DSG-tråden

Jag har också en liten dansk, men är inte alls lika ambitiös och duktig med Mynta som ni verkar vara med era, min är rätt och slätt en råtthund och ett "plåster", dvs hänger med i vått och torrt hela tiden och hon verkar vara rätt nöjd med det. :)

Hon är 5 år nu och har haft två kullar, utställd med VG (sen tröttnade matte och har inte satt sin fot på en utställning, är också trött på sälar :p). Hon är friröntgad samt med ett väldigt fint bph med goda omdömen från domaren, det kändes viktigare för mig än ett excellent i ringen, det lär hon aldrig få ändå eftersom hon är väldigt liten och smäcker, samt att hon är övertecknad.

Tanken är att hon ska få en sista kull här framöver med sin bästa kompis, men vi skjuter lite på det, min egen bebis trängde sig före i "avelskön". :) Ur sista kullen är tanken att behålla en tikvalp som efterträdare iallafall, Mynta ligger mig så varmt om hjärtat att jag har svårt att tänka mig att köpa en valp från en annan linje.

Såg att nån lagt ut i dsg-gruppen på Facebook och frågat om reservation hos rasen. Är era reserverade?
Min verkar helt ha missförstått sin rasbeskrivning, hon är ett socialt underbarn och hade varit något av ett societetslejon om hon var människa. Alla älskar henne och Mynta älskar alla; medan matte är den reserverade av oss två. ;)
12801184_1364966186862389_7502464280284279675_n.jpg
Ang reservationer ;
Min första tik var ganska reserverad, men hon var en omplaceringshund och hade en del rädslor med sig i bagaget när hon kom. De övriga jag har haft, har varit riktiga människo-älskare. Disa, min nuvarande, är helt galen i både folk och andra hundar - nästan så att det är lite jobbigt ibland!

Disa är den första dsg:n som jag varit riktigt aktiv med - tack vare att hon har en sådan otrolig arbetslust. Mina tidigare vovvar var "bara" råttehundar - som din - och var fullständigt nöjda med det. Att larva runt hemma på gården, i stallet, ta en mus då och då, mysa i soffan - ett utmärkt hundliv enligt dem :)
 
Om någon är nyfiken på vilken hane som plockade hem alla tre certen i Norrköping ;)
Tycker han är löjligt snygg, trots att han inte har helsvans :o

heartbreaker1.jpg

Zkrubbes Heartbreaker

Om ni vill kan jag kanske bjuda på en hög med foton från Norrköping om jag får låna bilderna av Bettys kennelmamma :)
Grymt läcker färg!
 
@Fritidsryttare
Blir det Charlie till henne då i sista kullen? :)

Angående reservationerna:
Betty har integritet, hon bryr sig allt som oftast inte ett skvatt om personer eller hundar man möter eller i folksamlingar. Om någon vill hälsa är det på Bettys villkor, hon hälsar först och sen går det bra men oftast säger hon hej och sen är du ointressant :p . Försöker man tvinga sig på kärlek och inte känner henne går hon antingen undan eller skäller/morrar beroende på hur trängd hon känner sig. Med personer hon känner är hon galen. Dom älskar hon istället och har adopterat till sin familj.

Lägger till att det aldrig vart minsta lilla problem hos veterinär, fysio, utställningsdomare.
Japp, det blir Charlie.:) Hans första kullar väntas här i dagarna, ska bli jättekul o se vad som tittar ut! Hon får förfrågningar från tikägare titt som tätt tycker jag men har lovat att spara en plats till oss även om vi dröjer lite. Vet inte hur många kullar en hane får lov att ha?

Mynta är som sagt inte det minsta reserverad, Charlie är nog mer då, men bara så där att han kan vara lite blyg i början, sen släpper det och han är nästan lika social som Mynta. Dock är nog min hund väldigt tuff, Charlie är mycket försiktigare/känsligare då. Inte på ett negativt sätt på nån av hundarna, men de är lite olika till sin personlighet.
Det enda med Mynta är att hon kan bli arg på andra tikar, det har kommit på senare år efter att hon blivit påhoppad i buren av en Jack russel-tik som hoppade in i bilen. Hanar är som regel inga problem alls men just okända tikar har hon svårt för efter det.
 
Ang reservationer ;
Min första tik var ganska reserverad, men hon var en omplaceringshund och hade en del rädslor med sig i bagaget när hon kom. De övriga jag har haft, har varit riktiga människo-älskare. Disa, min nuvarande, är helt galen i både folk och andra hundar - nästan så att det är lite jobbigt ibland!

Disa är den första dsg:n som jag varit riktigt aktiv med - tack vare att hon har en sådan otrolig arbetslust. Mina tidigare vovvar var "bara" råttehundar - som din - och var fullständigt nöjda med det. Att larva runt hemma på gården, i stallet, ta en mus då och då, mysa i soffan - ett utmärkt hundliv enligt dem :)
Jag tycker att det är roligt att rasen inte är så homogen utan att det skiljer sig lite åt, det är lite charmen med dem. :) Myntas kompis är ju mycket högre i energinivå och älskar att hitta på olika aktiviteter, men har en tydlig "av-knapp" också. Mynta har väldigt mycket av-knapp och är nöjd bara hon får hänga på, gärna inbäddad i en filt och med folk som klappar på henne. :)
 
Vi var iväg igår och testade lite rallylydnad igen. Var avslutning på unghundskursen med fritt val från deltagarna. Ska absolut gå rallylydnadskurs till hösten! Suddig bild från film:
18893400_1033475470119908_6433988794774532603_n.jpg


Dagen innan var vi vid sjön och då ville hon bada :) Mormor är en badkruka, mamma tycker att vatten är okej och S tyckte det var väldigt roligt att det låg saker i botten på sjön, så hon doppade huvudet flera gånger för att få tag i det. Inga tecken på att hon är en badkruka. Är era badkrukor?
18892961_1032785903522198_7745328130571795678_n.jpg
 
@kolblakkur Härligt att S gillar vatten! Betty tycker det är kul att bada och att simma så länge det innebär att matte kastar ut saker att hämta i vattnet :p

-
Appropå form på hundarna. Här är Betty 8,5 månad.
DSC05693.JPG


Betty 13 månader
DSC07216.JPG

Betty 16 månader
DSC09385.JPG


Betty i måndags, 20 månader
DSC00594.JPG


Alla bilder av Maja Lind.
 
Japp, det blir Charlie.:) Hans första kullar väntas här i dagarna, ska bli jättekul o se vad som tittar ut! Hon får förfrågningar från tikägare titt som tätt tycker jag men har lovat att spara en plats till oss även om vi dröjer lite. Vet inte hur många kullar en hane får lov att ha?

Mynta är som sagt inte det minsta reserverad, Charlie är nog mer då, men bara så där att han kan vara lite blyg i början, sen släpper det och han är nästan lika social som Mynta. Dock är nog min hund väldigt tuff, Charlie är mycket försiktigare/känsligare då. Inte på ett negativt sätt på nån av hundarna, men de är lite olika till sin personlighet.
Det enda med Mynta är att hon kan bli arg på andra tikar, det har kommit på senare år efter att hon blivit påhoppad i buren av en Jack russel-tik som hoppade in i bilen. Hanar är som regel inga problem alls men just okända tikar har hon svårt för efter det.
Är Charlie den Charlie jag tror att det är? @Monifa - du vet väl vad jag tänker på? I så fall är jag en av dem som går och väntar på en ev valp efter honom :D
 
Är Charlie den Charlie jag tror att det är? @Monifa - du vet väl vad jag tänker på? I så fall är jag en av dem som går och väntar på en ev valp efter honom :D
Haha vad roligt i så fall! Jag kan slänga upp en bild på radarparet, de har hängt ihop sen Charlie var liten valp. :)
14632819_1597738140251858_6774628971927826851_n.jpg

Kan även slänga med en bild som vår inneboende kompis tog på Mynta igår, den sammanfattar hennes stil rätt bra, hon skäms inte för sig. :D
18953250_1985486594810342_1002499913970420511_o.jpg
 
Haha vad roligt i så fall! Jag kan slänga upp en bild på radarparet, de har hängt ihop sen Charlie var liten valp. :)
14632819_1597738140251858_6774628971927826851_n.jpg

Kan även slänga med en bild som vår inneboende kompis tog på Mynta igår, den sammanfattar hennes stil rätt bra, hon skäms inte för sig. :D
18953250_1985486594810342_1002499913970420511_o.jpg
På bilden ser det ut at vara "rätt" Charlie om jag jämför med bilden på den jag tänker på. Kul:) Valparna väntas ca 17 juni, och jag är så spänd på om där blir någon tikvalp till mig!
 
På bilden ser det ut at vara "rätt" Charlie om jag jämför med bilden på den jag tänker på. Kul:) Valparna väntas ca 17 juni, och jag är så spänd på om där blir någon tikvalp till mig!
Spännande, det låter som att det är helt rätt då! Kul att man kanske får följa en av hans valpar i så fall tills det är dags för en egen. :)
 
Va roligt med en DSG-tråd!

Efter min första DSG blev äldre och var tvungen att somna in hörde jag av mig till samma uppfödare och ett år senare hämtade jag hem Gry :) Hon är nu 1år och en riktig glädjespridare!
Hon är främst aktivt sällskap och är med mig överallt. Inte när jag rider än men det är målet.
Ganska mycket jakt i henne så vi tränar endel på det ;)


 
Ganska mycket jakt i henne så vi tränar endel på det ;)


Det där med jaktintresse är väl också en sådan egenskap som kan skilja ganska mycket från individ till individ - eller vad säger ni andra?
Min första dsg - omplaceringen - hade en hel del jakt i sig. Hon ägdes av en familj som födde upp ankor, och det var när hon började klippa deras ankor som de beslöt sig för att omplacera henne (ja, det var en del annat som spelade in också, men det blev liksom droppen). Jag kunde aldrig ha henne lös, för fick hon en chans så drog hon direkt efter vilt. Det var först på äldre dar som jaktlusten la sig.
Men övriga dsg som jag haft har varit totalt ointresserade av vilt. Disa, den nuvarande, bryr sig inte det minsta när harpaltarna busar rundor i hästhagen eller en flock rådjur kutar förbi. Hon bara tittar på dem och sen fortsätter hon med sitt. Ganska skönt faktiskt :)

Förresten - go bild, din sista, med huvudet på tuggpinnen :)
 
Det där med jaktintresse är väl också en sådan egenskap som kan skilja ganska mycket från individ till individ - eller vad säger ni andra?
Min första dsg - omplaceringen - hade en hel del jakt i sig. Hon ägdes av en familj som födde upp ankor, och det var när hon började klippa deras ankor som de beslöt sig för att omplacera henne (ja, det var en del annat som spelade in också, men det blev liksom droppen). Jag kunde aldrig ha henne lös, för fick hon en chans så drog hon direkt efter vilt. Det var först på äldre dar som jaktlusten la sig.
Men övriga dsg som jag haft har varit totalt ointresserade av vilt. Disa, den nuvarande, bryr sig inte det minsta när harpaltarna busar rundor i hästhagen eller en flock rådjur kutar förbi. Hon bara tittar på dem och sen fortsätter hon med sitt. Ganska skönt faktiskt :)
Jag har svårt att förstå vad som är ett litet vs stort jaktintresse :o Var drar ni gränsen? Vi kan ha vår tik lös i stallet. Där har det hänt att hon farit efter ett rådjur, men brutit direkt vid inkallning. Skulle nog själv säga att hon har en hel del jakt i sig. Vill gärna springa efter harar och gråter när hon inte får :P Har dock mycket svårt att tänka mig att hon skulle ta en hare, men visst, man vet aldrig.
 
Det där med jaktintresse är väl också en sådan egenskap som kan skilja ganska mycket från individ till individ - eller vad säger ni andra?
Min första dsg - omplaceringen - hade en hel del jakt i sig. Hon ägdes av en familj som födde upp ankor, och det var när hon började klippa deras ankor som de beslöt sig för att omplacera henne (ja, det var en del annat som spelade in också, men det blev liksom droppen). Jag kunde aldrig ha henne lös, för fick hon en chans så drog hon direkt efter vilt. Det var först på äldre dar som jaktlusten la sig.
Men övriga dsg som jag haft har varit totalt ointresserade av vilt. Disa, den nuvarande, bryr sig inte det minsta när harpaltarna busar rundor i hästhagen eller en flock rådjur kutar förbi. Hon bara tittar på dem och sen fortsätter hon med sitt. Ganska skönt faktiskt :)

Förresten - go bild, din sista, med huvudet på tuggpinnen :)

Jag har bara haft två st men min fösta, Agnes hon var förjäklig! Är uppvuxen med jakthundar men hon klådde dem på vilt varje gång.. Jagade även vildsvin.
Ganska osäker tik som var, som jag upplever de flesta DSG väldigt reaktionssnabb. Så det resulterade i att de mesta skulle jagas..
Gry är lugnare, mer självsäker (nu i nån spökperiod) men hon jagar mycket efter lukt och syn. Jag vet hur jag ska få bort det men har inte tränat massor. Just nu måste jag få bort intresset för harar

Kan väl sammanfatta att det två jag har/haft har mycket jakt i sig.
Jag jämför med jaktsettrar och vorsteh

Tack :D hon var hungrig men också väldigt trött
 
@kolblakkur Härligt att S gillar vatten! Betty tycker det är kul att bada och att simma så länge det innebär att matte kastar ut saker att hämta i vattnet :p

-
Appropå form på hundarna. Här är Betty 8,5 månad.
DSC05693.JPG


Betty 13 månader
DSC07216.JPG

Betty 16 månader
DSC09385.JPG


Betty i måndags, 20 månader
DSC00594.JPG


Alla bilder av Maja Lind.
Vilken snygging! :love:
 
Mynta är min första hund så vet inte heller vad som räknas som stort jaktintresse. Klart hon jagar om något dyker upp framför nosen på henne (har henne alltid kopplad på promenaderna i princip, men det beror främst på att hon har en _enorm_ förkärlek för att äta allehanda skit och då sitter inte inkallningen för fem öre...) men hon drar aldrig långt. Vi har mängder med kaniner på tomten, de kan hon jaga lite halvhjärtat (med min tillåtelse, jag hatar de där sabla kaninerna) men stannar vid tomtgränsen om man kallar på henne, så nån jaktidiot är hon väl inte i den bemärkelsen. Jag har enormt svårt att tro att hon skulle fånga nåt större än en mus. Kaninerna är inte ens rädda för henne trots att hon far efter dem ibland, de fattar väl att hon är så där seriös i sina intentioner. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 756
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: dpmatte
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 813
Senast: Disen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp