Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
O

OzzyN

Har ett svårlastat sto, som nu är hos sin fodervärd pga att jag har fått barn. Ska hem om ett tag, kontraktet gick ut 1 juli.

Anledning till att hon har blivit kvar hos sin underbara fodervärd är att vi total misslyckades med lastning av henne för ca 5 veckor sedan. Hade kört intill vägg, hade lina på andra sidan, (precis som vi alltid gjort, vilket funkat "OK" med MKT träning) hästen fick efter dryga timmens kämpande, svettig mkt stressad häst, panik. Slet sig, vilket resulterade i att hästen fastnade i linan, mitt ben i andra änden. Släpades efter och bröt handleden, blev av med gipset i går.

Ska tillägga att hon en tid innan råkat ut för en IDOTISK gubbe! Som bokstavligen slog in henne i transporten. Känslig häst som hon är med mkt i bagaget satte detta givetvis sina spår. Och träningen behöver börjas om på nytt. Vilket har påbörjats, men kommer ta tid, där till min fråga.
Är det lämpligt att droga henne för att snarast lasta hem henne??
Någon som har erfarenhet av detta? Känns inte riktigt bra, men trots allt som säkraste lösningen för alla parter just nu.
Kommer vetrinären ut och drogar hästen för en sådan sak? Någon som vet vad det kostar?
MYCKET tacksam för alla svar jag kan få på mina frågor.
MVH Sozzyn

Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

Herregud!!!
Jo de kan nog en vet göra, men de finns ingen du kan fråga som har en hästbuss som kan köra hem henne. svårlastade hästar brukar oftast tycka bättre om sånna. du kan tex fråga nån som kör djurbil för dom måste alltid spola ur sina bilar så då ska de inte lukta så mkt i dom. så kan hon få mer som en box. eller så ber du en vetrinär skriva ut den nya sortens plegecil den är på burk i pulver form. Men du får absolut inte ta mer än det står doserat och så får du vänta på att de tar ordentligt ca30-40min för att vara på säkra sidan. så du inte provar för tidigt innan de börjat verka. Sen är de så att ger du för mkt så kan dom bli tvärtom de bara låser sig och går inte att rubba. Du har förståss provat att ha en kompis lastad inne före henne så hon ser att de inte är farligt och att hon får sällskap. Men de ska nog vara en väldigt stabil häst så den inte blir förstörd om hon gör nått så den inte blir rädd oxå. Lycka till. Gå in på www.montyroberts.com sen på svenska sidan. ang hästar och transport. han kommer i år han är mkt värld att se. om du kan så anmäl henne som demohäst till honom när han kommer. om de inte redan varit kommer inte ihåg.

Tack för ditt svar och dina tips och ideer!
Skriver de ut plegacil bara sådär? Ska självklart ringa och prata med veterinär. Men vet att här på Buke finns det många med erfarenhet och tips att hämta där.
Hur lång tid tar det vanligtvis inna det går ur kroppen på hästen såpass att man kan köra?
Är bara 3 mil att köra, men ändå.
Lastbil har jag funderat på, hört flera som sagt att det faktiskt kan fungera på svårlastade hästar. Men vet just nu ingen här, har dock inte kollat upp det närmare.
Hästkompis i transporten har jag faktiskt inte provat, tanken har slagit mig både en och flera gånger. Men inte riktigt "velat" eftersom hon kan bli så uppstressad vid lastning. Och väl inne i transporten vet jag inte hur hon skulle reagera då hon är så "stoig". (en dam som inte vill ha kompisarna tätt inpå sig på trånga ytor, så som i stall osv, gäller självklart ej hagen) Alternativet vore ju en shettis, men står ingen på nuvarande stall. PLUS att hon det underlättar att lasta henne gärna helt utan mellanvägg.

Tack för länken, ska kika mer. Läst om honom tidigare. Tanken om demohäst var ju toppen! Hade vart otroligt roligt. Någon som vet ngt om det, och vart han kommer komma?
MVH Ozzyn

Kikade in på sidan och såg tyvärr oxå att han redan varit här.
Tack för länken. Helt otroligt igentligen. Sett ett par sånna klipp av honom tidigare, fantastiskt att se.
Känns för mig just nu som min häst är ett hopplöst fall. (trots att jag vet att det inte är så)
Vi har tidigare åkt transport varje vecka inför träning, tävling osv. Och hon har alltid tyckt att detta vart väldigt kusligt, men det HAR gått med många knep, lock och mkt tålamod.
Men efter det hon blev utsatt för är vi tillbaka på långt under nollsträcket. Plus situtionen när vi fastnar i samma lina. (häst som tidigare varit rädd för allt vad linor heter, som arbetats bort under flera år)
Som ni säkert hör är jag något låg, då planerna av vår sommar i hop var nåt helt annat. Tack igen för era tips.

Problemet med om du sederar hästen är att den inte riktigt hänger med i svängarna sen när du kör.
Och du kan ju inte gärna lasta, sedan vänta en 45 minuter innan du åker iväg.

Jag skulle nog fundera mer på lastbil, eller kolla runt på nätet efter sånna som är lastexperter. Många har en grym förmåga att lasta hästar med i princip garanti.

ring en hästlastbil eller droga henne , hemma kan du ju jobba i lugn o ro .
japp vet ger plegg eller så får du ge det själv , beroende på om du har sprutvana.
plegget sitter i ca 20 min sen börjar det långsammt gå ur kroppen , men man kan köra ändå , no prob.

Självklart kör jag inte med henne drogad. Utan varför inte vänta tills det gått ur kroppen något.
Problemet jag kan känna med dessa som säger sig lasta henne med "garanti"... De gör inte ännu mer för att förstöra hästen? Är orolig att någon ska bli skadad igen. Hon blev mer eller mindre hysterisk sist gång. Räcker att bara komma i närheten av transporten numera.
Men lastbil kanske kan kollas upp mera.

Plegg låter som ett bra alternativ.
Får kika runt på detta, verkar vara plegg eller lastbil som gäller för en transport inom närmsta månaden, beroende på hur min handled kommer att funka.

Kanske en dum idé, men om det bara är tre mil hästen ska - finns det ingen möjlighet att någon rider/leder över henne till dig? Finns det inga småvägar runtomkring som man kan utnyttja?
Bara en tanke, för att lasta hästen igen låter inte roligt.

Nej det är ingen dum ide. Jag tänkt, och sa det själv när vi var på väg till akuten. Att ta det som en långritt. MEN då förstod jag inte vilken tid rehabiliteringstiden kan vara en för bruten handled. Fodervärden är visserligen toppen! Men om hon skulle rida hästen 3 mil åt mig hem ensam vete tusan. Sedan vet jag inte hur vägarna ser ut genom skogarna, om det går att ta sig hem.
Men visst ska detta lösa sig på något sätt, att få hem henne igen. Inte är något omöjligt inte. = )

vi har kört hästar både till och från klinik (av olika anledningar)efter inj. med domecedan. dyrt är det inte heller (behövs så liten dos, ofta räcker 0.2-0.5 ml vilket vi betalt max en hundring för, och effekten kommer FORT). vi brukar vänta 10-15 min innan vi börjar köra efter att hästen fått sprutan/gått på. kör lugnt gör jag oavsett om hästen är sederad eller inte, och samma hästar har stått lika stadigt både med eller utan domecedan.

med plegg (sirapen) har jag lite "olika" erfarenheter, funkar det så funkar det bra. men är hästen det minsta stressad/spänd innan/strax efter den fått det så kan effekten utebli eller bli helt motsatt vad man önskar.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, det lät ju intressant. Kanske vore nåt att ta upp när jag kontaktar vetrinären.
Har inte vart i behov av att "droga" henne tidigare, men hört att plegg kan ge motsatt effekt, precis som du skrev. Men jag funderar nu på är det bara om hästen är tex stressad innan. Eller kan det bli tokigt även om man kör efter alla konstens regler?

jag vet inte om hästen kan "snetända" även utan att vara spänd/stressad men dom ggr. pleggen inte funkat här så har det helt klart funnits ett samband.

vi har inte använt plegg sedan -97. tycker domecedan har fungerat så mkt. bättre och det är det vi fått av "vår" vet. när behov funnits. effekten kommer fort och går ur rellativt snabbt med. veterinären sprutar i venen, men det funkar lika bra att ge i muskeln (tar bara några min. längre tid innan effekt)

hehe ja har inte orkat läsa igenom de här tråden så de här kanske redan komit upp...
men går de verkligen o droga en häst??:O för våran häst behövd akut komma till ett djurskjuk hus för ett tag sen. och vetrinären som va ute hos oss sa att efter som hon "drogat " den så gick inte de för hon får inte åka trailer pga av att hon skulle ramla inne i trailern om hon va drogad o i värsta fall bryta alla benen och ryggen:eek::eek::cry:.. för hon berättade att hon vart me om att sånna saker hänt:/ så ja tror inte de går.. men gör de de?:P

Det är det jag inte riktigt vet, utan frågar här om någon har erfarenhet utav. Vilket verkar förekomma.
Har bekanta som sederat sina pållar inför lastning, men det är endå ett par år sedan. Och undrade om det fortfarande var okej?
Men självklart! Skulle jag inte köra med henne innan det gått ur kroppen. Sen kör jag alltid lugnt med transport. = )

vi har haft en häst som efter en transportolycka inte gick att transportera osederad (hon va tvungen att åka på sina "klinikresor" efter första olyckan ofta, under ett års tid).

vi fick stanna för att spruta om innan "första" dosen gått ur kroppen (annars hade hon slagit sönder både sig själv och transporten i panik). dom står betydligt stadigare än man kan tro ;)

att använda sig av sedering jämt istället för att lastträna sin häst är väl inte så hmm, ja. men under vissa omständigheter/tillfällen så är det en jättebra hjälp, som även våra vet. rek.

Låter som min häst tidigare kan jag lyckligtvis säga :love: vart i västra götaland bor du?

Jag har provat att lasta en häst som var sederad efter en undersökning på klinik. Effekten hade börjat avta lite när vi började lasta, men pålle När vi kom till rampen på transporten så var det tvärstopp, precis som vanligt. (men ett tag i ösregn fick pålle på andra tankar och hon gick in)

Om jag varit dig så hade jag tagit ridvarianten. Fråga lite snällt och kör sedan brevid med bil med en fikakorg så att ni kan ta ett par pauser med lite mumsig picknick.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 896
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 485
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 408
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka