Drive Outs ponnyrockard

F

Fjunet

Någon som har en sådan, eller har någon annan information om den (kvalitémässigt osv)? Jag tycker den verkar toppen, vad tycker ni? Eftersom jag aldrig köpt en rockard innan så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter... :crazy:

Hämtat från hemsidan:
"Denna vagn passar till små ponnyer som t.ex. shettisar och russ. Vagnen kan måttbeställas för bästa passform. Den är mycket stadig och stabil. Hjulen är bilreservdäck så de är alltså mindre och lättare än vanliga bildäck, men ändå mycket hållbara och tåliga. Vagnen har som standard svängel, bakselefästen, reflexer fram och bak och lite högre lätt framåtlutad kuskbock i trä för bra körställning. Träet i vagnen består av hyvlade och fasade brädor, vilka målas två gånger med en tålig och väderbeständig brun lasyr, som är mycket snygg ihop med det svarta. Övrigt material på vagnen sprutlackeras."

PixDOponnyrockarden02.jpg
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Det låter ju bra men jag skulle nog vilja ha fjädring...för det fanns väl inte? Var ska du köra med den? Ska du tävla kan det också vara bra med avbärare på sidan av hjulen. Annars verkade den ju rätt lätt och bra och den har ju svängel!
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Jag ska inte tävla, ska endast motionsköra så att säga :)
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Verkar ju väldigt bra! Men säkert dyr??
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

det är ju så här med vagnar att balans och vikt mm samt drag linjen bör vara rätt ska man tävla finns det regler att följa står i tr
bredd vikt mm.
Om man nu ska köpa vagn bör man kolla om tillverkaren har en ansvars försäkring om det skulle gå tokigt.

en rockard bör vara 1,25 bred fri vikt till a ponny 90kg till b-dponny
och 150 kg till häst detta gäller tävling.men ur säkerhet synpunkt bra att följa annars oxå

lycka till med körningen

mvh roslagsvagnar anders
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Mest grusväg, lite i skog och mark.
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

5000:-

Är det dyrt? Har inte koll på rockardpriser...
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Håller du dig på brusvägar funkar det nog utan fjädring men att köra på skogsvägar el stigar utan skulle nog innebär onödig smärta för rumpa och rygg! Du kan nog få en vagn med fjädrig för ett billigare pris. Jag tror en sån jag har kostar 3600:- nu, men då måste man nog specialbeställa svängel. Men den kostar ju inte 1400:- i alla fall! om du inte gör en själv. Men den har ju fjädrig. Jag är jättenöjd med min. En bullet ponnyrockard.

en enaxlad vagn behöver ju bara vara 115 cm när jag kollade sist, men 125 kanske är rekomenadtion? Och är det inte 90 kg vikt på vagn för häst och 150 för par eller nåt? Måste kolla i TR nu ju...
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

måste en rockard öfr stor häst väga 150 för tävling. Min väger inte det för jag kan lyfta bakpå själv. jag gissar på 100 kilo.. har oxå en bullet fast för stor häst.

nora, bullet ponny kostar nu 4300..se stall berg

ang drive outs..utan fjädring lär du inte köra så ofta som du vill, har kört utan fjädring ett halvår och jag har faktiskt fått ont i svank och nacke. Speciellt på grusvägar eftersom det uppstår hålor i dem som är hemska! Även för bilförare.
Köp den inte, köp hellre vad som bara den har fjädring :) 5000 är ganska dyrt oxå.
/jenny
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Jag har precis förstått poängen med en svängel, men tydligen inte riktigt vad det är.... :confused: Fram till nu har jag trott att svängeln var fäst i vagnen på ett ställe, för att ge mer rörlighet till hästen, men den här ser ju ut att vara fäst i skaklarna också? Så nu är jag förvirrad igen!
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Den är inte fäst i skaklarna, utan är som ett v. den är bara fäst i mitten på rockardlådan.
Man luras lite av just den bilden :)
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Aha, det var ju skönt att jag fått NÅGOT rätt för mig i körnings-djungeln! :D
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

jo...roade mig med att läsa TR idag och en häst enbetvagn ska väga 150 kg. Enda hästarna som inte har nån gräns är A-ponny enbet :D

Ojdå det var mycket. Då kan jag sälja min lite dyrare när det blir av sen :p haha! Min begagnade kostade 1800:- men då har vi lagt ner lite jobb och pengar på att fixa till den. Men tveksamt om den ändå kostade mer än 4000-5000...
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Nora skrev:
jo...roade mig med att läsa TR idag och en häst enbetvagn ska väga 150 kg. Enda hästarna som inte har nån gräns är A-ponny enbet :D

alltså fyrhjulsvagnarana ska väga 150, inte rockards?? Puh!

:) :banana:
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

nej jag tror det vara vilken som. kan ta en titt sen...Annars är det ju bara att fästa tyngder i vagnen! Du kan ju svetsa!!
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Nora skrev:
nej jag tror det vara vilken som. kan ta en titt sen...Annars är det ju bara att fästa tyngder i vagnen! Du kan ju svetsa!!

men..jag som precis hade lugnat ner mig! Jag ska ju höja min rockard 50 cm hade jag tänkt, ska man behöva svetsa på tyngder oxå..håhå jaja.
Hur väger de vagnarna på tävling förresten? Gör de alltid det?
du glömde förresten ditt körspö i manegen, jag satte det i din vagn. jag tror det var ditt iallafall, det var randigt.

/jennypenny päron p*ng
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Okej, då ska jag skaffa en med fjädring.

Någon som har tips på rockarder där allt kan ingå (svängel, fäste för baksele och fjädring)? Ska passa minishettis.
 
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Fjunet skrev:
Okej, då ska jag skaffa en med fjädring.

Någon som har tips på rockarder där allt kan ingå (svängel, fäste för baksele och fjädring)? Ska passa minishettis.

SKA passa är kaxigt om man har minishettis!

Såg en minishettis med bullets rockard och det såg rätt ok ut ändå.
Det viktigaste är att tyngdpunkten blir rätt, så att inte allt hamnar i framåtstupa läge :) :banana:

Är det din åsna??? Kan man köra den?
 
Senast ändrad:
Sv: Drive Outs ponnyrockard

Min granne köpte för 3år sedan en rockard från Roslagsvagnar och den gick på 12000kr. Men pga. kraftig försening så gav hon bara 10000kr. Ganska dyrt tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp