Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

T

tant strul

Jag har efter mycket letande hittat hästen som jag trodde skulle passa mig perfekt på många sätt och vis.
Vid vet.besiktning visade han mellan 0,5-1,5 på alla fyra benen:cry:, i övrigt kommenterades att han var dåligt musklad över korset. Vet. trodde dock att det skulle bli mycket bättre då han skulle sättas igång och ridas mer varierat. Hästen har senaste året endast blivit riden två gånger i veckan i ridhus.
Eftersom jag fäst mig vid hästen beslöt jag mig ändå för att ta honom på prov ett tag, och nu har jag verkligen förälskat mig i honom.
I början skrittade vi endast, på ridbana och ute i skogen. Första dagarna taktade han och blev kort i steget framförallt då jag ville att han skulle ställa/böja, flytta sidvärts eller liknande. Detta blev dock bättre ganska snabbt och jag upplever nu att skritten känns ganska bra, är dock lite svårare i v.varv. Kan också berätta att jag varierat med promenader för hand och tömkörning.
De första gångerna vi travade var problemet att han gärna älgade på lite på bogarna och bakom hand men inget annat, och han fattade galopp åt båda håll. Är dock fortfarande så att jag skrittar mest. Man har dock från marken sett att han tar kortare steg med höger bak vid trav, jag har inte kännt att det varit orent, men däremot spänt. De senaste gångerna jag ridit har han visat stark motvilja mot att komma fram i trav, och jag tror då naturligtvis att något är fel.
Jag vill åka till klinik och kolla igenom honom, men ägaren tror inte att det är något fel på honom. Jag kommer dock att stå på mig med detta. Jag vet egentligen att det är det enda rätta och vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd. Men har ni några idéer? Vad kan det vara? Vill höra allt, från negativt till positivt. Vad kan man upptäcka vid klinikbesök, vad görs, röntgen?
Jag pendlar mellan att vara dumt naiv och tänka att det bara beror på att han är lite öm i musklerna, stel till att det är något stort fel på honom. Kan i alla fall inte tänkapå något annat just nu, så jag vill gärna få lite input!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Hästen var ju bevisligen halt på¨alla fyra vid besiktningen, jag tycker att du
skall lämna tillbaka honom. Att ägaren påstår att det inte är något fel på en
häst med det besiktningsprotokollet är ju rent löjligt.
När en häst är halt på alla fyra så känner man oftast inte det när man rider, det yttrar sig på annat sätt, t ex att hästen går på bogarna, inte vill trava o s v...
Vill inte göra dig ledsen men detta är min åsikt, önskar att jag kunde sagt
något annat för att göra dig glad.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

tycker du ska kolla upp honom på klinik, det tjänar du på i längden, köpte en häst en gång utan klinikbesiktning, det blev två års smärre helvete kan jag säga, så stilla din oro, ta honom till klinik för genomgång
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Köp inte hästen. Ta inte ens emot den gratis.
Om du redan tycker om den, hur tror du då det kommer att kännas om ytterligare ett år när du kanske måste ta bort den?
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Om du absolut vill köpa hästen så gör en väldigt nogrann klinikutredning!
Tråkigt sånt här... När hästarna inte är riktigt fräscha.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Tack alla för era svar!
När jag läser själv vad jag har skrivit så inser jag ju att det är klart att det är fel på hästen och att jag egentligen kanske inte ens borde tagit honom på prov. Jag måste nog ta beslutet att lämna hem honom eller ta in honom till klinik och därefter se vad som kan göras. Det jag har försökt intala mig själv om att det kan vara dålig sadel, för hårt underlag, för mjukt underlag, träningsvärk, stelhet etc mest bara är ursäkter. Skulle någon annan vara i min situation hade jag sagt; strunta i den hästen.
Synd bara att han är så himla mysig och fin, ägaren är jättetrevlig, jag älskar livet med häst etc...
...men men det finns väl fler hästar (fast var???), och bara tanken på att leta vidare och börja om med en ny...suck!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Läs din överskrift igen... "Drömhästen"....
Inte är väl din drömhäst en trasig/skadad häst redan från start?
Det finns hela drömhästar där ute någonstans, som väntar på just dig! Lämna tillbaka innan du lagt ner en massa pengar och ångrar dig efteråt. Lägg de pengarna på din nya häst istället.
Lycka till!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Hej

Sitter i nästan i samma situation som du och det är väldigt jobbigt.

Jag har under våren ridit en häst på ridskolan som inte riktigt passade in där av olika anledningar. Jag föll pladask första gången jag såg honom i hagen. Han är den vackraste och gosigaste hästen och jag har lärt mig massor på honom. Beisktigade honom hemma först där har visade lite störning och hälta i båda bak. Tog honom till klinik dagen efter där man snabbt konstaterade en stor förändring i bakknät.

Det har verkligen varit svårt att inse att han aldrig blir min och jag har varit otroligt ledsen. Men jag är ändå glad att man upptäckte det innan köp, en halt häst är dyrt även om den är fin. Är även glad för hästens skull att vi upptäckte detta så han slapp arbeta med ngt han inte klarar av.

Var ledsen och sörj men KÖP inte hästen. Du kommer hitta en ny om du bara ger det lite tid.

M
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

hur gammal är hästen, vad kostar den och ffa, varför har den stått så länge??? ägaren kanske döljer en skada för dig! kolla upp den noga på klinik så du vet vad som är fel. omöjligt att ta ett beslut utan att ha alla fakta på bordet.

eftersom jag väljer med hjärtat skulle jag tagit hästen ändå, om jag verkligen kände att det var rätt häst... för mig finns det viktigare saker än att träna o tävla, man kan ha stort utbyte av en häst som kanske behöver en tids konvalecens också.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Har du alltså ridit hästen trots hälta?

Om hästen är halt trots att den ej gått någon hårdare ridnind så är ju faktiskt risken stor att hästen kommer gå sönder ordentligt så fort den är igångsatt.

Tycker du ska leta efter andra hästar. Det är ett h*vete med hästar som är halta och skadade hela tiden, och du kommer bli mer olycklig än lycklig av en sådan häst.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Jag måste bara fråga hur kommer det sig att efter att veterinären sagt att hästen var halt på alla 4, att ni fortsätter rida hästen t.o.m i galopp? "måste" man inte åka in med den till klinik om det är halt???
eller det var en sån liten hälta?:crazy:
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Jag har efter mycket letande hittat hästen som jag trodde skulle passa mig perfekt på många sätt och vis.
Vid vet.besiktning visade han mellan 0,5-1,5 på alla fyra benen:cry:, i övrigt kommenterades att han var dåligt musklad över korset. Vet. trodde dock att det skulle bli mycket bättre då han skulle sättas igång och ridas mer varierat. Hästen har senaste året endast blivit riden två gånger i veckan i ridhus.
Eftersom jag fäst mig vid hästen beslöt jag mig ändå för att ta honom på prov ett tag, och nu har jag verkligen förälskat mig i honom.
I början skrittade vi endast, på ridbana och ute i skogen. Första dagarna taktade han och blev kort i steget framförallt då jag ville att han skulle ställa/böja, flytta sidvärts eller liknande. Detta blev dock bättre ganska snabbt och jag upplever nu att skritten känns ganska bra, är dock lite svårare i v.varv. Kan också berätta att jag varierat med promenader för hand och tömkörning.
De första gångerna vi travade var problemet att han gärna älgade på lite på bogarna och bakom hand men inget annat, och han fattade galopp åt båda håll. Är dock fortfarande så att jag skrittar mest. Man har dock från marken sett att han tar kortare steg med höger bak vid trav, jag har inte kännt att det varit orent, men däremot spänt. De senaste gångerna jag ridit har han visat stark motvilja mot att komma fram i trav, och jag tror då naturligtvis att något är fel.
Jag vill åka till klinik och kolla igenom honom, men ägaren tror inte att det är något fel på honom. Jag kommer dock att stå på mig med detta. Jag vet egentligen att det är det enda rätta och vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd. Men har ni några idéer? Vad kan det vara? Vill höra allt, från negativt till positivt. Vad kan man upptäcka vid klinikbesök, vad görs, röntgen?
Jag pendlar mellan att vara dumt naiv och tänka att det bara beror på att han är lite öm i musklerna, stel till att det är något stort fel på honom. Kan i alla fall inte tänkapå något annat just nu, så jag vill gärna få lite input!


Jag känner igen mig totalt i detta. Min häst var också halt på alla fyra (exakt samma grader), dåligt musklad över korset och det var även osymmetriskt då högersidans muskulatur var plattare samt att hon tog ojämna kliv med bakbenen. Liksom med hästen som du beskriver var min häst också svårare i vänster varv. Hon blev likaså kort i steget, taktade, ovillig till ställning/böjning samt att gå fram i trav och liknande precis som ”din”. Skillnaden med min häst var att jag hade redan köpt henne då detta uppenbarades.

Min häst visade sig ha ledinflammationer på flera ställen i alla ben, kissing spines samt ett skevt bäcken, och förmodligen finns det större skadeproblematik under ytan som vi aldrig upptäckte, framförallt med höger bakben skulle jag tro. "Din" häst låter väldigt ofräsch och den verkar lida. Veterinären som undersökte hästen låter i mina öron inte så proffsig, för vad denna häst behöver är inte mer ridning och motion i "blindo" - det kommer inte att hjälpa - utan den behöver få en diagnos och behandlas därefter. Vissa förespråkar att totalt ställa av hästen först, på t ex bete och ta av alla skorna, kanske 1-2 månader för att se om hältorna går över av sig själva, men jag har hört att ledinflammationer inte brukar göra det självmant (speciellt inte om de legat latent länge) och en grundproblematik i form av t ex pålagringar är oåterkalleliga och kommer inte gå över, men det kan gå att använda hästen ändå. Men för hästens skull skulle i varje fall inte jag dra ut på detta, den behöver hjälp..

Att hästen är såhär ofräsch efter att bara ha blivit riden två gånger i veckan i ridhus.. hmmm... när du skriver sådär låter det lätt som att hästen är väldigt skör och ohållbar.. Men varför är den bara är riden två gånger i veckan? Vilken typ av hästmänniska motionerar sin häst på det viset och så lite under hela året? På vilket sätt rider ägaren hästen? (det är klart att alla hästar kan gå sönder om de rids dåligt).
Är det flera orsaker som utgör en ond cirkel, t ex dålig ridning, dåligt underlag och variation av arbetet, sadelproblem, dålig skoning, kanske en grundproblematik etc, så startas det lätt flera negativa skadeprocesser runtom i kroppen och hästen blir fortsatt och långvarigt halt.

Det är klart att ägaren måste fatta att det är fel på hästen - speciellt när en veterinär har konstaterat det! Men hur veterinär kan se detta och inte förorda vård för hästen är obegripligt i mina öron, för ägaren verkar inte vilja/vara för okunnig/naiv/oseriös för att ta sitt ansvar och hästen får lida för det.
Jag skulle låta mitt hjärta bestämma om jag skulle köpa hästen eller inte - dvs jag skulle köpa den; för att "rädda den" i första hand - speciellt om jag kände mycket för hästen och som du säger förälskat mig i den.

Propsar du på att klinikbesiktiga hästen på en klinik med bra förutsättningar (t ex bra utrustning) och för en erfaren, kompetent veterinär får du problembilden svart på vitt och du kommer säkerligen att kunna pruta på hästen rejält. En konvalescenstid är väl värd och är inte så lång som man tror, utan under tiden lär man sig massor, inte minst att man lär känna sin häst och den får förtroende för dig! Det är inte billigt att rehabilitera en häst, men min häst var fullförsäkrad så försäkringsbolaget betalade större delen av klinikutgifterna. Och dessutom: om du får köpa hästen billigare än du först trodde så lägger du ju självklart de intjänade pengarna på behandling och rehabilitering så du lär ju inte förlora så mycket i pengaväg, tror inte jag.

Jag tycker absolut att du ska stå på dig! Jag var också väldigt osäker innan jag åkte och hältutredde min häst, tänkte att jag var paranoid osv, men det är alltid bäst att ta det säkra före det osäkra för hästens och ditt bästa. Men i mina öron är det uppenbart att hästen har problem och det enda rätta är att den bör hältutredas på klinik, så tro inte att du är naiv för du tänker rätt!

Dock kan jag inte råda dig hur du ska göra ifall ni ska göra en klinikbesiktning inför ett eventuellt köp eller boka en hältutredning. Men jag tror på det förstnämnda, för det kommer ändå att bli en hältutredning av besöket i slutändan antar jag. Ägaren kommer att bli konfronterad med hästens diagnos och är tvungen att inse fakta och får agera därefter, vad ni nu kommer fram till. Eller så har ni tur och hästen är bättre än förväntat och det behöver inte alls vara så allvarligt. Men att åka till klinik i vilket fall som helst är ändå det enda rätta tycker jag, du kommer få mycket bättre hjälp än av gårdsveterinären (för jag antar att det var en sådan?).

Det är skitsurt att bli lurad vid ett hästköp, man måste få veta vad man betalar för. Jag köpte min drömhäst men tyvärr var den ofräsch, jag kunde gjort en mycket bättre affär om jag gjorde rätt från början dvs inte gjorde en gårdsbesiktning och sedan betalade :angel: utan jag skulle besparat mig mycket om jag som sagt visste vad det var för häst jag köpte från första början.

Lycka till!!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Två frågor:
Varför ta hem en halt häst på prov?
Varför rider du hästen om den är halt i alla fyra?

Hältor blir ju inte bättre av att hästen rids!
Men kanske om den fått veterinärvård istället.

Håller dock med de andra, lämna tillbaks den.
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Tack för ditt långa och sakliga svar samt att du delar med dig av egna erfarenheter!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Svarar all som har svarat (och mig själv);
Genom att starta den här tråden och få era spontana svar har jag fått lite ordning på mina egna tankar kring detta med hästen.
Jag kommer att stå på mig när det gäller klinikbesök och ordentlig utredning. Beroende på vad som kommer fram där får jag se hur jag går vidare. Om jag och veterinären tror att han kan bli bra i framtiden skulle jag kunna tänka mig att köpa hästen får en billig (verkligen billig) penning och ägna mig åt att rehabilitera honom. Eftersom jag nu förstår att det är något fel så tycker jag nästan ännu mer om hästen (är väl någon form av missriktade moderskänslor....). Men att skaffa en häst för att man tycker synd om den gör mig nog inte speciellt lycklig. Om det inte blir någon veterinärutredning alls får han helt enkelt åka hem, och jag måste då försöka att inte fundera över vad som händer honom sedan.
När det gäller att jag har ridit en halt häst så beror det nog på att jag inte fattat att han är halt! Jag har litat på ägaren som sa att han ska sättas igång och att det inte är något fel på hästen. Att han visade på böjprovet men inte vid longering etc och att veterinären sa att han nog blir bättre med mer varierad träning köpte jag. Dumt av mig och synd om hästen.
Känner mig som ett j-a pucko som uppenbarligen kanske inte borde ha häst. Usch!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Döm inte dig själv allt för hårt. Det är alltid lättare att vara efterklok....
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Har nu några följdfrågor;
Vad kollas vid hältutredning på klinik eller rättare sagt vad kan upptäckas? Är det stor risk att man ser hälta men inte vad den beror på till exempel? Vad brukar en utredning gå på? Finns det många olika typer av undersökningar och vad skulle ni rekommendera efter att ha läst det jag skrivit om hästen?
Kan ju sammanfatta;
- böprov visar 0,5-1,5 på samtliga fyra ben, på något sitter det högt på något annat lågt (det jag minns nu är h.b högt 1,5), longering dock u.a
- häst blir spänd i v.varv
-häst vill inte komma fram i trav utan visar tydligt missnöje mest vid böjda spår (har kommit efter ett tag)
-mjuka gallor vid kotorna båda bak
-dåligt musklad över korset (jag tycker även att han verkar vara ojämnt musklad över bogen)
Vad bör jag be om för undersökning för att utreda så noga som möjligt?
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

det enda du behöver göra är att åka in med hästen och berätta om era problem. veterinärena letar upp felen. I det här fallet så blir det garanterat röntgen för att kolla benen. Om inte proppsa på det men det vore konstigt om det inte blev det.

vet böjer igenom hästen och kollar på den i rörelse.

En hältundersökning går på runt 8000-10 000kr inkl röntgen och beroende på vad som görs därefter. Är hästen försäkrad och utan reservationer så går det mesta på den.

Jag tycker att du absolut inte ska köpa den hästen. Är den halt på 4 ben utan att ha gjort speciellt mycket så kommer den garanterat inte att hålla. Jag fick ta bort min 6åring för ett tag sedan med hältor som kom och gick. Hästen var inte ett dugg övertränad alls utan reds mest i skogen.

Har hästen inflamationer och dessutom i 4 ben så skulle jag avböjt direkt, man köper sig inte problem, de kommer med tiden. Du kommer att få lägga ner otroligt mycket pengar på denna häst och tid framförallt. I slutändan kanske den inte håller iallafall. Jag var in med min 9 gånger på 8 månader, räkningarna hamnade på runt 70 000kr med röntgen, mediciner, behandlingar osv. För att inte tala om all mat han åt under tiden. I vårt fall var det 1-2 gradig hälta som vandrade.

så stå på dig för din egen skull, lämna tillbaka hästen. Ägaren verkar ju inte ett dugg vettig heller och vill gärna bli av med hästen. Det skulle inte förvåna mig om den redan innan har en lång sjukdomshistoria bakom sig...
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

det där tycker jag låter som att problemet kanske sitter i ryggen och att hältorna är sekundära. röntga ryggen!
 
Sv: Drömhästen är inte fräsch - vad kan det vara?

Tack för svar. Tror faktiskt att denna häst skulle kunna bli just en sådan där hältorna vandrar runt, kommer tillbaka etc. Jag tror inte på att detta kommer att fungera men jag vill i alla fall för mitt eget lugn och framförallt för hästens skull att han ska utredas. Ägaren är inte riktigt med på noterna än, men jag jobbar på det!
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 455
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 824
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 531
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp