Dricker för mycket?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Plingplong
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 14 744
P

Plingplong

Hur mycket är normalt för 2 katter att dricka?
Vi har fått hem en 10 veckors kattunge och plötsligt går det åt nästan en skål med vatten om dagen! Det är min stora (6 kg) och denna lilla som tar slut på nästan 2,5 dl på ett dygn. Jag tror att det är den lille som dricker mest.
Han verkar pigg och glad, för tunn (avmaskade igår) men annars inget att klaga på.
Ska man oroa sig eller är jag löjlig?

Sv: Dricker för mycket?

En katt bevhöver få i sig minst 60 ml/kg, per dag. Så din 6-kiloskatt behöver 3,6(!) dl vatten per dag (äter de bara torrfoder innebär det att han måste dricka 3,6 dl vatten/dag, äter han brukmat får han i sig en hel del vätska med våtfodret) och den lille vet jag inte hur mycket han väger, men var du glad att du fått tag i en katt som dricker mycket för det hör till ovanligheterna.

Man brukar säga att överdrivet drickande kan vara ett tecken på diabetes, men det är knappast troligt när det handlar om en kattunge så du kan vara lugn.

Tack!
Jag är lite av en hönsmamma...
Men det borde ju betyda att storkissen dricker alldelles för lite? Dom äter blötmat också, men det kan väl inte handla om deciliters skillnad?
Vägde båda katterna igår och den lille väger under kilot så att det borde bli ca en halv dl för hans del.
När är det för mycket? Dubbelt så mycket vatten, 3-dubbelt?

Plingplong skrev:
Tack!
Jag är lite av en hönsmamma...
Men det borde ju betyda att storkissen dricker alldelles för lite? Dom äter blötmat också, men det kan väl inte handla om deciliters skillnad?
Vägde båda katterna igår och den lille väger under kilot så att det borde bli ca en halv dl för hans del.
När är det för mycket? Dubbelt så mycket vatten, 3-dubbelt?

Vågar inte uttala mig om hur mycket som är för mycket, men betänk att din kattunge är ett växande djur som dels har ett enormt energibehov och han är antagligen väldigt aktiv så han behöver både en massa mat och vatten.

Hur mycket blötmat får de per dag?

Dom får mellan 50-150 g beroende på hur sugna dom (lilllen) är.
Hur ska jag få den store att dricka mer? Köpa en kattfontän? Fast då kanske den lille dricker ihjäl sig...;)
Jag läste att katter med njurproblem dricker mycket, så det är främst det jag oroar mig för, men kan det ha med mask att göra? En mask angripen katt äter ju mer så dom borde ju dricka mer?

Jag skulle inte oroa mig för varken diabetes eller njurproblem hos en kattunge.

Om de äter 100 g blötmat var per dag får de i sig vardera 0,8 dl vatten, ungefär. Det beror ju på hur mycket vätska maten innehåller, men oftast innehåller den rint 80 % vätska. Sedan produceras ytterliga 10-13 % vatten under tiden maten metaboliseras så lite mer än 0,8 dl vatten får de i sig via blötmaten. Hur du skall få din gamle katt att dricka mer vet jag inte. Katter har ingen direkt instinkt att dricka eftersom de är gjorda för att inte vätska via sin föda, men vattenfontäner funkar bra för en del. Man kan även prova att salta vattnet lite. En del katter gillar saltvatten.

Får du inte honom att dricka mer kan du börja ge större andel blötmat.

Tack, tack!
Läste dina trådar om blötmat så nu blir det Mjau för hela slanten och så ska jag gå på Yarrah Dinner Select jakt!

Mina katter har alltid varit goda drickare.
Som exempel kan jag nämna att kattmamm och hennes 10 veckors kattunge får 2.5 dl vatten vid kl.22.00.
När gubben går upp vid 05.00 fyllar han på lika mycket.
När jag går upp vid 09.00 är skålen tom igen.
Plus mitt vattenglas...

På dagen går dom fritt i lägenheten tillsammans med 3 vuxna och 1 halvårgammal kattunge.

Dom sätter oftast i sej nästan allt vatten i den stora vattenskålen under dagen.
Det är största sortens hundskål på ca 3-4 liter(?).

Dom får bara torrfoder...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Asko
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 388
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 843
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka