Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Hur funkar det med skatt på dricks? När det går via betalsystemet är det ju pengar som hamnar in i systemet och inte "vid sidan av" som kontanter på bordet.

Vi förväntas själva betala in skatt via deklarationen för all dricks vi fått, både kontant och sådan på kort. Så det gäller att hålla koll på hur mycket man faktiskt fått.
 
Jag har själv varit i branchen i väldigt många år och lön och förmåner är inte unikt sämre än för de som jobbar inom tex hemtjänst som jag jobbar i nu eller många andra yrken.

Min timlön är 134:- i hemtjänsten. Jag jobbar timmar och lär inte få någon annan anställningsform än korttidsvick på länge.

Det har du alldeles säkert rätt i, jag svarar bara utefter hur jag gör och varför, det betyder inte att andra yrken inte hade förtjänat liknande extra betalt.
 
Ger du dricks till andra yrkesgrupper som sliter hårt också? T.ex. undersköterskan du möter på sjukhuset och som bemöter dig på ett bra sätt? Är det någon som sliter hårt för låg lön så är det väl undersköterskorna.

Inte vänt till mig men svarar ändå. Hade pengar utdelats på plats så hade man nog gärna gett dricks där.
Själv ser jag taxi och restaurangbranschen inom dricks.
 
Ger du dricks till andra yrkesgrupper som sliter hårt också? T.ex. undersköterskan du möter på sjukhuset och som bemöter dig på ett bra sätt? Är det någon som sliter hårt för låg lön så är det väl undersköterskorna.

Nej det gör jag inte, förmodligen för att det inte finns en kultur som säger att vi ska det och för att jag inte betalar till undersköterskan när jag går därifrån.

Jag har heller inte ställt några yrken mot varandra och singlat ut mitt eget som "sämst", jag argumenterar inte ett dugg mot att andra yrken också har det kasst och eventuellt förtjänat dricks.
 
Nej det gör jag inte, förmodligen för att det inte finns en kultur som säger att vi ska det och för att jag inte betalar till undersköterskan när jag går därifrån.

Jag har heller inte ställt några yrken mot varandra och singlat ut mitt eget som "sämst", jag argumenterar inte ett dugg mot att andra yrken också har det kasst och eventuellt förtjänat dricks.

Men det är ju ändå det man gör när man dricksar. Man pekar ut någon/några som lite mer förtjänade av det än andra. Samtidigt cementerar man yrket som ett låglöneyrke där arbetsgivarna kan fortsätta att ge usla löner och komma undan med det.
 
Det har du alldeles säkert rätt i, jag svarar bara utefter hur jag gör och varför, det betyder inte att andra yrken inte hade förtjänat liknande extra betalt.

Jag reagerade på att du ansåg att ni "slet för ingenting" när ni i själva verket har en lön, förvisso inte den högsta med heller inte den lägsta eller på något vis oskälig. Jag tycker det är lite oförskämt av restaurangbranchen att gästerna öht ska få betala för ett jobb som faktiskt ligger arbetsgivarens plånbok att ersätta. Få andra jobb får ens ta emot pengar från andra än sin arbetsgivare.

Om folk slutade dicksa hade kanske det blivit större press på arbetsgivarna att göra rätt för sig.
 
För att svara på trådfrågan - nej jag dricksar generellt inte, om det inte är någon som ger väldigt bra service och där jag vet att dricksen INTE går till någon gemensam pott. Dricksar jag ska det komma till den jag är nöjd med, inte till någon annan.
Hur säkerställer du det?
 
Jag ser dricks som ett tecken på att jag och kocken har gjort ett bra jobb. Det är ungefär hälften hälften om folk dricksar eller inte. De flesta som gör det avrundar upp till närmsta jämna 10-tal.

Jag förväntar mig inte dricks men blir glad när jag får det.

När man dricksar på kort så står det tydligt att det är extra betalt belopp så AG kan liksom inte missa det.

Hos oss delar de som jobbat det passet rakt av på dricksen per pass.

Tack för svar från din sida! :)
Upplever du att dricks håller nere lönerna? Skulle du hellre ha motsvarande summa i snitt på lönen istället för som dricks?
 
Jag dricksar inte för att personalen får ju lön för att jobba. Av vad jag hört tycker jag lönerna är skäliga dessutom.

(I länder där dricks är en del av lönesystemet dricksar jag såklart men ogillar starkt lönemodellen. Men det ska ju inte den enskilda personalen lida av den dagen)
Samma här. Skulle aldrig falla mig in att dricksa i Sverige, men var noga med att göra det generöst när jag var ute och reste i UK och USA nyligen. Det är ett jäkla otyg att inte personalen får lön de kan leva på!
 
Hur säkerställer du det?

Kommunikation.

Är det inte lite konstigt att vi har kvar en sådan sak som dricks då det uppenbarligen handlar om svarta pengar i många fall? Jag tror inte de flesta anställda själva skattar för dessa.

Dricks ÄR skattepliktig inkomst och ska deklareras. Som du antyder är det dock många som inte tar upp sin dricks i deklarationen, men det kan också hända att man blir sköntaxerad om en arbetar på ställen där det är välkänt att dricksen är generöst utdelad.
 
Nej, jag dricksar inte. Ibland känner jag mig däremot tvingad till att göra det (när man måste knappa in summan själv), men då har jag på senare år lärt mig att knappa in den faktiska summan trots snopen min.
 
Tack för svar från din sida! :)
Upplever du att dricks håller nere lönerna? Skulle du hellre ha motsvarande summa i snitt på lönen istället för som dricks?

Inte riktat till mig men svarar ändå.
Jag hade hellre sett en högre lön/bättre förmåner än en extra sedel i fickan varje dag.


Jag lägger ingen värdering i om andra dricksar eller ej och förväntar mig inte det heller, förutom på stora notor/företagsnotor som inneburit väldigt mycket extra jobb. Vi har kortterminaler där man får knappa in summan själv men jag är väldigt tydlig med att det är summan som står där redan som väntas knappas in.
 
Vi förväntas själva betala in skatt via deklarationen för all dricks vi fått, både kontant och sådan på kort. Så det gäller att hålla koll på hur mycket man faktiskt fått.
Intressant. Jag säger inte att du inte gör det, men jag finner det lite osannolikt att alla skulle följa lagen på det området.
 
Nej, jag dricksar inte. Ibland känner jag mig däremot tvingad till att göra det (när man måste knappa in summan själv), men då har jag på senare år lärt mig att knappa in den faktiska summan trots snopen min.
Jag är så elak att jag faktiskt inte känner mig så bekymrad över att bara knappa in den faktiska summan när det händer :o

Men det betyder ju inte heller att jag inte tycker att de inte borde få högre löner, precis som alla andra låglöneyrken där dricks inte vanligen ingår :up:
 
Dricksar i regel inte i Sverige, om det inte är något alldeles speciellt.

Ja, visst har vi lön. Det handlar för mig mer om att den där lönen inte ens i närheten motsvarar det jobb många av oss lägger ner. (givetvis finns det fler yrke som förtjänar mer också) Så jag dricksar för att visa uppskattning helt enkelt. Givetvis inte om jag inte är nöjd.

Är det inte tvärtom? Att genom att dricksa så bidrar man till att branschen kan fortsätta ge sin personal undermåliga löner? Har svårt att se att man gör de som jobbar på restauranger någon tjänst direkt.
 
Jag brukar fråga om restaurangen har kollektivavtal istället. Om det inte är ett familjeägt ställe där samtliga anställda är familj.
 
Ja, jag gör det av bara farten om jag suttit och ätit på en restaurang. Inte typ sushihak eller caféer där man beställer vid disken, och inte heller i barer, men har jag fått bordsservering och är nöjd så rundar jag absolut upp eller lägger kring 10%. Har själv jobbat som servitris (och bartender) utomlands där dricks var mer regel än undantag, dock inte på något vis obligatoriskt, och jag tänker väl på den tiden och det slitet, lägger lite extra och hoppas att det tillfaller rätt person.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 348
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 613
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 005
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 909
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp