Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Alltid. Jag har nog tänkt att man är direkt oförskämd om man inte ger dricks. Som att säga till personalen att man tyckte servicen och maten var hemsk.

Jag känner mig inte ett dugg oförskämd.
Jobbar själv med service, ingår även att ta upp beställningar bordsservering. Hade tyckt det var jättekonstigt om någon skulle ge mig dricks.
Jag får lön och det ingår i mina arbetsuppgifter.
Får ofta beröm för bra service, det är gott nog.
 
Nej, jag dricksar inte personalen på Ikea. Jag har redan förklarat varför jag dricksar i min egen bransch och påtalat att det inte betyder att jag inte tycker någon annan också skulle förtjänat dricks.

Jag vet att Ikea "prioriterar" förmåner över högre lön och att utrymmet för löneförhandling är dåligt. Men jag antar att Ikea går under handels och då räcker det med att du är 18 år fyllda för att vara uppe i vad vi i vår bransch får i timmen om man har en kvalificerad utbildning, oavsett ålder. Efter 3 år i handels så är du uppe i min lön, som jag har fått efter 10 år. Handels har dessutom oerhört mycket bättre Ob-ersättning och jobbar oftast lite mer "vanliga" arbetstider. Så nej, jag tycker nog inte att de inom handel generellt förtjänar dricks också.

För en vanlig anställd på golvet är förmånerna rätt skrala. Typ gratis frukost (1 fralla från gårdagens restaurang med ett pålägg alltså antingen gurka eller ost eller tomat eller skinka, inte bådeoch). Ja och personalrabatt då (ynka 15 %) men det har jag haft på alla jobb där man säljer något och alltid mer än Ikeas snåla rabatt.

Du skrev att det var otrygga anställningsförhållanden i restaurangbranschen och därmed motiverat med dricks (tolkade jag) men isåfall ska ju Ikeas personal också ha dricks, för att jobba där är att ha en sjukt otrygg anställning. Vem kan leva på 5 timmar i veckan? Och att de ens hade mage att ha 0-timmars kontrakt förut och bråkade jättemycket när de tvingades ta bort den formen. Nej usch, Ikea är riktigt fittiga mot sin personal, sidenote :D
 
Jag känner mig inte ett dugg oförskämd.
Jobbar själv med service, ingår även att ta upp beställningar bordsservering. Hade tyckt det var jättekonstigt om någon skulle ge mig dricks.
Jag får lön och det ingår i mina arbetsuppgifter.
Får ofta beröm för bra service, det är gott nog.


Jag kan ändå tycka att det är ganska stor skillnad på bordsservering och bordsservering.

På en bättre resturang säljer du ju inte bara mat och dryck. Det är en hel upplevelse du säljer. Det är inte maten och drycken man dricksar utan upplevelsen.
 
Jag kan ändå tycka att det är ganska stor skillnad på bordsservering och bordsservering.

På en bättre resturang säljer du ju inte bara mat och dryck. Det är en hel upplevelse du säljer. Det är inte maten och drycken man dricksar utan upplevelsen.

Men otroligt många jobb handlar just om att sälja service. Och alla servicejobb är lågbetalda och har ofta osäkra arbetsformer och kassa förmåner.
När jag jobbade inom restaurang kunde jag sänka min matkostnad med 2/3. Åt förmånligt för en liten summa på mina arbetsplatser och personalen fick ofta ta med rester eller råvaror som var på upphällningen med hem. Dessutom var personalfesterna generösa.
 
Jag är jätteförvånad över att höra att det är vanligt att ge dricks till taxichauffören. Varför i hela friden? Det har jag verkligen aldrig hört förut.
Att åka taxi är ju svindyrt till att börja med, finns inte en chans att det fanns ören över i mitt fall i alla fall... och hur kan servicen vara bra eller dålig? En taxi kör ju från A till B oavsett.
 
Jag är jätteförvånad över att höra att det är vanligt att ge dricks till taxichauffören. Varför i hela friden? Det har jag verkligen aldrig hört förut.
Att åka taxi är ju svindyrt till att börja med, finns inte en chans att det fanns ören över i mitt fall i alla fall... och hur kan servicen vara bra eller dålig? En taxi kör ju från A till B oavsett.

Jag åker inte taxi (det händer extremt sällan), så jag gör varken eller.
Men, generellt så har taxi arbetsvillkor som är under all kritik. Ofta helt provisionsbaserad lön vilket möjliggör att en jobbar heltid för några tusenlappar i månaden.. Så jag kan ha en viss förståelse för dem som väljer att ge lite dricks om chauffören är trevlig osv.
 
Jag åker inte taxi (det händer extremt sällan), så jag gör varken eller.
Men, generellt så har taxi arbetsvillkor som är under all kritik. Ofta helt provisionsbaserad lön vilket möjliggör att en jobbar heltid för några tusenlappar i månaden.. Så jag kan ha en viss förståelse för dem som väljer att ge lite dricks om chauffören är trevlig osv.

jag upplevde tvärtom hemma i Sverige, att Taxichaffisarna var hyfsat välbetalda. Ofta med både fast lön och visst procent.. sedan kanske lite jävliga arbetstider, men det bör man ju vara medveten om när man väljer yrket.
 
Jag åker inte taxi (det händer extremt sällan), så jag gör varken eller.
Men, generellt så har taxi arbetsvillkor som är under all kritik. Ofta helt provisionsbaserad lön vilket möjliggör att en jobbar heltid för några tusenlappar i månaden.. Så jag kan ha en viss förståelse för dem som väljer att ge lite dricks om chauffören är trevlig osv.
jag upplevde tvärtom hemma i Sverige, att Taxichaffisarna var hyfsat välbetalda. Ofta med både fast lön och visst procent.. sedan kanske lite jävliga arbetstider, men det bör man ju vara medveten om när man väljer yrket.

Jag har jobbat i branschen och tyvärr är @Liten s bild mer sann, även om de har både provision och grundlön tjänar de ofta väldigt dåligt, framför allt på trafik från landstinget (sjukresa, färdtjänst o dyl)
 
Jag har jobbat i branschen och tyvärr är @Liten s bild mer sann, även om de har både provision och grundlön tjänar de ofta väldigt dåligt, framför allt på trafik från landstinget (sjukresa, färdtjänst o dyl)
Upplysande att höra, och tråkigt såklart. De flesta chaffisar jag haft kontakt med har i och för sig antingen ägt eller arbetat för små personliga firmor, jag kan tänka mig att det gör skillnad.
 
Upplysande att höra, och tråkigt såklart. De flesta chaffisar jag haft kontakt med har i och för sig antingen ägt eller arbetat för små personliga firmor, jag kan tänka mig att det gör skillnad.

Ja, jag tycker det är förjävligt också att det är just landstingstrafiken som ger sämst villkor för chauffören. Ibland kan de gå back på en sådan körning.

Min erfarenhet är från flera års arbete knutet till två av de stora aktörerna (beställningscentralerna) i branschen.
Chaufförerna är sedan antingen egna företag eller knutna till åkerier med flera bilar :)
 
Ja, jag tycker det är förjävligt också att det är just landstingstrafiken som ger sämst villkor för chauffören. Ibland kan de gå back på en sådan körning.

Min erfarenhet är från flera års arbete knutet till två av de stora aktörerna (beställningscentralerna) i branschen.
Chaufförerna är sedan antingen egna företag eller knutna till åkerier med flera bilar :)
Riktigt kasst!
Fast som är fallet med restaurangpersonal känns det totalt tokigt att någon ska räkna med att Kunderna då ska förväntas betala extra på den redan höga notan bara för att arbetsgivarna/landstinget inte kan se till att arbetarna får skäligt betalt. Det hjälper ju liksom ingen i det långa loppet egentligen. .
 
Riktigt kasst!
Fast som är fallet med restaurangpersonal känns det totalt tokigt att någon ska räkna med att Kunderna då ska förväntas betala extra på den redan höga notan bara för att arbetsgivarna/landstinget inte kan se till att arbetarna får skäligt betalt. Det hjälper ju liksom ingen i det långa loppet egentligen. .

Nej det är bara dumt alltihopa. Staten borde betala skäligt till alla som utför tjänster åt den.
Och ska man hårddra är det färdtjänst-tanten som ska drickas då :p
 
Jag upplever att tillfällena när man förväntas att ge dricks blir fler och fler. Restaurang med serveringspersonal, ja då avrundar jag uppåt. Men taxi - särskilt om man har bokat till fast pris? Eller som när jag köpte ett glas vin på Arlanda och servitören tycker att jag ska knappa in valfri summa efter det att han har tagit ett glas, en flaska, skruvat av korken och fyllt glaset? Näe. Vad näst - ge dricks på Pressbyrån?
 
Jag dricksar alltid på krogen/restaurang, av gammal vana. Jag har också jobbat på krogen så jag vet hur det är, men egentligen är det bara en kultur där de tycker att de är berättigade, trots att de bara gör sitt jobb.

Det där med dricks är ju egentligen ganska så märkligt, för det är ju på de där fina ställena som personalen faktiskt brukar ha bra avtal och vettiga villkor. Och det är där folk dricksar mest. När jag jobbade på finare restaurang snittade vi ungefär 500:-/dagen vi jobbade. För mig som jobbade extra eftersom jag pluggade blev det ändå typ 4-5.000:-/månaden extra. Det var goa pengar!

Men det är faktiskt ingenting som borde förväntas av en i Sverige. Och ju mer vi dricksar ju mer utarmar vi ju det arbetsrättsliga systemet.

Frisören, DHL-budet mfl dricksar jag aldrig. Men taxichauffören kan jag göra det med, om det var en extra rolig taxichaufför.
 
Det där med dricks är ju egentligen ganska så märkligt, för det är ju på de där fina ställena som personalen faktiskt brukar ha bra avtal och vettiga villkor. Och det är där folk dricksar mest. När jag jobbade på finare restaurang snittade vi ungefär 500:-/dagen vi jobbade. För mig som jobbade extra eftersom jag pluggade blev det ändå typ 4-5.000:-/månaden extra. Det var goa pengar!

Här i Skåne var det för något år sedan mycket artiklar om Michelin-krogar som inte har kollektivavtal. Före detta anställda vittnade om uteblivna löner, semesterersättningar m.m.
Googlade och hittade den här kartan där man kan se om restaurangerna man brukar äta på har avtal eller ej https://www.schystavillkor.se/
När jag zoomar ner i Malmö blir jag förvånad, flera av ställena jag brukar gå till har inte kollektivavtal. Tycker det är väldigt glest med kollektivavtal på restaurangtäta gator och torg!
 
Här i Skåne var det för något år sedan mycket artiklar om Michelin-krogar som inte har kollektivavtal. Före detta anställda vittnade om uteblivna löner, semesterersättningar m.m.
Googlade och hittade den här kartan där man kan se om restaurangerna man brukar äta på har avtal eller ej https://www.schystavillkor.se/
När jag zoomar ner i Malmö blir jag förvånad, flera av ställena jag brukar gå till har inte kollektivavtal. Tycker det är väldigt glest med kollektivavtal på restaurangtäta gator och torg!

Gick in och kollade, samtliga ställen jag brukar besöka har avtal. Mycket bra att den kartan finns!
 
Nja. Inte om man ser till vad som serveras. Skulle en resturang servera samma sak som tex SJ så skulle prissättningen vara likvärdig.

Håller inte med. Tycker man betalar en hel del bara för att det är en finare restaurang.
Men för mig blir det ett ickeproblem eftersom jag är kräsen, gnällig och vill ha rejäla portioner 😁
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 323
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 590
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 781
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp