Sv: Dually grimma?!!
Duallyn berör inte nacken.
När man tar i grimman så blir det tryck över nosen. Hästen provar kanske att gå bakåt, då håller jag kvar... okej hästen kommer på att det inte fungerade och provar kanske gå åt sidan eller stegra sig eller what-ever. Trycket är kvar. Sedan provar hästen att gå framåt och jag släpper allt direkt.
Dvs framåt blir positivt för hästen. Nästa gång testar hästen framåt direkt och får eftergift direkt.
Med tryck i nacken blir hästens naturliga reaktion att köra upp huvudet och om det gäller lastning kanske kasta sig bakåt (det gör min med vanlig grimma).
Duallyn med tryck på nosen så får inte (min häst i alla fall) hästen det där obehaget i nacken...
Jag har en diamond-repgrimma och den använder jag när jag marktränar/nh-övningar. Super. Men just vid lastning så är det bara duallyn som fungerat bra för mig och det är det enda jag använder den till
Jag tycker inte Monty gör rätt i allting han står för men jag har plockat det jag gillar och det är duallyn..
Grimman är ställbar i både nacke och över nosen och under nosen, den ska sitta tight och det finns ring undertill också som man kan ha grimskaftet i när man inte tränar.
Men när den används ska den sitta tight kring hästens huvud just för att den inte ska glida och man får aldrig binda fast/lämna en häst med duallyn på. Monty säger på dvdn att vissa folk tyckt det är idiotiskt att tillverka en grimma som inte hästen får lämnas med men Monty menar att det är ett träningsredskap som bara ska vara på under träning. Likt en sadel tex...
Ingen släpper väl ut sin häst i hagen med sadel på sig