Bukefalos 28 år!

"Du är dig inte lik ..."

mandalaki

Trådstartare
Ricky (The office) Gervais skriver nåt på sin facebook som fick mig att studsa till - av igenkänning.

Han skriver
Remember, when someone says "You've Changed", it usually just means you've stopped living your life their way.

Ja jäklar. Jag känner igen det från en evighetslång separation från ett vänskapsförhållande. Vi gled isär för många år sedan, hen vill inte acceptera det utan tycker att det är jag som är för dålig på att ta kontakt.

Och när vi började glida isär sa hen också det där, många gånger. "Du är dig inte lik" med anklagande besvikelse i rösten. Bara för att jag hittat andra intressen än de som höll oss ihop och inte längre orkade med hens dominans.

Någon mer som får en aha-upplevelse?
 
ja och nej. Inte just av RGs text, men jag har upplevt samma. Som tur är har vi, i de flesta fall, hittat en fin medelväg som fungerar. Nu återstår bara familjen.
 
ja och nej. Inte just av RGs text, men jag har upplevt samma. Som tur är har vi, i de flesta fall, hittat en fin medelväg som fungerar. Nu återstår bara familjen.
Bra!

Jösses vad det slår mig att jag aldrig ska anklaga någon för att ha ändrat sig, med mindre än att det finns typ psykisk sjukdom, droger eller misshandelsförhållande bakom. Folk FÅR förändras.
 
Jag tycker det räcker med att läsa här inne för att se fenomenet.

Många inlägg i stil med "vad har hänt nn? Jag känner inte igen dig"
"Du har förändras"
"Jag tyckte du var vettig förr men nu har du blivit så bitsk"

Oftast verkar inläggen komma när två användare inte håller med varandra, vilket det har gjort i tidigare frågor, och den ena inte riktigt verkar kunna acceptera att de numera tycker olika. Jag kan liksom förstå att en reagerar om en tycker att någon förändrats, men det blir lite lustigt (och faktiskt rätt fult i en diskussion) här när det används i diskussioner för att typ värdera den andras åsikter och förminska dem genom att få åsikterna att bero på en personlighetsförändring.
 
Jag tycker det räcker med att läsa här inne för att se fenomenet.

Många inlägg i stil med "vad har hänt nn? Jag känner inte igen dig"
"Du har förändras"
"Jag tyckte du var vettig förr men nu har du blivit så bitsk"

Oftast verkar inläggen komma när två användare inte håller med varandra, vilket det har gjort i tidigare frågor, och den ena inte riktigt verkar kunna acceptera att de numera tycker olika. Jag kan liksom förstå att en reagerar om en tycker att någon förändrats, men det blir lite lustigt (och faktiskt rätt fult i en diskussion) här när det används i diskussioner för att typ värdera den andras åsikter och förminska dem genom att få åsikterna att bero på en personlighetsförändring.
Känner igen varenda stavelse ;)
 
Jag fick också lite aha-upplevelse.
Men vad är det som gör att man känner sig anklagad när någon säger att man förändrats?
Nästan så att man vill förklara att nej, det har jag inte alls!
 
Jag fick också lite aha-upplevelse.
Men vad är det som gör att man känner sig anklagad när någon säger att man förändrats?
Nästan så att man vill förklara att nej, det har jag inte alls!
Sant! Så kände nog jag i alla fall för den där vännen. Förändring är väl oftare bra än dålig? Ändå är det nåt i den där anklagande tonen som får en att försvara sig.
 
Sant! Så kände nog jag i alla fall för den där vännen. Förändring är väl oftare bra än dålig? Ändå är det nåt i den där anklagande tonen som får en att försvara sig.

Kanske är det för at det oftast menas som något negativt, och om det inte gör det märker man det.
Egentligen ganska självklart att mitt ex tyckte att jag hade förändrats och att det var dåligt. Grejen var väl bara den att det var mina känslor som förändrades vilket i sin tur ledde till att min insträllning förändrades jämtemot honom.
Och antagligen så var det lättare för mig att försöka vrida på det och säga "Nej, jag har inte förändrats." än att säga "Jag är inte kär i dig längre, det är det som har förändrats."
Lika dant var det lättare för honom att se det som att jag förändrats istället för att jag tappat känslorna för honom.
Intressant, hur som!
 
Kanske är det för at det oftast menas som något negativt, och om det inte gör det märker man det.
Egentligen ganska självklart att mitt ex tyckte att jag hade förändrats och att det var dåligt. Grejen var väl bara den att det var mina känslor som förändrades vilket i sin tur ledde till att min insträllning förändrades jämtemot honom.
Och antagligen så var det lättare för mig att försöka vrida på det och säga "Nej, jag har inte förändrats." än att säga "Jag är inte kär i dig längre, det är det som har förändrats."
Lika dant var det lättare för honom att se det som att jag förändrats istället för att jag tappat känslorna för honom.
Intressant, hur som!
Ja, det menas nog ofta negativt. Inte hör man lika ofta "Men vad kul det är att du har ändrat dig när det gäller XXX"
 
Hade inte sett texten förr men spot on :up: Som att det vore något eftersträvansvärt att vara exakt samma person som för 10-15 år sedan. Eftersom personlig utveckling och andra värderingar är av ondo, typ.
 
Ricky (The office) Gervais skriver nåt på sin facebook som fick mig att studsa till - av igenkänning.

Han skriver
Remember, when someone says "You've Changed", it usually just means you've stopped living your life their way.

Ja jäklar. Jag känner igen det från en evighetslång separation från ett vänskapsförhållande. Vi gled isär för många år sedan, hen vill inte acceptera det utan tycker att det är jag som är för dålig på att ta kontakt.

Och när vi började glida isär sa hen också det där, många gånger. "Du är dig inte lik" med anklagande besvikelse i rösten. Bara för att jag hittat andra intressen än de som höll oss ihop och inte längre orkade med hens dominans.

Någon mer som får en aha-upplevelse?
Jag känner igen det. Har varit på båda sidor av upplevelsen, i den besvikna rollen mest i yngre dagar. Typiskt attributionsfel.
 
Tja när jag fått min diagnos (bipolär), börjat medicinera och upptäckt ett HELT nytt liv, fick jag höra från en (numer fd) vän att INGEN kan ändra sig och sitt beteende....

ALLA kan förändra sig och är det positivt verkar omgivningen reagera MER negativt än om det är negativt???
 
Bra!

Jösses vad det slår mig att jag aldrig ska anklaga någon för att ha ändrat sig, med mindre än att det finns typ psykisk sjukdom, droger eller misshandelsförhållande bakom. Folk FÅR förändras.
Och det verkar som det finaste man kan säga är "du är dig precis lik"

En god vän kände Vigdis Finnbogadottir när hon blev president i Island. Vigdis klagade över att få den kommentaren och sa "någon liten utveckling har det väl ändå varit".

Det är ett bra motto. Någon liten utveckling - så vill jag leva. Inga fyrverkerier utan bara en stadig väg framåt.
 
ALLA kan förändra sig och är det positivt verkar omgivningen reagera MER negativt än om det är negativt???

Min upplevelse är att det kan vara riktigt obehagligt för vissa att ställas inför andras förändringar. Det finns några frågeställningar involverade i stora livsförändringar som många helt enkelt hellre blundar för, då svaren på dem skulle kunna innebära att de själva inser att de befinner sig i en situation de inte mår bra av. Tanken på en förändring är för många mycket svårare än tanken på status quo.
 
Min upplevelse är att det kan vara riktigt obehagligt för vissa att ställas inför andras förändringar. Det finns några frågeställningar involverade i stora livsförändringar som många helt enkelt hellre blundar för, då svaren på dem skulle kunna innebära att de själva inser att de befinner sig i en situation de inte mår bra av. Tanken på en förändring är för många mycket svårare än tanken på status quo.
Gud ja. Jag avskyr det där, speciellt när jag var yngre och flyttade runt en hel del, och blev bara less på folk i min nära omgivning som tyckte att nu räcker det väl....med vaddå? Alltså, relationer förändras, man går vidare big deal liksom.
 
Ja, det menas nog ofta negativt. Inte hör man lika ofta "Men vad kul det är att du har ändrat dig när det gäller XXX"
Alltså jag känner absolut igen det där med att uttrycka upplevd förändring på ett negativt sätt. Men jag tycker att jag rätt ofta hör "åh vad du har ändrat dig!" i otvetydigt positivt tonfall.

Jag upplever att det är kopplat till ålder och åldrande. "Vad du är olik dig!" betyder ofta "vad gammal du har blivit!" (läs: "ser ut" :rofl:) och "vad du har ändrat dig!" betyder "vad vuxen du har blivit!" (mogen).
 
Och det verkar som det finaste man kan säga är "du är dig precis lik"
Det där har jag sagt några gånger på senaste tiden, när jag talat med gamla vänner. Det kanske låter puckat, om man analyserar det, men det enda jag menar med det är "tänk, här sitter vi tio år senare, du bor på andra sidan jordklotet och har gjort så mycket men fortfarande låter du och känns du precis som min gamla barndomsvän som jag kände så väl". Det är liksom en fin känsla, att känna igen de där som egenheterna från barndomen, eller skrattet eller humorn eller nåt.

Säkert snorpuckad och pinsam kommentar men det får väl vara så då :p.
 

Liknande trådar

Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Kung Bob
·
C
Utrustning Hej, Jag bifogar här fråga och svar om hur man fixar gångveck på nya stövlar. Jag hittade det på "www.horse-sense.org" Har inte...
Svar
4
· Visningar
2 271
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp