Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Intressant tråd. Jag ger i princip alltid dricks på restaurang som inte är det Anna beskriver ovan eller lunchrestaurang, men annars så. Fast jag tycker ju egentligen att det är ett tokigt system, som jag inte vill stödja :-D. Antar att jag är uppfostrad så och fortsätter av bara farten (och känner mig rätt obekväm när jag av något skäl väljer att inte ge dricks)
 
Men va? Oj... pikar från personalen, då hade jag inte gått tillbaka. Så tråkigt! Jag menar, "bara" att man väljer att äta där och t ex talar om för vänner hur bra där är, är ju bra för dem... och det slutar man ju kanske med efter såna pikar/sura miner...
Ja senast var på ett ställe där maten var så sjukt god men dom hade tappat bort våran bordsreservation och de var galet sega med att få ut maten, den kom inte samtidigt osv. Servicen var riktigt dålig! Så när vi gick så ropade personalen "Hej då, ingen dricks". 🙃 Synd att maten var så god för jag vill inte gå dit igen.
 
Ja senast var på ett ställe där maten var så sjukt god men dom hade tappat bort våran bordsreservation och de var galet sega med att få ut maten, den kom inte samtidigt osv. Servicen var riktigt dålig! Så när vi gick så ropade personalen "Hej då, ingen dricks". 🙃 Synd att maten var så god för jag vill inte gå dit igen.

Men vad dåligt! 😮
Å ja tråkigt att maten var så god när det var sådär i övrigt!
 
Ja senast var på ett ställe där maten var så sjukt god men dom hade tappat bort våran bordsreservation och de var galet sega med att få ut maten, den kom inte samtidigt osv. Servicen var riktigt dålig! Så när vi gick så ropade personalen "Hej då, ingen dricks". 🙃 Synd att maten var så god för jag vill inte gå dit igen.
Wow O_o Vilken ohyfsad kommentar där från deras sida tycker jag. Dricks är ju inget obligatoriskt, och såna uttalanden lockar säkert inte återkommande kunder. Så dumt.
Jag skulle inte heller gå tillbaka, förutom för hämtmat :angel::D
 
Ja senast var på ett ställe där maten var så sjukt god men dom hade tappat bort våran bordsreservation och de var galet sega med att få ut maten, den kom inte samtidigt osv. Servicen var riktigt dålig! Så när vi gick så ropade personalen "Hej då, ingen dricks". 🙃 Synd att maten var så god för jag vill inte gå dit igen.

Jag hoppas verkligen att du lämnade en recension? Så jävla fräckt.
 
Ja senast var på ett ställe där maten var så sjukt god men dom hade tappat bort våran bordsreservation och de var galet sega med att få ut maten, den kom inte samtidigt osv. Servicen var riktigt dålig! Så när vi gick så ropade personalen "Hej då, ingen dricks". 🙃 Synd att maten var så god för jag vill inte gå dit igen.

Alltså fyfan, det hade verkligen fått mig att tända på alla cylindrar! Hade tvärvänt i dörren och ställt till en jävla scen, och då är jag en sådan som oftast inte säger så mycket om maten bara för att ”inte vara till besvär”. Även om jag då också har blivit bättre på det, jag går ut för att äta bättre mat än hemma och betalar för service. I lönen, dricksar ytterst sällan och avskyr när man själv slår in totalbeloppet. Har ibland lust att fråga om det går bra att dra bort en hundring om mat/service varit dålig bara för att... :meh:
 
Förmodligen helt OT,
men jag har var en gång på en bar/pizzeria med en musiker som sjöng till sitt gitarrspelande, där det dricksades helt kopiöst.

Trubaduren var väl över genomsnittet i sitt kunnande och kontakten med matgästerna, hade en burk framför sig med en textad lapp: "Snälla. Ge mig lite dricks så att jag kan spela på bättre syltor än den här. Tack."

Syltan, å sin sida, som var en helt ok pizzeria med alkoholtillstånd, hade på bardisken en annan burk - också den med en text: "Hörni. Vi beklagar dagens artist, men tar gärna emot ett bidrag för att kunna höja kvaliteten på nästa fredagstrubadur. Tack på förhand. Och förlåt igen."

Det var helt uppenbart att båda lapparna var skrivna av samma person med samma spritpenna på samma (nu iturivna) pappersark.
Och det dricksades hela tiden av människor som gick från burk till burk.
 
Äsch! Det är ju bara att klippa och klistra från inlägget du skrev här! :D

Skämt åsido, det är någonting jag gärna skulle vilja veta om när jag valde restaurang, så att jag kunde låta bli att gå dit.
Gick faktiskt in och läste recensionerna nu. Det var flera som hade skrivit ungefär exakt det jag skrev. Att personalen slarvat bort bokningar, vänta länge på maten, otrevlig personal. 🙄 Så var uppenbarligen inte bara vi.
 
Gick faktiskt in och läste recensionerna nu. Det var flera som hade skrivit ungefär exakt det jag skrev. Att personalen slarvat bort bokningar, vänta länge på maten, otrevlig personal. 🙄 Så var uppenbarligen inte bara vi.

+KL

Alltså, jag hade kunnat förlåta de två första utan större problem och återkomma en annan gång, men det finns verkligen ingenting som drar ned en restaurangupplevelse som otrevlig/uttråkad/slarvig personal tycker jag. Otrevliga mot gästerna eller, nästan ännu värre, otrevliga mot varandra.
 
Tack för svar från din sida! :)
Upplever du att dricks håller nere lönerna? Skulle du hellre ha motsvarande summa i snitt på lönen istället för som dricks?

Jag har inte jobbat så länge i branschen men upplever lönerna som avtalsenliga. Dricksen varierar ju så otroligt mycket från ställe till ställe.

Alltid. Jag har nog tänkt att man är direkt oförskämd om man inte ger dricks. Som att säga till personalen att man tyckte servicen och maten var hemsk.

Jag som servitris ser ju att många tycker det är jobbigt att bestämma om de ska dricksa eller inte. Det är ingenting som förväntas iaf inte på min arbetsplats.
 
Själv så dricksar jag alltid om jag är nöjd, gärna generöst också. Jag vet ju själv hur glad jag blir för en bra dricks.
 
Jag dricksar nästan jämt (förutsatt att jag är nöjd med besöket), blir inga stora belopp men jag brukar runda uppåt till lämplig summa.
Egentligen lite konstigt, inte många arbeten som det sker på (vem skulle dricksa mig på jobbet liksom?) men det är en gamnal vana.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Visst finns det, för min del är väl lönen inte katastrof, 144kr/Tim, men i en bransch som sällan anställer på annat än timmar och i bästa fall 75% så blir det inte mycket av det. Utan 6 års erfarenhet ligger man på 134kr/tim. Det gäller alltså om din arbetsgivare väljer att klassa arbetet som kvalificerat yrkesarbete/förkunskaper krävs. Behövs inte det så tjänar du ännu mindre i timmen.

jobbar man på Ikea (vanligt att anställas ung där med) får man sjukt dåligt betalt och oftast 5-timmars kontrakt. Dvs en anställs på 5 timmar/vecka. Ikea utnyttjar sina anställda brutalt, vilket folk utanför inte förstår.
Förut kunde de anställa en ”på behov” dvs 0 timmar i veckan. Men det fick de ta bort, efter MÅNGA år. Det är dessutom mer eller mindre omöjligt att få en heltidstjänst där om du inte är chef eller väldigt gammal så att du jobbat där i 25+ år. Utan en förväntas jobba deltid och Gud nåde dig om du har ett annat jobb/sysselsättning för att fylla upp till heltid. Men inte dricksar du väl personalen på Ikea?
 
jobbar man på Ikea (vanligt att anställas ung där med) får man sjukt dåligt betalt och oftast 5-timmars kontrakt. Dvs en anställs på 5 timmar/vecka. Ikea utnyttjar sina anställda brutalt, vilket folk utanför inte förstår.
Förut kunde de anställa en ”på behov” dvs 0 timmar i veckan. Men det fick de ta bort, efter MÅNGA år. Det är dessutom mer eller mindre omöjligt att få en heltidstjänst där om du inte är chef eller väldigt gammal så att du jobbat där i 25+ år. Utan en förväntas jobba deltid och Gud nåde dig om du har ett annat jobb/sysselsättning för att fylla upp till heltid. Men inte dricksar du väl personalen på Ikea?

Nej, jag dricksar inte personalen på Ikea. Jag har redan förklarat varför jag dricksar i min egen bransch och påtalat att det inte betyder att jag inte tycker någon annan också skulle förtjänat dricks.

Jag vet att Ikea "prioriterar" förmåner över högre lön och att utrymmet för löneförhandling är dåligt. Men jag antar att Ikea går under handels och då räcker det med att du är 18 år fyllda för att vara uppe i vad vi i vår bransch får i timmen om man har en kvalificerad utbildning, oavsett ålder. Efter 3 år i handels så är du uppe i min lön, som jag har fått efter 10 år. Handels har dessutom oerhört mycket bättre Ob-ersättning och jobbar oftast lite mer "vanliga" arbetstider. Så nej, jag tycker nog inte att de inom handel generellt förtjänar dricks också.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 585
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 859
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 770
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp