Dually grimma?!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 781
Sv: Dually grimma?!!

Hur vet hästen åt vilket håll den ska gå om den alltid får trycket på nosryggen?

Har aldrig sett grimman, bara hört talas om den, men har lite svårt att förstå logiken i den:crazy:;)

trycket på nosen är bara när du tar tag och 'drar' i grimskaftet... olika tekniker beroende på vad du vill att hästen ska göra

grimman säljs tillsammans med en instruktionsdvd :)

Okej tack för svar!

Jag vet att det följer med en instruktionsvideo, men jag har inte tänkt köpa grimman. Var bara lite nyfiken på hur den fungerar;)

Hade nog hoppats att någon som använder den och är insatt i hur den funkar hade intresse av att berätta lite mera om den.

Jag har svårt att föstå fördelarna med den.

*kl*

Jag har beställt en svart till mitt hbl. Men nu har jag väntat länge på den för den finns tydligen inte på lager... undrar när den kan tänkas dyka upp. Någon mer än jag som väntar på en sådan grimma?

Jag har den grimman och är insatt i hur den fungerar... Den är som en vanlig grimma men med en extra rem över nosen som löper mellan ringarna på båda sidorna...

Grimskaftet fästs på ena sidan, vilken du vill. Remmen över nosen är rundad så den lätt "glider upp" när du ger efter, dvs trycket ska ju försvinna i exakt rätt timing.

Innan man ger sig på att jobba med tex lastning eller nåt med grimman så ger instruktionsdvdn tips på övningar man bör göra innan med sig själv och sin häst för att lära sig. Gå fram för tryck, backa för tryck, stanna osv...

En vanlig reprimma fungerar på samma sätt -nästan- tycker jag. Jag tycker duallyn är lättare/tydligare att använda och på 6 månader har vi gått från att man måste vara 3 man att lasta hästen till att jag idag åker alldeles själv med hästen, lastar in och ut själv... så MIG har den i alla fall hjälpt mycket.

Sedan får folk ha sin egen uppfattning :)

Tack för svaret!

Här berör du lite av det jag undrar. Jag själv använder repgrimma rätt mycket och tycker att den är rätt tydlig när det gäller eftergiften (om den är gjort i rätt material sas). Men Duallyn ger aldrig tryck i nacken vad jag har förstått? Stämmer det?

Om man då vill att hästen ska gå framåt och drar i grimskaftet, då kommer trycket på nosryggen i stället - eller har jag fattat helt fel?

Man fäster grimskaftet i ena sidan:idea:?! Hur funkar det? En vanlig grimma brukar ju hamna på snedden då:crazy::confused:

Hoppas någon har lust att förklara för mig;)

Duallyn berör inte nacken.
När man tar i grimman så blir det tryck över nosen. Hästen provar kanske att gå bakåt, då håller jag kvar... okej hästen kommer på att det inte fungerade och provar kanske gå åt sidan eller stegra sig eller what-ever. Trycket är kvar. Sedan provar hästen att gå framåt och jag släpper allt direkt.

Dvs framåt blir positivt för hästen. Nästa gång testar hästen framåt direkt och får eftergift direkt.

Med tryck i nacken blir hästens naturliga reaktion att köra upp huvudet och om det gäller lastning kanske kasta sig bakåt (det gör min med vanlig grimma).
Duallyn med tryck på nosen så får inte (min häst i alla fall) hästen det där obehaget i nacken...

Jag har en diamond-repgrimma och den använder jag när jag marktränar/nh-övningar. Super. Men just vid lastning så är det bara duallyn som fungerat bra för mig och det är det enda jag använder den till :)

Jag tycker inte Monty gör rätt i allting han står för men jag har plockat det jag gillar och det är duallyn..

Grimman är ställbar i både nacke och över nosen och under nosen, den ska sitta tight och det finns ring undertill också som man kan ha grimskaftet i när man inte tränar.

Men när den används ska den sitta tight kring hästens huvud just för att den inte ska glida och man får aldrig binda fast/lämna en häst med duallyn på. Monty säger på dvdn att vissa folk tyckt det är idiotiskt att tillverka en grimma som inte hästen får lämnas med men Monty menar att det är ett träningsredskap som bara ska vara på under träning. Likt en sadel tex...
Ingen släpper väl ut sin häst i hagen med sadel på sig ;)

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 636
Senast: Legolaz
·
D
Hästhantering Jag har bestämt mig för att köpa en dually-grimma till mitt ett och ett halvt åriga kallblod. Hon är väldigt bestämd och för tillfället...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Seabaz
·
Avel Nu är hon borta... Men den korta tid hon fanns hos mig stal hon mitt hjärta. Och hon tog en bit med sig i sitt sista andetag! Det... 2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Maybach
·
Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte... 2
Svar
33
· Visningar
2 966
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka