Du vet att du är en lantis,,,,,,,

Många stadsbor är helt klart inkompetenta när det gäller många praktiska aspekter av livet på landet. Inget fel i det, vi har alla olika prioriteringar (inte sjutton tycker jag snöskottningen är rolig men det är tvunget att göras eftersom jag vill leva och bo som jag gör). Personligen skulle jag inte ha råd att leja in hjälp för allt som behöver göras på gården, dvs jag har fått lära mig att fixa saker själv. Det har jag lärt mig sedan jag var liten eftersom jag är uppvuxen på gården.

Och ja, min gård ser bitvis ut som ett skrotupplag. I praktiken lever jag ju som singel så jag måste rodda det mesta själv. Jag gör det akuta för att det ska gå att bo där så en del kosmetiska saker får anstå.
Här är en själsfrände, min gård är inte heller tipp-topp men det beror på att har man inte fickorna fulla med pengar får man ta vara på saker när tillfället bjuds som ska användas senare antingen som dom är eller som "organdonator" eller material. Just nu ser halva gården ut som en byggvaruhandel kombinerad med skrothandel och maskinhandel och då får det vara så tills byggnationerna är klara, här måste funktion gå före design just nu.

Här är en av virkestravarna, den minsta, det finns 3 till och när virke är billigare än ved är det ju bara att handla, det köps i parti så det kan vara precis vad som helst. Så går det till på landet.Visa bifogad fil 21549
 
QUOTE="TinyWiny, post: 18745364, member: 24954"]Eller så dumpar folk i andras skogar. Det händer titt som tätt att det står diverse vid infarten till en ridväg vi använder endel. Allt från kyskåp till hela soffmöblemang och jag undrar alltid varför man tar sig omaket att åka ända dit istället för till tippen. Skogen ägs av Sveaskog så ingen privatperson som dumpar i egen skog alltså.[/QUOTE]


I de tre fall jag tänker på, nära mitt hus, vet jag att de dumpar skräp i egen skog. Jag ser det ju.

Sen verkar det osannolikt att stadsbor skulle ha gamla traktorer och harvar etc att bli av med.
 
QUOTE="TinyWiny, post: 18745364, member: 24954"]Eller så dumpar folk i andras skogar. Det händer titt som tätt att det står diverse vid infarten till en ridväg vi använder endel. Allt från kyskåp till hela soffmöblemang och jag undrar alltid varför man tar sig omaket att åka ända dit istället för till tippen. Skogen ägs av Sveaskog så ingen privatperson som dumpar i egen skog alltså.


I de tre fall jag tänker på, nära mitt hus, vet jag att de dumpar skräp i egen skog. Jag ser det ju.

Sen verkar det osannolikt att stadsbor skulle ha gamla traktorer och harvar etc att bli av med.[/QUOTE]Harvar, gamla traktorer och dylikt är ju en tillgång och inte skräp, folk brukar dumpa skrot här som jag skär ner ytterligare och får en bra slant för, så bra att det betalar halva min soppakostnad till bilen per år. Sommarfolkets maskiner går i kretslopp, dom kommer hit med dom trasiga när dom köpt nya, jag fixar dom och säljer dom till nån granne. :laugh:
 
Det är väl inte valhänt att tex ha en olaglig deponi i skogen, utan ett tecken på handlingskraft, mening och mål. Korrekt avfallshantering är för stadsbor som ingen egen skog har.
De är välkomna, viltkamerorna varslar om deras närvaro..sedan löser vi problemet "the old way"
 
Dessutom, förresten, är det intressant att se vad som odiskutabelt anses vara kompetens och hur bristen på dessa odiskutabla kompetenser definieras som ”valhänthet”.
Det är på riktigt min upplevelse av en hel del lantisar. Mina kunskaper är futt intet värda, om jag inte vet vilken gård som heter Jönsas eller vad en topplockspackning är. Min utbildning och mina kunskaper blir liksom värdelösa när jag inte kan sånt.

Jag måste veta allt de vet, men omvänt gäller förstås inte.
 
Det är på riktigt min upplevelse av en hel del lantisar. Mina kunskaper är futt intet värda, om jag inte vet vilken gård som heter Jönsas eller vad en topplockspackning är. Min utbildning och mina kunskaper blir liksom värdelösa när jag inte kan sånt.

Jag måste veta allt de vet, men omvänt gäller förstås inte.
Jaha, då träffade jag rätt där. Det låter tröttsamt!
 
Här är en själsfrände, min gård är inte heller tipp-topp men det beror på att har man inte fickorna fulla med pengar får man ta vara på saker när tillfället bjuds som ska användas senare antingen som dom är eller som "organdonator" eller material. Just nu ser halva gården ut som en byggvaruhandel kombinerad med skrothandel och maskinhandel och då får det vara så tills byggnationerna är klara, här måste funktion gå före design just nu.

Här är en av virkestravarna, den minsta, det finns 3 till och när virke är billigare än ved är det ju bara att handla, det köps i parti så det kan vara precis vad som helst. Så går det till på landet.Visa bifogad fil 21549
OT, Jaha där är den lilla avanten, smidig liten sak :up: //Skrothandlarn :rofl:

On topic, Du vet att du är en lantis när bilen alltid har någon skum gråbrun lerfärg :angel:
 
Ja Avanten används till precis allt här och jag fattar inte hur jag kunde klara mig innan den kom in i mitt liv. Här lyfter den ut spa-badet efter renovering och byte av bottenvirket. :)Visa bifogad fil 21560
 
Eller så dumpar folk i andras skogar. Det händer titt som tätt att det står diverse vid infarten till en ridväg vi använder endel. Allt från kyskåp till hela soffmöblemang och jag undrar alltid varför man tar sig omaket att åka ända dit istället för till tippen. Skogen ägs av Sveaskog så ingen privatperson som dumpar i egen skog alltså.
Som privatperson är det gratis att lämna grejer på tipparna/återvinningen men inte för företagare, så jag tror det många gånger är mindre nogräknade hantverkare av diverse nationaliteter som dumpar mycket skit på annans mark. :rage:

Grannen har annars en egen skrothög där all metall hamnar, väldigt smidigt när jag fick hjälp att riva ut den gamla hydroforen från bykhuset. Den högen säljs senare vidare för skrotvärdet så det är inget som ligger någon annan till last eller förfular hans välvårdade gård och marker.
 
Ja Avanten används till precis allt här och jag fattar inte hur jag kunde klara mig innan den kom in i mitt liv. Här lyfter den ut spa-badet efter renovering och byte av bottenvirket. :)Visa bifogad fil 21560
Valde ett annat alternativ, stor badtrumma 3 meter ggr 1,4. Egen brunn och fri tillgång till ved. Sedan kopplar vi på en av-säkrad kompressor. Grannarnas ungar älskar det hela, håller med vatten om de håller med ved. Så kan vi äldre sitta i bastun och ta en pilsner under tiden ;)
 
Som privatperson är det gratis att lämna grejer på tipparna/återvinningen men inte för företagare, så jag tror det många gånger är mindre nogräknade hantverkare av diverse nationaliteter som dumpar mycket skit på annans mark. :rage:

Grannen har annars en egen skrothög där all metall hamnar, väldigt smidigt när jag fick hjälp att riva ut den gamla hydroforen från bykhuset. Den högen säljs senare vidare för skrotvärdet så det är inget som ligger någon annan till last eller förfular hans välvårdade gård och marker.
Ja, jag har en gammal skrotat hitch-container , den kommer en skrothandlare och tömmer var annat år eller så + att i den andra containern hamnar brännbart och där eldar vi för kråkorna regniga o vindstilla dagar.
 
Eller så dumpar folk i andras skogar. Det händer titt som tätt att det står diverse vid infarten till en ridväg vi använder endel. Allt från kyskåp till hela soffmöblemang och jag undrar alltid varför man tar sig omaket att åka ända dit istället för till tippen. Skogen ägs av Sveaskog så ingen privatperson som dumpar i egen skog alltså.
Förmodligen för att slippa betala för att kasta på tippen :(
 
Valde ett annat alternativ, stor badtrumma 3 meter ggr 1,4. Egen brunn och fri tillgång till ved. Sedan kopplar vi på en av-säkrad kompressor. Grannarnas ungar älskar det hela, håller med vatten om de håller med ved. Så kan vi äldre sitta i bastun och ta en pilsner under tiden ;)
Den här håller 39 grader dygnet runt, det var ett skitbilligt renoveringsobjekt och det är numera så bra isolerat så bara cirkulationspumpens värme räcker för att hålla värmen om det är över +5 ute och inte blåser halv storm. Badet används 3-4 ggr i veckan. :)
 
Som privatperson är det gratis att lämna grejer på tipparna/återvinningen men inte för företagare, så jag tror det många gånger är mindre nogräknade hantverkare av diverse nationaliteter som dumpar mycket skit på annans mark. :rage:

Grannen har annars en egen skrothög där all metall hamnar, väldigt smidigt när jag fick hjälp att riva ut den gamla hydroforen från bykhuset. Den högen säljs senare vidare för skrotvärdet så det är inget som ligger någon annan till last eller förfular hans välvårdade gård och marker.
Jo det är ju det och det är därför jag blir så förbryllad. Vi har en bra tipp här med hjälpsam personal så varför välja alternativet skogen som ligger helt avigt till för de flesta? Dessutom välja att släpa in eländet en bra bit in i skogen istället för att vid behov få hjälp av personalen på tippen och dumpa skräpet enkelt, smidigt och lagligt? Jag tror inte att det är varken hantverkare eller någon särskild nationalitet som slänger det där. Inte i det här fallet. Jag tror att folk helt enkelt inte har koll på att det är gratis att slänga på tippen.
 
Jaha, då träffade jag rätt där. Det låter tröttsamt!
Det kommer ju inte på tal så ofta, Inte lika påfallade ofta som här på buke, tex. Men i alla fall för mig, eftersom det är mig det drabbar, så är det närvarande eftersom det har kommit upp och säkert kommer att komma upp igen nån gång. Och jag upplever att det intensifieras av min underliga och extremt teoretiska utbildning och yrkesbana. Redan när jag var liten omtalades jag som "läsintresserad" i bekymrad ton.

Och då är ju mina lantliga rötter bara några mil från landets näst största stad!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp