"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Suck. Nu på dansen insåg jag att kommentaren påverkade mig mer än jag trodde :cry: jag hänger verkligen inte med på passet, men det har inte stört mig nämnvärt förrän nu :(
Jag vet att jag har andra förutsättningar och att det försvårar för mig. Men jag försöker, gör mitt bästa och är ändå med hela timmen, men nu känns det som att jag stör alla andra när jag inte hänger med, att de (och även instruktörerna) tycker att jag borde hålla mig undan! :( även om det förmodligen inte är så...så nu känner jag bara för att ge upp!! :cry: (men jag ska inte det! Jag har hittills inte slagit ner, krockat eller snubblat på någon, och trots allt märker jag ju att det faktiskt går bättre och bättre...) å andra sidan fullständigt vägrar jag att unna henne det. Dock kanske det är något att ta med i kontakten till lämplig person? Hur hårt det faktiskt slog mot mitt liv - som faktiskt har ordnat upp sig? Typ...
Jäkla pisskärring! :mad::mad::devil: (å andra sidan hade hon definitivt inte klarat passet nå bättre hon heller :cool:)

Men du, skit i det. Du är precis lika begåvad idag som du var förra veckan. Att du träffat på en ovanligt klumpig doktor ändrar inte på det, det ändrar inte på dig.

Precis! Jag hade ju samma förutsättningar idag, som alla andra gånger. Men samtidigt kunde jag inte hindra tankarna på det. Däremot lät jag dem faktiskt inte ta över! :bow:
När jag "misslyckades" på dansen och tanken på "hon har nog rätt..." dök upp så testade jag igen - och då gick det faktiskt hyfsat!:D så inga tankar hindrade mig under passet, men efteråt blev de lite svårare att slå undan och känslan fanns ändå där. Tills dess att jag skrev det långa, röriga, inlägget och istället fylldes med en otrolig energi av ilska, glädje och styrka. För att jag kan. Och jag vill! Så det så. :banana:

Jag håller med honung och mandalaki om tillvägagångssätt, men vill även tillägga att en initial telefonkontakt mycket väl tas med patientnämnden. Där kan du @whwycd rådgöra med en handläggare innan du tar kontakt med verksamhetschefen. Jag tänker mig att det kan vara bra att få ventilera händelsen med någon opartisk person först och där du också kan få hjälp att sätta ord på dina upplevelser (vilket inte ska underskattas när du tar kontakt med verksamhetschefen). Du kan också få svar på frågan i vilken mån en undersökning är tvingande (det är den i princip aldrig med tanke på att principen om självbestämmanderätt är en central vårdetisk princip). Handläggarna har en rådgörande funktion och har också självklart tystnadsplikt. Du kan välja att vara anonym när du ringer.

Är det ditt standardsvar i mina trådar? :confused:
Hur skulle en sådan hjälpa nu menar du?
Min tanke var att om man se det som en uppgift att lösa, försöker analysera de alternativ man har och vad de leder till, blir det mindre personligt och lättare att hantera.

Dessutom
Min tanke var att om man se det som en uppgift att lösa, försöker analysera de alternativ man har och vad de leder till, blir det mindre personligt och lättare att hantera.
Det är ju det jag fått i tråden här :)

Kl
Kollar man på youtube inser man att det kanske inte är så konstigt att jag inte hänger med på BodyJamen! :D Har ganska svårt med motoriken på så sätt...och den ÄR otroligt svår motoriskt...(säger man så?) men oavsett så är det SÅÅÅ roligt! :rofl:

Precis! Jag hade ju samma förutsättningar idag, som alla andra gånger. Men samtidigt kunde jag inte hindra tankarna på det. Däremot lät jag dem faktiskt inte ta över! :bow:
När jag "misslyckades" på dansen och tanken på "hon har nog rätt..." dök upp så testade jag igen - och då gick det faktiskt hyfsat!:D så inga tankar hindrade mig under passet, men efteråt blev de lite svårare att slå undan och känslan fanns ändå där. Tills dess att jag skrev det långa, röriga, inlägget och istället fylldes med en otrolig energi av ilska, glädje och styrka. För att jag kan. Och jag vill! Så det så. :banana:
Men koordination har inte med intelligens att göra...

Jag är nyfiken om det finns åsikter/betyg på denna läkare på doktorsguiden punkt se? Samt om denne har anmälningar på sig hsan punkt se?

Helt otroligt vidrigt bemötande du fick.

Kom ihåg att vad än den här personen sa och gjorde så har det faktiskt inte med dig att göra, det är fel på läkaren inte dig.

...och nu sa pojkvännen att han visst ska träffa henne också :rofl: Han har tid hos henne på fredag. Men tills dess lär jag ha kunnat agera på något vis, så då kanske han slipper henne? :angel: (han skulle i alla fall omboka då tiden inte passade, men han lär ju inte kunna avboka för "jag har hört att hon är hemsk, så henne vill jag inte träffa"? Däremot hade JAG lätt kunnat sagt det om jag nu någonsin skulle få en tid hos henne igen :rofl:

Jag är rätt övertygad om att lågbegåvning inte är ett av dina problem, iaf om man ska döma av ditt sätt att uttrycka dig i skrift :) relevansen i förhållande till dig är icke-existerande, det är ett diskussionsforum och tråden spinner vidare på undertrådar. Jag motsätter mig den, enligt mig grava felbenämningen, med att länka nazism och judeutrotning och det faktum att man faktiskt kan se tydliga utseendemässiga tecken på lågbegåvning hos en del personer.

Jag tycker du överdriver stort med det där att kunna se på olika drag att man är lågt begåvad. Snarare är det så att vissa drag hänger samman med sjukdomar där ett av symptomen är låg begåvning, till exempel att vara mongoloid. För visso kan jag inte utesluta att vissa drag har med låg/hög intelligens att göra, men då ligger det liksom inom normalnivån och behöver knappast testas av läkare. Det är liksom inget sjukdomstillstånd att vara lägre begåvad, vissa är helt enkelt helt naturligt icke högt begåvade.

Det är heller inte konstigt att koppla det med nazismen, nazismen höll på med den typen av "bullshit". Om man som läkare går på utseende och skelning och beställer ett intelligenstest så är man inkompetent, möjligen är det rimligt på personens uppträdande.

...och nu sa pojkvännen att han visst ska träffa henne också :rofl: Han har tid hos henne på fredag. Men tills dess lär jag ha kunnat agera på något vis, så då kanske han slipper henne? :angel: (han skulle i alla fall omboka då tiden inte passade, men han lär ju inte kunna avboka för "jag har hört att hon är hemsk, så henne vill jag inte träffa"? Däremot hade JAG lätt kunnat sagt det om jag nu någonsin skulle få en tid hos henne igen :rofl:

Visst kan han försöka få en annan läkare, det är rimligt att be om det (om det finns andra tillgängliga). Han kan motivera sig med att han inte har förtroende för henne då hon grovt förolämpat dig.

Min första reaktion var "What the fuck! den människan har inte läst ett enda av dina inlägg!"

Nej uppenbarligen inte, inläggen är skriven av en människa som till synes är helt normalintelligent och kanske lite till.

Till TS, du har åtminstone högre EQ än doktorn din, jag kan inte föreställa mig dig vara i närheten av så taktlös och plump i din yrkesutövning och annars.

Jag tycker det är helt fel av läkaren att säga en sådan sak och basera det på utseende. Idioti. Men det jag reagerar på här i tråden är att det verkar som om den största förolämplingen är att vara lågbegåvad. Jag jobbar inom psykiatrin och tycker inte alls att det är något fel på att vara lågbegåvad, många av våra patienter blir dessutom väldigt lättade när de får reda på det så de förstår varför saker går fel och framförallt vilka hjälpmedel de kan få för att livet ska bli lite lättare. Sen behöver det heller inte alltid betyda att man är dum utan det finns flera olika kriterier att vara begåvad inom. Det är inte bara IQ det handlar om.

(han skulle i alla fall omboka då tiden inte passade, men han lär ju inte kunna avboka för "jag har hört att hon är hemsk, så henne vill jag inte träffa"? Däremot hade JAG lätt kunnat sagt det om jag nu någonsin skulle få en tid hos henne igen :rofl:
JO det kan man.

Om man fått klart för sig att en läkare behandlat en närstående på det vidriga sätt du behandlades har man all rätt att be om en annan läkare!

Jag tycker du överdriver stort med det där att kunna se på olika drag att man är lågt begåvad. Snarare är det så att vissa drag hänger samman med sjukdomar där ett av symptomen är låg begåvning, till exempel att vara mongoloid. För visso kan jag inte utesluta att vissa drag har med låg/hög intelligens att göra, men då ligger det liksom inom normalnivån och behöver knappast testas av läkare. Det är liksom inget sjukdomstillstånd att vara lägre begåvad, vissa är helt enkelt helt naturligt icke högt begåvade.

Det är heller inte konstigt att koppla det med nazismen, nazismen höll på med den typen av "bullshit". Om man som läkare går på utseende och skelning och beställer ett intelligenstest så är man inkompetent, möjligen är det rimligt på personens uppträdande.

Det är väl självklart att man inte kan se "du har sned näsa, alltså är du så och så". Det jag argumenterade emot var ett uttalande att det absolut INTE finns några samband mellan utseendemässiga drag och intelligensnivå, och jag påpekade att det finns utseenden som hänger ihop med syndrom som bl.a. kan innefatta låg intelligens, vilket är precis det du skriver ovan. Och att dessa utseendemässiga drag långt ifrån alltid är lika tydliga som vid tex Downs syndrom.

Jodå, han har all rätt att byta läkare av den anledningen. Däremot kanske det inte finns någon annan just nu (vet inte hur välbemannad "din" mottagning är), och att han därför får vänta tills någon annan är i tjänst.

@Minstral - så tänker åtminstone inte jag, problemet för mig var ju just att det skulle vara "p.g.a att jag ser ut som jag gör" sedan OM jag nu faktiskt eventuellt skulle vara "lågbegåvad" så får det väl vara så. Det är ju inget som stör varken mig eller andra, förutom möjligtvis läkaren då.
För jag hoppas (!!) att du inte tror att det var just eventuell lågbegåvad som var problemet, för det skulle jag absolut inte säga något om. Utan det var verkligen bara läkarens sätt att behandla/kränka mig genom att bedöma det baserat på utseende :(

Hade det varit något syndrom så lär det ju ha funnits något annat/mer att basera just det på.
Det är mycket möjligt att jag faktiskt har något som de inte "upptäckt" ännu, men det kvittar ju - egentligen, eftersom jag fungerar så bra som jag faktiskt gör :)

Det skulle bara kännas som om jag i så fall skulle vara någon form av "forskningsprojekt" för dem...typ "hitta fel som ännu inte upptäckts, eventuella fynd hamnar i framtida utbildningsmaterial"?

Å andra sidan, det hade kanske varit intressant även för mig - och ett sätt att visa på att allt faktiskt inte syns på utsidan :p:D
Kanske skulle anmäla mig som frivillig?
Jag har redan fått ställa upp (frivilligt naturligtvis) för studenter som "gärna vill höra hur ett blåsljud låter" = suveränt, och något jag självklart bidrar med :)
Och en som aldrig förr hade stuckit någon förut gav jag chansen att få testa att ge en stelkrampsspruta - hon blev jätteglad :banana:

Men jag är verkligen inte van vid att få skit eller bli respektlöst bemött av vårdpersonal. Och av de som jag träffat med den sortens inkompetens så är hon långt värre än de andra :cool:

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
2 013
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V