Du vet att du är en lantis,,,,,,,

Fast ärligt talat. Ser jag till mitt lantställe är nog den allmänna skötseln av gårdar sällan på topp. Det ser ofta ut som skrotupplag, man lever på läsk och falukorv och saknar jobb och/eller utbildning. Om vi ska generalisera. Sen finns det massa andra som inte är så men Gode Gud låt mig vara en valhänt stadsbo oavsett var jag bor. Inte fasen tror jag snö skottar sig själv. Jag har i många år valt att bo i lägenhet för att slippa skotta. Varför ser du folk i stad som inkompetenta?

Många stadsbor är helt klart inkompetenta när det gäller många praktiska aspekter av livet på landet. Inget fel i det, vi har alla olika prioriteringar (inte sjutton tycker jag snöskottningen är rolig men det är tvunget att göras eftersom jag vill leva och bo som jag gör). Personligen skulle jag inte ha råd att leja in hjälp för allt som behöver göras på gården, dvs jag har fått lära mig att fixa saker själv. Det har jag lärt mig sedan jag var liten eftersom jag är uppvuxen på gården.

Och ja, min gård ser bitvis ut som ett skrotupplag. I praktiken lever jag ju som singel så jag måste rodda det mesta själv. Jag gör det akuta för att det ska gå att bo där så en del kosmetiska saker får anstå.
 
Du kopplar ihop två saker som inte hör ihop.

Det milda överseendet är med lite ömhet ;) över den valhänthet som uppstår hos den som inte är uppvuxen med det lantliga livet.

Slashasar är i min värld människor utan mål och mening som bara flyter omkring. Att det är färre av dem på landsbygden beror på att man i så stor utsträckning faktiskt måste klara sig själv. Snön skottar sig inte själv. För att bara ta ett exempel.
Jag vet inte om jag tror att vi stadsbor behöver din ”ömhet” över vår ”valhänthet”, faktiskt.

Det du skriver om ”slashasar” är så gränslöst föraktfullt att jag häpnar. Du dömer människor som DU anser ”saknar mål och mening som bara flyter omkring”. Ett sätt att få mål och mening är tydligen att skotta snö. Du kanske borde flytta till stan ett tag för att vidga dina vyer?
 
Tråkigt svar, eller "svar", för det var ju inget svar på min fråga.
Vad får dig att tro att jag inte har läst TS btw?
Det är i trådstarten det står så något annat svar kan du inte få. Det får vara hur tråkigt det vill. Jag tror inte att du inte har läst trådstarten men du frågade var det står och jag svarade.
 
@Hyacinth @mandalaki får jag fråga varför det är okej att hysa fördomar och visst förakt mot människor som bor på landet och lantisar men att ni blir väldigt indignerade när det uttrycks några fördomar eller visst förakt mot människor som bor i städer? Vad är skillnaden?
För min del får du nog fråga någon med de där fördomarna och föraktet. Jag har dem inte.
 
Det finns väl folk utan mål och mening på alla möjliga platser och mål och mening innebär helt olika saker för olika personer. Jag ser slashasar både ute vid stugan och här i city, fast att fenomenet brukar te sig olika och slasasigheten tar olika uttryck. Märkligt att det ens blir en diskussion. Givetvis är vi bra på olika saker, jag som bott i lägenhet hela mitt vuxna liv är sannolikt inte lika händig som en person som är uppväxt på gård och som är van vid att kavla upp ärmarna och laga saker. Medan jag kanske är bättre på att hantera stadspulsen och saker som tillkommer därmed.

Personligen finner jag just nu till stor del mål och mening i stadslivet men tror definitivt att jag kommer att finna det i rabattlådor, djur och snöskottning senare i livet. Då får jag väl stå där som ett fån och fråga grannen om de mest simpla saker eftersom jag inte vet hur man gör. Likväl som mina bekanta från Småland såg rätt fåniga ut när det spanade efter kändisar i Sturegallerian.
 
Det finns väl folk utan mål och mening på alla möjliga platser och mål och mening innebär helt olika saker för olika personer. Jag ser slashasar både ute vid stugan och här i city, fast att fenomenet brukar te sig olika och slasasigheten tar olika uttryck. Märkligt att det ens blir en diskussion. Givetvis är vi bra på olika saker, jag som bott i lägenhet hela mitt vuxna liv är sannolikt inte lika händig som en person som är uppväxt på gård och som är van vid att kavla upp ärmarna och laga saker. Medan jag kanske är bättre på att hantera stadspulsen och saker som tillkommer därmed.

Personligen finner jag just nu till stor del mål och mening i stadslivet men tror definitivt att jag kommer att finna det i rabattlådor, djur och snöskottning senare i livet. Då får jag väl stå där som ett fån och fråga grannen om de mest simpla saker eftersom jag inte vet hur man gör. Likväl som mina bekanta från Småland såg rätt fåniga ut när det spanade efter kändisar i Sturegallerian.

Och frågar du din granne om hen skulle kunna hjälpa dig blir jag förvånad om du inte får hjälp :)

Den här lantisen fräser åt kändisar när hon är i storstan... jag julshoppade dvs var allmänt less i slutet av dagen och blev påsprungen av någon idiot så jag fräste... det var Richard Herrey :rofl:
 
Jag vill påstå att man blir rätt händig även om man inte är uppväxt på landet, om man vill det. Det viktigaste är inte att man kan allt utan att man vet hur man tar reda på det man behöver och inser sina egna begränsningar, när det är läge att hyra in någon annan att göra jobbet. Annars kommer man väldigt långt idag mha Youtube, vänner och lite jäklar anamma!

Jag har fått vara med att tapetsera och snickra, jag har hjälpt andra, jag har fått hjälp av andra, jag har haft bra bollplank och jag har letat mycket på nätet. Har sedan flera åt tillbaka ett gammalt hus men har även ägt en egen lgh som jag renoverade själv och med hjälp av hantverkare och pappa. Allt går bara man vågar prova och det har inget med var man är uppväxt eller var man bor för stunden. :up:
 
För min del får du nog fråga någon med de där fördomarna och föraktet. Jag har dem inte.
Så det genomgående uttrycket av att @tanten bör lämna landet och flytta till stan, genomgående gillandet av inlägg som uttrycker förakt och fördomar mot lantisar visar inte på några dom helst åsikter hos dig? Bra att veta att det du skriver inte reflekterar dina åsikter. ;)
 
Tänk om lantisar skulle beskattas utifrån den samhällservice de har tillgång till...samma skulle naturligtvis gälla i stan....tänk vilket kattrakande de skulle bli i storstäderna då ;)
 
Jag vill påstå att man blir rätt händig även om man inte är uppväxt på landet, om man vill det. Det viktigaste är inte att man kan allt utan att man vet hur man tar reda på det man behöver och inser sina egna begränsningar, när det är läge att hyra in någon annan att göra jobbet. Annars kommer man väldigt långt idag mha Youtube, vänner och lite jäklar anamma!

Jag har fått vara med att tapetsera och snickra, jag har hjälpt andra, jag har fått hjälp av andra, jag har haft bra bollplank och jag har letat mycket på nätet. Har sedan flera åt tillbaka ett gammalt hus men har även ägt en egen lgh som jag renoverade själv och med hjälp av hantverkare och pappa. Allt går bara man vågar prova och det har inget med var man är uppväxt eller var man bor för stunden. :up:

Ja, givetvis är det så! Jag generaliserade såklart. Jag ser mig också som ganska händig i jämförelse med min omgivning, som bygger och renoverar möbler, målar och odlar lite. Men jag bor också i hyresrätt vilket innebär att jag lyfter luren när saker och ting går sönder så får nån komma och fixa. Med andra ord, jag är händig när jag känner för det och när jag vill, inte för att jag måste. Vilket nog många i lägenhet känner igen sig i i jämförelse med att ta hand om en gård och bli tvungen att lösa ett och annat. Så ja, en generalisering. Sedan finns det såklart folk med tummen mitt i handen som har gård också och tvärtom.
 
Men ni lantisar träffar alltså vuxna som inte vet sådant?

Jag tycker att det låter väldigt osannolikt. Met som råttan i pizzan.
Eftersom vi nu har 1+2 - väg med tung trafik här så har "pizzaskinkan" hos lokala turken utökats med grävling, rådjur, vildsvin och en massa annat man inte vill veta men pizzorna säljer som aldrig förr. :up:

Har man tur så ligger det en lagom däckmörad grävling i vägrenen och då blir det fest, :d only roadkill on the grill. :p
 
@bumpo
Enligt historiken över mina aktiviteter är det dessa inlägg jag gillat i tråden.


Kotletterna också!
Den lilla lantliga tätorten Sthlm :D
Men egentligen är väl allt utanför Stadsholmen landet? På holmen=stad. Inte på holmen=inte stad. ;)
Fast ärligt talat. Ser jag till mitt lantställe är nog den allmänna skötseln av gårdar sällan på topp. Det ser ofta ut som skrotupplag, man lever på läsk och falukorv och saknar jobb och/eller utbildning. Om vi ska generalisera. Sen finns det massa andra som inte är så men Gode Gud låt mig vara en valhänt stadsbo oavsett var jag bor. Inte fasen tror jag snö skottar sig själv. Jag har i många år valt att bo i lägenhet för att slippa skotta. Varför ser du folk i stad som inkompetenta?
Men alltså. De här bottenlöst okunniga stadsborna som lantisar tydligen träffar i part och minut. Det är slltså stadsbor som beger sig ut på lsndsbygden och slår sig i slang med lokalbefolkningen om sådant som att fläskkotletter växer på träd?

Varför träffar man aldrig dessa stadsbor i stan?

Det enda som ens avlägset påminner om något sådant som jag har varit med om, var en treårig liten stadsbo som frågade mig om jordgubbar växer på träd. Och det kan man ju lätt tro när man har fruktträd och hallonbuskar hemma på innergården.

Men ni lantisar träffar alltså vuxna som inte vet sådant?

Jag tycker att det låter väldigt osannolikt. Met som råttan i pizzan.

Var är det ”genomgående gillandet” av inlägg som uttrycker förakt och fördomar mot folk på landet? Jag hoppas att ditt inlägg inte reflekterar din bristande förmåga att hålla dig till sanningen.
 
Fast ärligt talat. Ser jag till mitt lantställe är nog den allmänna skötseln av gårdar sällan på topp. Det ser ofta ut som skrotupplag, man lever på läsk och falukorv och saknar jobb och/eller utbildning. Om vi ska generalisera. Sen finns det massa andra som inte är så men Gode Gud låt mig vara en valhänt stadsbo oavsett var jag bor. Inte fasen tror jag snö skottar sig själv. Jag har i många år valt att bo i lägenhet för att slippa skotta. Varför ser du folk i stad som inkompetenta?
Det är väl inte valhänt att tex ha en olaglig deponi i skogen, utan ett tecken på handlingskraft, mening och mål. Korrekt avfallshantering är för stadsbor som ingen egen skog har.
 
Fast ärligt talat. Ser jag till mitt lantställe är nog den allmänna skötseln av gårdar sällan på topp. Det ser ofta ut som skrotupplag, man lever på läsk och falukorv och saknar jobb och/eller utbildning. Om vi ska generalisera. Sen finns det massa andra som inte är så men Gode Gud låt mig vara en valhänt stadsbo oavsett var jag bor. Inte fasen tror jag snö skottar sig själv. Jag har i många år valt att bo i lägenhet för att slippa skotta. Varför ser du folk i stad som inkompetenta?
Alltså, det klientelet hamnar inte i lantis-gruppen utan i hillbilly-gruppen som ju är landsbygdens svar på förorternas white-trash med ungefär samma blandning och levnadsmönster. Tro mig, jag har träffat dom alla och många skyller på allt från dålig barndom till,,,tja vad som helst för att dom inte tar tag i sina liv utan fortsätter leva som outsiders. Jag har vänner inom båda grupperna, snälla, mysiga människor men som saknar "nyckeln som drar upp urverket" och alltså står deras liv still och det är lätt att hamna där om gnistan saknas.
 
Jag vet inte om jag tror att vi stadsbor behöver din ”ömhet” över vår ”valhänthet”, faktiskt.

Det du skriver om ”slashasar” är så gränslöst föraktfullt att jag häpnar. Du dömer människor som DU anser ”saknar mål och mening som bara flyter omkring”. Ett sätt att få mål och mening är tydligen att skotta snö. Du kanske borde flytta till stan ett tag för att vidga dina vyer?
Jag upplever ömheten enbart nedlåtande i den typ av fall som diskuteras.
 
Det är väl inte valhänt att tex ha en olaglig deponi i skogen, utan ett tecken på handlingskraft, mening och mål. Korrekt avfallshantering är för stadsbor som ingen egen skog har.
Eller så dumpar folk i andras skogar. Det händer titt som tätt att det står diverse vid infarten till en ridväg vi använder endel. Allt från kyskåp till hela soffmöblemang och jag undrar alltid varför man tar sig omaket att åka ända dit istället för till tippen. Skogen ägs av Sveaskog så ingen privatperson som dumpar i egen skog alltså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp