Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Jag går ofta ut och tar några öl och då dricksar jag aldrig.

Äter jag ute kan jag avrunda uppåt men det blir kanske 5%. Har jag varit extra nöjd med servicen kan det bli 10% men är jag missnöjd betalar jag på öret.

Taxi har jag inte åkt på flera år och jag har aldrig hört att man dricksar frisören.
 
Både OT och inte, men jag tycker att det låter himla bakvänt när somliga säger att de inte betalar extra om de är missnöjda?
Är man så missnöjd att det är värt att nämnas tar man upp det. Hur ska någon veta att en är missnöjd med servisen om man bara "inte ger någon dricks" - en sed som inte ens är standard i Sverige egentligen?
 
Men handlar inte tråden om huruvida det är en ”standard” eller ej. Jag trodde det var det, iaf på lite finare ställen :)

Jag har aldrig upplevt det som en standard och hoppas verkligen att det inte blivit det. Anställda i Sverige får avtalsenlig lön.
Särskilt på finare ställen skulle jag vilja säga, vill man hjälpa någon genom att ge dricks borde man nog göra det på snabbmatshaket istället. :)
Anledningen till att man ger dricks till personal i serviceyrken i andra länder är ju just för att de är lågavlönade.
 
Efter en intressant diskussion i min middagsklubb: dricksar ni? Varför/varför inte?
I Sverige alltså, tänk helt bort utomlandssituationer.

Spelar det roll om ni är på kvarterskrogen eller om det är en finare restaurang (tänk avsmakningsmeny och vinpaket)?

Hur mycket dricksar ni i så fall? Rundar upp eller en viss procent av notan?

Jag dricksar ofta. Tycker det känns trevligt. Men inte nödvändigtvis så mycket här hemma där folk ändå ska ha kollektivavtal och någorlunda vettiga löner. Det är skillnad på ställen där servicepersonalen lever på dricksen.
 
Dricksar, genom att avrunda uppåt. Ja, man får avtalsenlig lön (eller ja, finns säkert sämre också kanske?), och variationer i hur dricks fördelas. Känns mest som tradition.
 
Jag avrundar uppåt. Om jag är missnöjd så ger jag inget extra och har man fått extra bra service kan jag ge lite mer. Jag tycker dricks är skitsvårt. I Sverige har jag inte dåligt samvete eftersom här bör de ha skälig lön, men tycker det är svårt utomlands vad som anses bra.

Jag har själv jobbat inom hotell och restaurang och visst var man glad för dricksen, men det var inget man räknade med och jag tycker det är fult av en del arbetsgivare som inte tycker de behöver betala lika bra eftersom man får dricks och gärna drar till med någon högre summa som aldrig stämmer.
 
Jag har aldrig upplevt det som en standard och hoppas verkligen att det inte blivit det. Anställda i Sverige får avtalsenlig lön.
Särskilt på finare ställen skulle jag vilja säga, vill man hjälpa någon genom att ge dricks borde man nog göra det på snabbmatshaket istället. :)
Anledningen till att man ger dricks till personal i serviceyrken i andra länder är ju just för att de är lågavlönade.
Jag uppfattar det nog som väldigt vanligt, de flesta restauranger låter en ju skriva in totalsumman själv. Förekom inte dricka skulle de inte be om det, gissar jag!
 
Det är nog nåt som lever kvar.. helt enkelt.

Jag dricksar sällan. Eller aldrig.
Jag jobbar i branschen, det händer att man får dricks, men jag förväntar det mej aldrig. Jag har svårt att ta emot men gör det om det insisteras.

När man rundar uppåt via kortbetalning går ju pengen till företaget, jag har alltid funderat på OM personalen får del av den då 🙈 Jag vet faktiskt inte?

Personalen får ju minst avtalsenlig lön (hoppas jag), priset ska ju vara 'tillräcklig' som det är, annars r ju prissättningen fel.
Dricks ska inte vara något som behövs sas.

Sen är ju fler inblandade, man kan ha toppenservice men maten tar tid eller att något går tok för köket.
Maten kan vara toppen men serveringspersonalen sådär.
I båda fallen får servisen vara ansiktet utåt.
På tal om när man dricksar eller ej.

-------
Jag gillar hellre att få ord på upplevelsen, än pengar. Ord väger tyngre. Dom är viktiga.
All feedback viktig.
 
Både OT och inte, men jag tycker att det låter himla bakvänt när somliga säger att de inte betalar extra om de är missnöjda?
Är man så missnöjd att det är värt att nämnas tar man upp det. Hur ska någon veta att en är missnöjd med servisen om man bara "inte ger någon dricks" - en sed som inte ens är standard i Sverige egentligen?

Åtminstone jag har inte skrivit att jag inte tagit upp det innan:)
Jag brukar försöka påpeka vänligt när det varit någon större brist och om man inte försöker bättra sig alternativt bemöter mig dåligt blir det ingen dricks.
 
Jag uppfattar det nog som väldigt vanligt, de flesta restauranger låter en ju skriva in totalsumman själv. Förekom inte dricka skulle de inte be om det, gissar jag!

Klart att det förekommer, men jag skulle inte vilja säga att det är samma "press" på att lämna dricks som det är i andra länder. Alltså inte jättevanligt, tycker jag då som inte varit hem till Sevrige på snart tio år. 😅

Grejen med kreditkortsdricks är ju helt värdelöst oavsett eftersom det med ganska stor sannolikhet inte når servicepersonalen utan går direkt in i företaget. Så den du ville belöna lite exra ser förmodligen inte röken av, eller i bästa fall någon knapp procent av de pengarna.
 
Åtminstone jag har inte skrivit att jag inte tagit upp det innan:)
Jag brukar försöka påpeka vänligt när det varit någon större brist och om man inte försöker bättra sig alternativt bemöter mig dåligt blir det ingen dricks.
Fast jag menar att det blir konstig dynamik om man har dricks som "Standard" istället för standardpriset.. och att det anses ett minus att bara betala det som frågas efter - om det låter vettigt?
Dricks ska ju vara plus, inte standard, så om man är missnöjd ska man helst inte betala fullpris ens. Att Inte ge dricks borde inte vara en markör i svensk service, tycker jag. Det borde vara en norm.
 
Både OT och inte, men jag tycker att det låter himla bakvänt när somliga säger att de inte betalar extra om de är missnöjda?
Är man så missnöjd att det är värt att nämnas tar man upp det. Hur ska någon veta att en är missnöjd med servisen om man bara "inte ger någon dricks" - en sed som inte ens är standard i Sverige egentligen?

Det är väl typiskt svenskt känns det som... typ till kompisarna runt bordet: "Åh, min mat bla bla dåligt..." o sen kommer servitrisen "smakar det bra?" "Jaaaa jättebra"....:/

---

Jag ska fortsätta att inte dricksa nu efter att ha läst tråden. Hade faktiskt nästan tänkt starta en egen tråd... men, nä man behöver inte dricksa.
Plus försöka bli bättre på att tala om när det inte är bra.
Man behöver ju inte säga det på nåt otrevligt sätt, utan som en hjälp för dem att bli bättre...
 
Klart att det förekommer, men jag skulle inte vilja säga att det är samma "press" på att lämna dricks som det är i andra länder. Alltså inte jättevanligt, tycker jag då som inte varit hem till Sevrige på snart tio år. 😅

Grejen med kreditkortsdricks är ju helt värdelöst oavsett eftersom det med ganska stor sannolikhet inte når servicepersonalen utan går direkt in i företaget. Så den du ville belöna lite exra ser förmodligen inte röken av, eller i bästa fall någon knapp procent av de pengarna.

Nej, varför skulle de pengarna gå rakt in i företaget eller hur menar du?

Dricksen vi får på kortbetalningar syns i kassan när vi gör dagsavslut, där står alltså hur mycket dricks vi ska ta ut varje dag. Vilket vi gör och sen delar på.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 543
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag blir så förtvivlad att ingenting händer. Parisavtalet 1.5 temperaturökning är helt orealistiskt. Fler och fler länder producerar mer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp