Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Nej. Man ska inte behöva dricks för att få en skälig månadsinkomst i sverige. Jag är lite rädd också att om man börjar ta dricks alltmer självklart så sänks lönerna.

I övrigt så är det bara på restauranger jag upplevt att man får knappa in sin egen summa. Frisör eller taxi har jag aldrig upplevt något sånt hos :confused: utan då knappar de in summan och jag bara betalar.
Om jag skulle dricksa på restaurang så skulle det vara när jag är utmärkt nöjd med all service och mat. Som en pepp för hela restaurangen.
 
Vi är många som sliter och offrar oss inom service för "ingenting alls" (vi har väl lön?), skillnaden är att det av någon outgrundlig anledning ses som kutym att dricksa på vissa ställen men befängt att göra det på andra.

Dricksar aldrig själv. De har lön och det ingår i servicepersonalens jobb att vara trevliga och tillmötesgående, det är ingenting jag anser förtjänar extra betalt.

Ja, visst har vi lön. Det handlar för mig mer om att den där lönen inte ens i närheten motsvarar det jobb många av oss lägger ner. (givetvis finns det fler yrke som förtjänar mer också) Så jag dricksar för att visa uppskattning helt enkelt. Givetvis inte om jag inte är nöjd.
 
Men vadå "för ingenting alls"? Ni får ju lön. Förhoppningsvis enligt avtal. Menar du att lönen inte är skälig?

Ja, med ingenting alls menar jag hur branschen ser ut generellt. Det finns sällan någon säkerhet eller vettig anställningsform inte heller några förmåner att ta del av. Många tjänar väldigt lite och ofta anställs unga utan erfarenhet som sedan antas bli upplärda på plats av någon som aldrig har tid. Jag tycker de förtjänar sin dricks, lite extra pengar att leva på för den insatts de gör helt enkelt.

Min lön är enligt avtal, ett avtal som säger att efter 6 år i branschen så har jag nått mitt maxtak på erfarenhet och har därmed bara den vanliga årliga löneökningen att se fram emot.

Alltså jag har ju valt mitt jobb, det vet jag, min poäng är bara att den där dricksen gör en rätt stor skillnad för många.
 
Ja, med ingenting alls menar jag hur branschen ser ut generellt. Det finns sällan någon säkerhet eller vettig anställningsform inte heller några förmåner att ta del av. Många tjänar väldigt lite och ofta anställs unga utan erfarenhet som sedan antas bli upplärda på plats av någon som aldrig har tid. Jag tycker de förtjänar sin dricks, lite extra pengar att leva på för den insatts de gör helt enkelt.

Min lön är enligt avtal, ett avtal som säger att efter 6 år i branschen så har jag nått mitt maxtak på erfarenhet och har därmed bara den vanliga årliga löneökningen att se fram emot.

Alltså jag har ju valt mitt jobb, det vet jag, min poäng är bara att den där dricksen gör en rätt stor skillnad för många.

Hur mycket är grundlönen i timmen då? Finns någon tabell på erat facks hemsida?
 
Jag brukar avrunda lite uppåt.
Men jag tycker det finns en fara med detta och det är att både arbetsgivare och anställda räknar med dricks. Men om du blir sjuk/går på a-kassa/pension etc så räknas inte dricksen in. Och lönen är låg även om arbetsgivaren har kollektivavtal - det blir inte en bra pension på det.
 
Hur mycket är grundlönen i timmen då? Finns någon tabell på erat facks hemsida?

Visst finns det, för min del är väl lönen inte katastrof, 144kr/Tim, men i en bransch som sällan anställer på annat än timmar och i bästa fall 75% så blir det inte mycket av det. Utan 6 års erfarenhet ligger man på 134kr/tim. Det gäller alltså om din arbetsgivare väljer att klassa arbetet som kvalificerat yrkesarbete/förkunskaper krävs. Behövs inte det så tjänar du ännu mindre i timmen.
 
Nej ger ingen dricks, å andra sidan så har jag aldrig ätit ute där det finns servitris förutom om jag blivit bjuden.
 
Jag är en fattig student, så nej.
Men annars skulle jag gjort det. Minns min tid i restaurangbranschen i gymnasiet när hela min matbudget dagen efter jobb bestod av dricksen jag fick natten innan.
Det var ett mycket bra tillskott till mitt studiebidrag, för då kunde jag använda lönen på hyran och skitbillig mat de andra dagarna.
 
Ja, med ingenting alls menar jag hur branschen ser ut generellt. Det finns sällan någon säkerhet eller vettig anställningsform inte heller några förmåner att ta del av. Många tjänar väldigt lite och ofta anställs unga utan erfarenhet som sedan antas bli upplärda på plats av någon som aldrig har tid. Jag tycker de förtjänar sin dricks, lite extra pengar att leva på för den insatts de gör helt enkelt.

Min lön är enligt avtal, ett avtal som säger att efter 6 år i branschen så har jag nått mitt maxtak på erfarenhet och har därmed bara den vanliga årliga löneökningen att se fram emot.

Alltså jag har ju valt mitt jobb, det vet jag, min poäng är bara att den där dricksen gör en rätt stor skillnad för många.

Jag har själv varit i branchen i väldigt många år och lön och förmåner är inte unikt sämre än för de som jobbar inom tex hemtjänst som jag jobbar i nu eller många andra yrken.

Min timlön är 134:- i hemtjänsten. Jag jobbar timmar och lär inte få någon annan anställningsform än korttidsvick på länge.
 
Jag dricksar inte för att personalen får ju lön för att jobba. Av vad jag hört tycker jag lönerna är skäliga dessutom.

(I länder där dricks är en del av lönesystemet dricksar jag såklart men ogillar starkt lönemodellen. Men det ska ju inte den enskilda personalen lida av den dagen)
 
Jag tycker det är en så otroligt konstigt grej att dricksa någon för att denne gör sitt jobb. Ändå gör jag det ibland. Jag blir så sjukt obekväm när de hivar fram dosan och så står det "slå in totalbelopp" och en person som står och stirrar på en typ. Då känner jag mig snål om jag inte dricksar fast att jag av princip inte vill göra det.

Det har faktiskt hänt att jag valt bort vissa restauranger till förmån för de som redan har beloppet förvalt för att jag tycker att det är så fult gjort av restaurangerna att förvänta sig dricks. jag betalar redan dyra pengar för maten och servicen som ska ingå liksom.

Om man skulle kunna dricksa någon slags personal så hade jag hellre gjort det till sjuksköterskor, pedagoger eller personal på äldreboende.
 
Jag undrar också! Eller är det av tradition? Vad säger branschen, vill de ha dricks eller inte?

Jag ser dricks som ett tecken på att jag och kocken har gjort ett bra jobb. Det är ungefär hälften hälften om folk dricksar eller inte. De flesta som gör det avrundar upp till närmsta jämna 10-tal.

Jag förväntar mig inte dricks men blir glad när jag får det.

När man dricksar på kort så står det tydligt att det är extra betalt belopp så AG kan liksom inte missa det.

Hos oss delar de som jobbat det passet rakt av på dricksen per pass.
 
Nej, dricksar i princip aldrig. Det ska vara nått väldigt speciellt i så fall. Att få bra service och bra mat är det jag väntar mig av en restaurang, som många skriver, varför premiera ett yrke medan andra serviceyrken inte får nått för motsvarande prestation?
 
Beror lite på. Dricksar i princip alltid taxichaufförer (samma bolag, vet inte om jag någonsin varit missnöjd med dem). Avrundar minst till närmaste 10tal men ofta 100-tal.

Restaurang besöker jag sällan och de jag är på knappar i stort sett alltid personalen in summan. Knappar jag själv in kan det absolut hända att jag rundar av uppåt på samma sätt som ovan.
 
Hur funkar det med skatt på dricks? När det går via betalsystemet är det ju pengar som hamnar in i systemet och inte "vid sidan av" som kontanter på bordet.
 
Ja det gör jag om inte servicen varit jättedålig. Vid dessa tillfällen har jag/vi i sällskapet fått pikar från personalen om att vi inte dricksade... Trodde alla dricksade så skönt att läsa att många inte gör det. Tycker fenomenet känns omordent så ska nog sluta faktiskt.

Men va? Oj... pikar från personalen, då hade jag inte gått tillbaka. Så tråkigt! Jag menar, "bara" att man väljer att äta där och t ex talar om för vänner hur bra där är, är ju bra för dem... och det slutar man ju kanske med efter såna pikar/sura miner...
 
Brukar avrunda uppåt om jag är nöjd pårestaurang om man fått en extra trevlig servitör brukar jag ge dricks och tacka för god service.

Själv jobbat inom restaurangbranschen och det är inte det roligaste arbetet så när någon lägger in lite extra tycker jag det ska uppmärksammas. Likväl som om man tycker maten är riktigt god så säger jag det till personalen.
 
Som svar till trådfrågan så ja, jag dricksar nästan alltid. Både till kollegor på krogar (inte på mitt eget jobb eftersom det är som att dricksa mig själv) och när jag är ute och äter eller bara dricker.

För mig handlar det om att jag själv uppskattar att få dricks och ser den som en uppskattning på vad vi gör. Jag ger gärna eftersom jag vet hur mycket många i min bransch sliter och offrar sig för ingenting alls.

Ger du dricks till andra yrkesgrupper som sliter hårt också? T.ex. undersköterskan du möter på sjukhuset och som bemöter dig på ett bra sätt? Är det någon som sliter hårt för låg lön så är det väl undersköterskorna.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 317
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 581
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 835
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp