Bukefalos 28 år!

Dressyrträna 27åring!

Sv: Dressyrträna 27åring!

Jag skulle gärna, men jag har ju faktiskt skolan, sista terminen i nian nu och vårt arbetslag ska ju självklart (!!) ha en musikal nu som kommer bli väldigt mkt öva längre fram. + att jag har en kanin som behöver få komma ut också, då hon och jag ska tävla framåt våren. Plus att jag ska skaffa en till kanin. Så jag kan inte för tillfället fler dagar.. :/

kanske ska satsa på annan häst o kaninerna då?
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

I ditt ställe hade jag skaffat en annan medryttarhäst, som var i bättre kondition. Den gamla ponnyn mår faktiskt bättre av att bara gå och skrota i hagen hela veckorna än att bli hårt dressyrtränad en dag i veckan.

Immer


Jag hade faktiskt inte tänkt hårdtränat henne. :O
Jag var alltså inte beredd på att bli medryttare, men ägaren behövde hjälp och vaddå, rida en gång i veckan gratis på en underbar ponny tackar man inte nej till! Och det är det som är problemet, hon mår INTE bra av att gå och "skrota i hagen" eftersom hon behöver röra på sig! Även om det bara är ett kort pass i ridhuset!
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

kanske ska satsa på annan häst o kaninerna då?

Satsa och satsa.. Jag hade ju inte precis tänkt satsa på henne, bara rida henne så hon får röra på sig. Och det är kaninerna jag ska satsa på som mest! :love:
Men det är skönt att komma ut till ett stall och göra en massa sysslor som man aldrig får göra på ridskola, som att tex stå och borsta i en halvtimme innan man sadlar utan att stressa.
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Jag hade faktiskt inte tänkt hårdtränat henne. :O
Jag var alltså inte beredd på att bli medryttare, men ägaren behövde hjälp och vaddå, rida en gång i veckan gratis på en underbar ponny tackar man inte nej till! Och det är det som är problemet, hon mår INTE bra av att gå och "skrota i hagen" eftersom hon behöver röra på sig! Även om det bara är ett kort pass i ridhuset!

låt henne hitta ngn annan som kan hjälpa henne flera dagar i veckan...låter som hästen behöver mer tid än vad någon av er har...
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

men hon kommer må dåligt av om du gör nåt annat än att skritta på ons eftersom att hon inte rids nån annan dag
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Nu börjar det här faktiskt bli riktigt larvigt! Jag startade det här för att få några vänliga tips om vad man kan hitta på för lätta övningar, och GENAST tror alla att hästen är sliten och typ på väg att dö och att jag ska rida ihjäl henne, och säger till mig hur länge jag ska rida henne och HUR jag ska rida henne!

Om ni ursäktar så hoppas jag att någon moderator låser/tar bort den här diskussionen, det var nämligen INTE så här jag ville ha det! Och nu börjar det gå för långt!

Dom frågade mig, jag sa att jag kunde en dag i veckan och de godkände det, annars hade de väl hittat nån annan!?! FY så vissa hästmänniskor är! Jag ska INTE bara skritta, jag ska INTE bara galoppera! Hennes ägare kollade tillochmed på när jag red i onsdags, och hon tyckte att det var ett väldigt lätt pass och att jag ska dra upp tempot lite (och då red jag i en timme!)!

SKÄMS på er som tror ni kan allt, ni KÄNNER inte ens hästen! :devil: *arg*
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Om du läser svaren noga så ser du att flera har gett dej mycket bra tips om lätt träning.

Immer
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Ursäkta???

Ponnier har oftast en högre levnadsålder och funktionsduglighetsålder än vanliga stora varmblodshästar.

Min halvlbodsdam är bara 23 år UNG och rids eller jobbas 1-2 timmar om dagen 5-7 dagar i veckan, omväxlande ridbana m dressyr, uteritt med bus, uteritt med dressyr, arbete vid hand med mera...

Hennes pojkvän också halvblod är bara 26 år UNG och rids eller jobbas 1-2 timmar om dagen 4-5 dagar i veckan. Han har utläkt senskada, lungproblem sen 9-årsåldern, äter cortison dagligen, har problem med magen, plattfot med flera hovbölder och stengallor om året. Han rids på ridskolelektion en gång i veckan, där de hoppar var femte vecka.

Så att man bara kan jobba hästar över 20 år i tio minuter, det måste jag anse att det får stå för dig. Och det vore intressant att höra vad du har för källa. :confused:

Vi har på min ridskola haft flera hästar över 20 år och när de pensionerats helt, eller fått dra ner mkt på sin lektionstid, då har de tappat gnistan och lagt av. Att ta i från en glad och nyfiken häst, sin arbetsglädje, det är att ta livet av den i många fall.


jag skrev att jag bara hade jobbat den i 10 min. men å andra sidan jobbar jag inte hästar i full tävlings kondis mer än 15-30 min.
därtill ska hästen skrittas.

men om vi nu vet att hästen bara rids 1 gång i veckan och dessutom har stått i flera år... så håller jag mig till mitt påstående.


det är sen skillnad på om hästen varit riden regelbundet i hela sitt liv och man fortsätter med det till den är "slut". men att sätta igång en gamling sådär....
jag hade bara joggat i ca 10 min. men man kan ju jobba hästar i skritt åxå...
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Nu börjar det här faktiskt bli riktigt larvigt! Jag startade det här för att få några vänliga tips om vad man kan hitta på för lätta övningar, och GENAST tror alla att hästen är sliten och typ på väg att dö och att jag ska rida ihjäl henne, och säger till mig hur länge jag ska rida henne och HUR jag ska rida henne!

Om ni ursäktar så hoppas jag att någon moderator låser/tar bort den här diskussionen, det var nämligen INTE så här jag ville ha det! Och nu börjar det gå för långt!

Dom frågade mig, jag sa att jag kunde en dag i veckan och de godkände det, annars hade de väl hittat nån annan!?! FY så vissa hästmänniskor är! Jag ska INTE bara skritta, jag ska INTE bara galoppera! Hennes ägare kollade tillochmed på när jag red i onsdags, och hon tyckte att det var ett väldigt lätt pass och att jag ska dra upp tempot lite (och då red jag i en timme!)!

SKÄMS på er som tror ni kan allt, ni KÄNNER inte ens hästen! :devil: *arg*


detta är ju trots allt risken med att skriva i trådar... man får kritik, man blir missuppfattad osv.

hoppas du får många härliga ridturer med gamlingen, lycka till:D
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Jag vet, jag har fått några tips, och dem tackar jag jättemkt för!

Men de andra som inte gett tips har sagt hur jag ska göra och hur länge jag ska göra det, och det är faktiskt inte speciellt kul!
Hon rids dessutom inte EN gång i veckan, utan flera! Och jag vet ju inte om ägarens mamma longerar eller så! Och hon har absolut INTE stått i flera år!


Tack för alla snälla svar, och jag hoppas också att jag får ha många härliga ridturer med henne! :)

Så om vi nu bara kan lägga ner den här diskussionen skulle jag bli glad, snacka om att göra en höna av en fjäder.. :D
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Citat:Nu börjar det här faktiskt bli riktigt larvigt! Jag startade det här för att få några vänliga tips om vad man kan hitta på för lätta övningar, och GENAST tror alla att hästen är sliten och typ på väg att dö och att jag ska rida ihjäl henne, och säger till mig hur länge jag ska rida henne och HUR jag ska rida henne!

Om ni ursäktar så hoppas jag att någon moderator låser/tar bort den här diskussionen, det var nämligen INTE så här jag ville ha det! Och nu börjar det gå för långt!

Dom frågade mig, jag sa att jag kunde en dag i veckan och de godkände det, annars hade de väl hittat nån annan!?! FY så vissa hästmänniskor är! Jag ska INTE bara skritta, jag ska INTE bara galoppera! Hennes ägare kollade tillochmed på när jag red i onsdags, och hon tyckte att det var ett väldigt lätt pass och att jag ska dra upp tempot lite (och då red jag i en timme!)!

SKÄMS på er som tror ni kan allt, ni KÄNNER inte ens hästen! *arg*

Det är ju så här att vissa av hos privat ryttare lägger ner våran själ i våra hästar.. ägnar flera timmar varje dag på att de skall må bra.. Dessutom flera timmar till på att fundera på hur vi kan göra det bättre..Lägger upp träningsscheman, har långsiktiga mål, betalar stora summor (som man för övrig får jobba extra för att ha råd med) för träningar varje vecka. ( det vore vell fel att säga att vi inte har lärt hos nått efter ett liv med hästar)

Det är omöjligt att skriva i en tråd och inte färgas av sitt hästtänkande.. det finns lika många ide´r som det finns häst människor.. Jag tror inte det handlar om att folk vill göra påhopp, utan bara om att alla vill hästarnas bästa.. Dressyr för hästens skull innebär för mig betydligt mer en ett pass i veckan och för mig är det viktiga inte vad man gör utan hur man gör det ( man kan sitta och rida i 1 timme i skogen på en spänd häst och inte lyckas tillföra hästen ett skvatt mer än en spänd stel rygg). Jag önskar alla hästar en värdig pension och att de håller sig frächa så att de kan bli ridna högt upp i åldrarna.. Och jag hoppas att ni kan ge kusen det.. Ber om ursäkt om du har tagit illa vid dig...det var i alla fall inte min mening.
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Men jag är faktiskt inte en av de där som betalar stora summor på sin häst. Jag menar, herregud! Har ridit på ridskola i sex år och blir erbjuden att rida en gång till i veckan på en underbar liten ponny! Då sätter jag ju ändå inte igång och ringer upp ridinstruktörer och en massa sånt!

Det enda jag ville var att få något tips på vad man kunde hitta på, men det var ju ett stort misstag märker jag. SJÄLVKLART tar jag hand om hästen, jag ger henne allt hon behöver! t.ex. ett täcke på ryggen och mat i krubban! Måste jag betala tusenlappar också för att rida en gång i veckan? Det räcker för mig att bara rida lite själv och ta hjälp av dem i stallet! Jag ska inte bli nån stor tävlingsryttare, isåfall hade jag väl skaffat en yngre häst?

Det här är inte kritik till någon, måste bara få ur mig lite, jag blir bara så arg när alla dömer utan att veta något! :bump:
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

varför blir du så vansinnigt arg över att många påpekar att 3 dagars ridning i veckan är väldigt oregelbundet för en så gammal häst som inte är i kondition och att dressyr arbete därmed är mindre lämpligt?
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

"Ta igenom dressyren" låter inte så bra i mina öron.

Grunden är en lydig och följsam häst, så det du behöver "ta igenom" är att ni förstår varandra; start, stopp och sväng.
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Men jag är faktiskt inte en av de där som betalar stora summor på sin häst. Jag menar, herregud! Har ridit på ridskola i sex år och blir erbjuden att rida en gång till i veckan på en underbar liten ponny! Då sätter jag ju ändå inte igång och ringer upp ridinstruktörer och en massa sånt!

Det enda jag ville var att få något tips på vad man kunde hitta på, men det var ju ett stort misstag märker jag. SJÄLVKLART tar jag hand om hästen, jag ger henne allt hon behöver! t.ex. ett täcke på ryggen och mat i krubban! Måste jag betala tusenlappar också för att rida en gång i veckan? Det räcker för mig att bara rida lite själv och ta hjälp av dem i stallet! Jag ska inte bli nån stor tävlingsryttare, isåfall hade jag väl skaffat en yngre häst?

Det här är inte kritik till någon, måste bara få ur mig lite, jag blir bara så arg när alla dömer utan att veta något! :bump:

Jag förstår också att det alla inte lägger ner lika mycket tid och pengar på sin ridning.. och jag menar inte att alla ska det, det jag menar är att sin syn på hästar och ridning färgar de svar/tips man ger...Jag och många med mig lägger inte ner alla dessa pengar på hästar och ridning för att bli tävlingsryttare på hög nivå, utan för att rida hästen så bra som möjligt....för hästens skull... och för att det är roligt att uppnå ett sammarbete med ett så stort djur som hästen.

Det är ingen som dömmer... men många anser att hästar bör ridas varje dag, framför allt när de kommit upp i ålder för att hålla (inte ta skada). Att det inte är sunt att rida oregelbundet. Jag tror också att många anser att när man bara har 6 ridskole år bakom sig så är det nog vettigt att ta privatlektioner när man skall "ta igenom någon form av dressyr".. Klingar inget vidare när man pratar 27 årig ponny..Och jag anser inte att du måste någonting, det är ditt eget samvete som bestämmer, bara du vet hur hästen ridits tidigare, bara du vet om du klarar av att rida hästen på ett sätt som gynnar hästen.. Vi andra kan ju inte veta mer än vad du skriver! Och vi kan ju inte tipsa annulunda än vad vi tänker. Men jag tror ingen skriver för att vara jävlig.. Jag förstår att du vill få slut på diskutionen så jag skall inte dravla mer...
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Grunden är en lydig och följsam häst, så det du behöver "ta igenom" är att ni förstår varandra; start, stopp och sväng.

Kom på att jag kunde ju skriva tips om övning också :)

Rid innanför spåret och minska ner ridbanan lite. Se till att hästen verkligen går rakt där du bestämt. Gör halt innan du kommer till väggen/staketet, alltså strax innan där du bestämt att "innanför hörnet" ska vara. Se till att hon svarar snabbt och står still på kraftig eftergift (så tygeln hänger lite). Sen ska hon svara direkt, och när ditt hörn kommer så ska hon följa ditt ledande tygeltag och svänga direkt. Upprepa i varje hörn. Varefter hon blir lydigare kan du lägga in travbitar och göra avsaktning innan hörnet, eller varför inte halt från trav! Det går att öka svårighetsgraden hur mycket man vill på den här enkla övningen.
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Men guud:eek:
Det fattar du väl själv att du inte kan rida alla tre gångarterna om hon bara rids en gång i veckan det är dåligt för henne.....

Och nej hon behöver inte vara påväg att dö men har hon inga muskler så kommer hon snart att vara förstörd...

Mitt tips är att rida ut mycket i skogen o ha kul istället för att kräva nåt av henne :)
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Kom på att jag kunde ju skriva tips om övning också :)

Rid innanför spåret och minska ner ridbanan lite. Se till att hästen verkligen går rakt där du bestämt. Gör halt innan du kommer till väggen/staketet, alltså strax innan där du bestämt att "innanför hörnet" ska vara. Se till att hon svarar snabbt och står still på kraftig eftergift (så tygeln hänger lite). Sen ska hon svara direkt, och när ditt hörn kommer så ska hon följa ditt ledande tygeltag och svänga direkt. Upprepa i varje hörn. Varefter hon blir lydigare kan du lägga in travbitar och göra avsaktning innan hörnet, eller varför inte halt från trav! Det går att öka svårighetsgraden hur mycket man vill på den här enkla övninegen.

Tack för tipset, ska testa! :)

Men ni andra, jag tänker inte ens besvara er när ni inte kan läsa igenom ordentligt. Och om ni läser noga så fattar ni nog vad jag menar...
 
Sv: Dressyrträna 27åring!

Hej!
Vill bara först säga att det var underbart att få se den fräscha 29-åriga connemaraponnyn på bild. Jag har själv ett fint connemarasto som är lika gammal och fortfarande mycket pigg på det mesta.

Det viktigaste tycker jag är att rida fram och mjuka upp hästen ordentligt både före och efter varje ridpass. Jag brukar "jogga" igång hästen innan vi arbetar mer dressyrmässigt. Det är viktigt att "lyssna" på hästen och inte anstränga den mer än vad den faktiskt orkar. Det är naturligtvis individuellt vilken kondition och i vilket skick hästen är i vid den åldern. Jag är dock av den bestämda uppfattningen att en häst mår MYCKET bättre om den får ridas regelbundet och så långt upp i åldern som det bara är möjligt. Lika viktigt är det dock att tänka på att hästen faktiskt har några år på nacken och därmed kräver att du som ryttare är än mer observant på hästens ben, kondition, andning och vad det nu kan vara. Ta det lugnt och försiktigt om hästens kondition inte är den bästa. Det tar lång tid att bygga upp en äldre hästs kondition och den är också mer ömtålig (lätt att överanstränga). Till sist hoppas jag att du får kul med hästen och att du rider den med försiktighet, dock med ett leende på läpparna.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ger mig huvudbry och självklart spekulerar jag. Har haft honom i sex år och han har aldrig varit halt förutom en hovböld. Han...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Bialitt
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 777
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp