Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Insåg precis att jag dricksade elektrikern vi haft ute. 🙃 Jag var så tacksam över att han kom ut så snabbt en helg och sedan en vardag att jag utan att reflektera över saken avrundade lite uppåt.
 
Vi dricksar typ alltid när barnen är med då det ställer extra krav på god snabb service när vi är ute med dem, vilket vi alltid säger till om (NPF, vilket gör läget krångligt om allt inte går smidigt).
Jag har t.ex. ringt restaurangen och beställt mat och bett den stå kl. X på bordet för då kommer vi och säger också att jag vill betala omgående när vi kommer och inte behöva jaga servicepersonalen. Vid de tillfällena dricksar jag alltid eftersom det innebär att de varit extra serviceinriktade och velat underlätta för oss att få en trevlig kväll.

Ibland dricksar vi efter hur snabbt vi får in notan när vi bett om den. Är de sega så ingen dricks. Har jag bett om notan vill jag ha den inom 5 min, inte behöva vänta en kvart.
 
Insåg precis att jag dricksade elektrikern vi haft ute. 🙃 Jag var så tacksam över att han kom ut så snabbt en helg och sedan en vardag att jag utan att reflektera över saken avrundade lite uppåt.

betalade du elektrikern kontant eller med kort? Brukar de inte skicka faktura?
 
Här i Skåne var det för något år sedan mycket artiklar om Michelin-krogar som inte har kollektivavtal. Före detta anställda vittnade om uteblivna löner, semesterersättningar m.m.
Googlade och hittade den här kartan där man kan se om restaurangerna man brukar äta på har avtal eller ej https://www.schystavillkor.se/
När jag zoomar ner i Malmö blir jag förvånad, flera av ställena jag brukar gå till har inte kollektivavtal. Tycker det är väldigt glest med kollektivavtal på restaurangtäta gator och torg!
Ja det var det verkligen, knappt några av de ställen jag brukar gå till var med.
 
Nej, för jag tycker hela grejen är oerhört märklig. Serveringspersonalen har väl avtalsenlig lön som alla andra? Det finns många serviceyrken, varför ska just de tjänsterna separeras ut och kryddas med extra pengar (som jag misstänker ofta inte beskattas korrekt heller).
Är inte dricks lite importerat nu då? När vi reser mycket och ser att det förväntas utomlands. Vi är himla duktiga på att importera traditioner..
Finns många andra länder där lönerna inte är bra och det hjälper till att fylla upp lite om de gör ett bra jobb.
Men ja, dricks i Sverige känns rätt onödigt.
 
Senast ändrad:
Är inte dricks lite importerat nu då? När vi reser mycket och ser att det förväntas utomlands. Vi är himla duktiga på att importera traditioner..
Finns många andra länder där lönerna inte är bra och det hjälper till att fylla upp lite om de gör ett bra jobb.
Men ja, dricks i Sverige känns rätt onödigt.
Jo, så är det säkert. Men i Sverige är ju inte förhållandena sådana och då blir det ju oerhört märkligt att anamma den traditionen här - tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ni som jobbar i branchen ; Hur mycket tjänar man på dricks?

Gissar att det skiljer sig stort mellan servering/bar/annat.
När jag säsongsjobbade på bar (turistställe, sommar) 2006-2009 kunde det bli uppemot 400 kr/person och dag, vi var fyra stycken som jobbade så 1600 kr totalt och då jobbade vi enbart dagtid och inte kväll/natt. Som sämst kanske 20 kr/person och dag :D
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 543
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 567
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag blir så förtvivlad att ingenting händer. Parisavtalet 1.5 temperaturökning är helt orealistiskt. Fler och fler länder producerar mer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp