Drömtäcket-finns det?

heidi maria

Trådstartare
Hej! Jag har vääldigt specifika krav på täcke till åtminstone en av mina hästar, gärna de andra också. Därför undrar jag om någon känner till något täcke som möjligtvis skulle leva upp till min lilla lista:

- Fodrat med 100-200 g foder
- Inte fleecefodrat, utan blank insida som inte ger skav på bogar
- Halvhals! Våra hästar med långa manar skaver av manen som hänger ner närmare manken annars.
- Så rivstarkt som möjligt, då vi har en hagkompis som gärna river sönder täckena i småbitar = dyrt och alla våra halvhalstäcken är sönder=avskavd man av vanlig halsskärning:( Inte fint.

Helst ska det inte kosta mer än 800-900 kr då vi har tre stycken hästar och därmed jäkla höga kostnader på täcken som ändå går sönder hela tiden:mad:. Det får gärna vara jämna storlektar på det, dvs 130, 140, 150 osv istället för de vanliga, eftersom alla tre ligger mellan 135 och 145. :)

Kom med tips!:laugh:

Sv: Drömtäcket-finns det?

hep-shop rear ut horseware rhino nu. Dock ligger väl det runt 1100 och finns i få storlekar. Men det är helt klart värt 200:- extra.

Titta på Shires, som har bra täcken i den prisklassen, men det täcket du beskriver är ju egentligen ett Rambo eller Rhino Wug... :angel:

Uuh nu är man sugen på att beställa hem ett par såna, men gaah det är ändå väldigt dyrt. Men det kanske är värt det för det dräktiga stoet. :) Om jag bara beställer ett så får de andra nöja sig men det vi har hemma.

Jaa rhino wug blev jag väldigt sugen på att beställa hem.. Rambo är ungefär åtta snäpp för dyrt. :p

Shires har jag hemma, superbra täcken, men det är inte halvhals på dem jag fick tag på. Hittar bara halvhals på de jättetjocka vintertäckena, och hon med mest skavkänslig man är bara halvklippt, så hon behöver max 200 gram i år.

Shire har det du söker. Upp till 1680D. Och med 5cm mellan storlekarna, Dvs 125,130,135,140 osv.

100-400 grams foder har jag sett. Halvhals o nylonfoder.

Köpte ett sådant med 1200D för under tusenlappen i förra veckan. Av tidigare erfarenhet håller de mycket bra, och även nu i flock om 14 hästar.

Shires helt klart. Jag har haft mitt vintertäcke 4 säsonger och det håller tätt än och är knappt en reva på det...

shire var det jag tänkte på direkt när jag läste ts, utan att ha sett att många andra med rekommenderar det!

Shires är säkert bra, och jag har fått måndagsexemplar, men mina shires täcken har inte tålt väta och har gärna halkat runt lite på alla hästarna.. det vill lixsom inte ligga still... Vätan har varit precis över korset dessutom... och ingen tvätt eller dyligt var gjort.

Säger också Shires. Hade exakt samma krav som du förra vintern när jag letade och antingen så har de inte halvhals då det är så jäkla populärt att klä in sina hästar i helhals numera eller så var de svindyra. Så sprang jag på Shires, supernöjd.

Liknande trådar

Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 638
Senast: Angel
·
Utrustning Jag vill ha ett täcke i strl 115, 100-200g fodring och med blank insida - vilka har jag att välja på då? Det ska även vara regntätt och...
Svar
18
· Visningar
1 756
Senast: Mahogny
·
Utrustning Ska köpa ett nytt täcke men har fortfarande inte bestämt mig för vilket. Just nu vill jag ha ett helt ofodrat regntäcke samt ett löst...
Svar
18
· Visningar
1 430
Senast: cactuspower
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka