det var hans första tävlingssäsong, då han tappat ett år pga skador.

Han gjorde fjorton starter under tio tävlingsdagar mellan mitten av juni och slutet av september (3,5 månad). Han fick gå två starter (LB + LB el LB + LA) fyra gånger, annars en klass.
Antal tävlingar kändes inte som något problem, men att rida två klasser per dag var mer tröttande för min häst vilket gör att jag kommer prioritera LA-klasserna och en start per dag i år.
Jag tror det är viktigt att få en vana för hästen att åka på tävling, att det inte blir nån grej. Min var (av naturliga skäl) betydligt mer spänd under, och trött efter, de första tävlingsdagarna än de sista. Så för hans del tror jag på många tävlingar med en start hellre än hela meeting med flera starter per dag.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
832
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 456
Senast: Wingates
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
27
· Visningar
2 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp