Bukefalos 28 år!

Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Låter rimligt, ska se till att ryggen röntgas!
Förresten så frågade du tidigare om hästen, vilken ras etc. Anledningen till at jag inte svarade är att han är av en ras som inte är så stor i Sverige, och det känns som alla som håller på med dessa hästar känner till varandra. Ville därför inte att ägaren eller någon som känner henne skulle läsa detta, och att det skulle bli en massa missförstånd. Hoppas du förstår?!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Bara undrar varför man sitter o rider en häst som är halt på alla 4?
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Bara undrar varför man sitter o rider en häst som är halt på alla 4?

Den frågan har hon svarat på i inlägg #15.
Men du kanske inte har läst igenom tråden?


ts:
Lycka till och stå på dig. Uppenbarligen är det nåt som är fel på hästen.
Hältorna kan vara en följd av det verkliga problemet, tror du är på rätt spår.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Boka hältutredning på klinik före du tänker köpa den är mitt råd! Den går ju på försäkringen. Var i liknande situation nyligen, hästen bockade en del och var stel i sidorna. Men jag tyckte han blev mjukare, och lättare att ställa alteftersom jag tränade. Men bockningarna fortsatte men han var aldrig ovillig till trav eller galopp. Tog ut en eqiterapeut som gick igenom hästen, hon hittade "något" i ryggen och rådde mej att åka till Strömsholm och kolla bakknän och rygg!
Vilket jag och ägaren gjorde, han visade inget på böjprov. Men lite ojämn bak longerad på volt. Bakknän röntgade, såg bra ut. Rygg röntgades då, och där hittade man täta kotor i bakre sadelläget.
Ridprov gjordes också, där konstaterades hälta från bakben. Men om det är pågrund av ryggen vet man inte, för det går inte att bedöva hästen utan att ge honnom jätte mkt lugnande först. Han är spruträdd nämligen!
Så det har blivit flera besök, han är sprutad med cortison i ryggen 3 ggr och en ggn i båda bakknäna.
Där emellan tömmkörs han och promeneras vid hand, nu ska jag börja rida 2 dagar i veckan och tömmköra dom andra dagarna!
I Juni ska behandlingen utvärderas och vad som sker därefter vet jag inte än, men hoppas ju så klart att han är bättre!
Helt klart är att rehabilitering kostar tid och pengar! Det här blev en lång historia, hoppas det går bra för er!:)
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

KÖp inte hÄsten.

En ordentlig utsedning pÅ klinik kan mkt vÄl komma att kosta 15-25.ooo kr med rÖntgen och ultaljud o.sv.
Har du rÅd? Har Ägaren rÅd? FÖrsÄkring?
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Tänkte bara berätta för er alla som varit snälla och svarat i tråden att ägaren av någon anledning jag inte känner till inte vill ta in honom till klinik och hon tror fortfarande inte att det är något fel på honom. Jag berättat för henne om problemen, hon kom på besök och red honom och då visade han hälta i h.b men hon såg det mer som att han var lite stel....
Därför kommer han nu att åka hem. Jag tycker synd om hästen och är orolig för hur hans framtid kommer att se ut men jag kan inte göra något mer.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Hoppas det går bra med din häst!
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
972
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 312
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 824
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp