Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Fast jag menar att det blir konstig dynamik om man har dricks som "Standard" istället för standardpriset.. och att det anses ett minus att bara betala det som frågas efter - om det låter vettigt?
Dricks ska ju vara plus, inte standard, så om man är missnöjd ska man helst inte betala fullpris ens. Att Inte ge dricks borde inte vara en markör i svensk service, tycker jag. Det borde vara en norm.

Jag fattar hur du tänker. Jag tänker att restaurangerna uppmanar till att dricks ska vara standard eftersom de vill att man själv ska slå in vad man vill betala. Det var inte länge sen som jag "vågade" eller hur jag ska säga började med att låta bli att dricksa och låtsas som att jag inte ser de missnöjda minerna när den som tar emot betalningen ser vad jag valt att betala.
Jag har själv aldrig försökt få lägre pris när jag varit missnöjd och de jag varit med som försökt har inte lyckats Då är det enda man har kvar att göra att låta bli att dricksa och aldrig komma tillbaka.
 
Nej, varför skulle de pengarna gå rakt in i företaget eller hur menar du?

Dricksen vi får på kortbetalningar syns i kassan när vi gör dagsavslut, där står alltså hur mycket dricks vi ska ta ut varje dag. Vilket vi gör och sen delar på.
Det finns företag där dricksen försvinner in i företagsekomonin, och även om den delas på mellan personalen är det ju inte just den personal du ville belöna som får extrapengen.
 
Som svar till trådfrågan så ja, jag dricksar nästan alltid. Både till kollegor på krogar (inte på mitt eget jobb eftersom det är som att dricksa mig själv) och när jag är ute och äter eller bara dricker.

För mig handlar det om att jag själv uppskattar att få dricks och ser den som en uppskattning på vad vi gör. Jag ger gärna eftersom jag vet hur mycket många i min bransch sliter och offrar sig för ingenting alls.
 
Jag fattar hur du tänker. Jag tänker att restaurangerna uppmanar till att dricks ska vara standard eftersom de vill att man själv ska slå in vad man vill betala. Det var inte länge sen som jag "vågade" eller hur jag ska säga började med att låta bli att dricksa och låtsas som att jag inte ser de missnöjda minerna när den som tar emot betalningen ser vad jag valt att betala.
Jag har själv aldrig försökt få lägre pris när jag varit missnöjd och de jag varit med som försökt har inte lyckats Då är det enda man har kvar att göra att låta bli att dricksa och aldrig komma tillbaka.

Jag tycker att det är jättefult faktiskt, att försöka pressa kunderna på dricks på det där viset. De enda gångerna jag går ut och äter här i UK är när jag har besök och vi har satt i system att bara lämna kontant dricks. Säger blankt nej och noll på kortbetalningen.
Då är det gamla hederliga "kontanter på bordet" ett mycket trevligare sätt från båda håll att visa sin uppskattning - både för att det är diskret och för att det (förhopningsvis) går till rätt personal. Tycker jag. :)
Jag skulle fotfarande inte lämna dricks i Sverige. Tänker att det uppmuntrar restaurang/krogägarna till att hålla lägre löner.
 
Det finns företag där dricksen försvinner in i företagsekomonin, och även om den delas på mellan personalen är det ju inte just den personal du ville belöna som får extrapengen.

Ja det finns det säkert, precis som det finns arbetsplatser som har individuell dricks och individuella kassor. Jag föredrar att den delas på eftersom det sällan handlar om att en viss kollega är väldigt mycket bättre på sitt jobb utan snarare på att just den kollegan den här dagen hade flyt att få den mest generösa gästen.
 
Ja det finns det säkert, precis som det finns arbetsplatser som har individuell dricks och individuella kassor. Jag föredrar att den delas på eftersom det sällan handlar om att en viss kollega är väldigt mycket bättre på sitt jobb utan snarare på att just den kollegan den här dagen hade flyt att få den mest generösa gästen.

Det kan absolut vara sant, men om jag ger kontant känns chansen större att pengarna faktiskt hamnar hos servicepersonalen i alla fall, om än kanske inte den person jag ville ge till.
Generellt är jag emot dricks som något slags socialt "mandat" i ett land som Sverige. Jag vet att folk sliter hund och mer inom hotell och restaurang och annat, men om företagsägarna börjar förlita sig på att deras anställda ska gå runt på dricks blir ingenting bättre.
 
Men varför finns ens dricks? Inte får jag dricks om jag sköter mig extra bra på ett möte eller skriver en snygg rapport...? Är det för att lönerna är för låga? Och beror det i så fall på att priserna på restaurang är för låga?

Förstår inte, nån kan kanske förklara?

(Ev lite ot...)

Jag tror att det är något som ”hänger med” från tider utan fackförbund och mer eller mindre bra avtal. Det finns en tradition inom serveringsyrket liksom inom tex taxiyrket, där en viss del av lönen förutsattes vara dricks. Idag är det inte så, men jag tror att seden liksom hänger kvar.
 
Som svar till trådfrågan så ja, jag dricksar nästan alltid. Både till kollegor på krogar (inte på mitt eget jobb eftersom det är som att dricksa mig själv) och när jag är ute och äter eller bara dricker.

För mig handlar det om att jag själv uppskattar att få dricks och ser den som en uppskattning på vad vi gör. Jag ger gärna eftersom jag vet hur mycket många i min bransch sliter och offrar sig för ingenting alls.
Vi är många som sliter och offrar oss inom service för "ingenting alls" (vi har väl lön?), skillnaden är att det av någon outgrundlig anledning ses som kutym att dricksa på vissa ställen men befängt att göra det på andra.

Dricksar aldrig själv. De har lön och det ingår i servicepersonalens jobb att vara trevliga och tillmötesgående, det är ingenting jag anser förtjänar extra betalt.
 
Både OT och inte, men jag tycker att det låter himla bakvänt när somliga säger att de inte betalar extra om de är missnöjda?
Är man så missnöjd att det är värt att nämnas tar man upp det. Hur ska någon veta att en är missnöjd med servisen om man bara "inte ger någon dricks" - en sed som inte ens är standard i Sverige egentligen?
Jag var missnöjd på en restaurang förra veckan, dock inte med service utan maten. Jag frågade vad jag kunde få för nåt som var veganskt (hade ringt innan och kollat att jag kunde få något) och de kunde fixa förrätt och huvudrätt. Förrätten var god, huvudrätten var obegriplig. Det var som en pumpabit som låg i vatten typ (pumpasoppa), tillsammans med några andra stenhårda grönsaksbitar och en bit bröd. Smakade typ ingenting (och då är jag ändå jättekänslig för stark mat, så om det hade varit för starkt hade jag tänkt att det var min känslighet). Det var en restaurang som anses bra, så tänkte mest att hur fan kan ni servera detta. Men säger man nåt? Och i så fall vad? Jag vågade inte säga nåt.

En gång fick jag värdelös mat på ett enklare ställe, men då hade jag en modigare kompis med mig så innan jag hann protestera tog hon min tallrik och gick och klagade 😅. Där fick jag annan mat iaf.
 
Det tycker jag är självklart! :)
Men om man dessutom lämnar ett omdöme online hjälper man både företag och personal.

Förmodligen ger man till och med mer pengar på det viset också, i det långa loppet.

Precis så!

Jag brukar ofta berömma för besöket innan, det brukar de uppskatta nästan ännu mer. Ja, jag går oftast till samma ställe :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag var missnöjd på en restaurang förra veckan, dock inte med service utan maten. Jag frågade vad jag kunde få för nåt som var veganskt (hade ringt innan och kollat att jag kunde få något) och de kunde fixa förrätt och huvudrätt. Förrätten var god, huvudrätten var obegriplig. Det var som en pumpabit som låg i vatten typ (pumpasoppa), tillsammans med några andra stenhårda grönsaksbitar och en bit bröd. Smakade typ ingenting (och då är jag ändå jättekänslig för stark mat, så om det hade varit för starkt hade jag tänkt att det var min känslighet). Det var en restaurang som anses bra, så tänkte mest att hur fan kan ni servera detta. Men säger man nåt? Och i så fall vad? Jag vågade inte säga nåt.

En gång fick jag värdelös mat på ett enklare ställe, men då hade jag en modigare kompis med mig så innan jag hann protestera tog hon min tallrik och gick och klagade 😅. Där fick jag annan mat iaf.

"THIS IS BLAND! What the fuck did you do, lick the salt dispenser and BREATHE on it, you furry chicken?!" :rage:

Skämt åsido, hur ska de kunna veta om du inte säger någonting? :D Man behöver ju inte vara oförskämd. "Ursäkta, den här soppan är rätt smaklös, kan jag få en ny?"
 
Som svar till trådfrågan så ja, jag dricksar nästan alltid. Både till kollegor på krogar (inte på mitt eget jobb eftersom det är som att dricksa mig själv) och när jag är ute och äter eller bara dricker.

För mig handlar det om att jag själv uppskattar att få dricks och ser den som en uppskattning på vad vi gör. Jag ger gärna eftersom jag vet hur mycket många i min bransch sliter och offrar sig för ingenting alls.

Men vadå "för ingenting alls"? Ni får ju lön. Förhoppningsvis enligt avtal. Menar du att lönen inte är skälig?
 
"THIS IS BLAND! What the fuck did you do, lick the salt dispenser and BREATHE on it, you furry chicken?!" :rage:

Skämt åsido, hur ska de kunna veta om du inte säger någonting? :D Man behöver ju inte vara oförskämd. "Ursäkta, den här soppan är rätt smaklös, kan jag få en ny?"
Ja alltså det var det jag undrade, liksom är det ok att säga nånting och vad man säger. Tycker sånt är sjukt jobbigt :nailbiting:.
 
Ja alltså det var det jag undrade, liksom är det ok att säga nånting och vad man säger. Tycker sånt är sjukt jobbigt :nailbiting:.

Abolut och självklart ska man säga till - mat ute är sällan billig och när man köper den förtjänar man motsvarande kvalitet tycker jag. Jag tror dessutom att kocken/personalen mycket hellre lyssnar till en missnöjd gäst och får en Chans att rätta till felet än att de låter en missnöjd gäst lämna restaurangen och sprida ryktet. :)
Säg som det är bara, du betalar ju för dig.
 
Jag tror avgiften för bordsservering försvann på 80-talet?
Det hette så, men var ingen avgift för "borddsservering" egentligen utan då var det 13% + av notan som la grunden för servitrisens lön. Men det är borttaget idagoch alla hotell och restauranganslutna har idag kollektivavtals-lön.


För att svara på trådfrågan - nej jag dricksar generellt inte, om det inte är någon som ger väldigt bra service och där jag vet att dricksen INTE går till någon gemensam pott. Dricksar jag ska det komma till den jag är nöjd med, inte till någon annan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 343
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 600
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 940
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 871
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp