Dubbelsidig kotledsinflammation

Bukefalos 30 år!

Sofie.S

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av dubbelsidig kotledsinflammation fram med lindrig artros?

Bakgrund
Ridponny född 2014, ägd av oss sen 2,5 år.
En otrolig arbetsmyra som en tid tillbaka har visat stelhet i början av ridpass och slagit upp huvud vid galoppfattningar. Kollade sadel och ET först och sedan klinik.
De hittade dubbelsidig kotledsinflammation och röntgen visade lindrig artros.
Ponnyn är ej behandlad för detta innan och inga plåtar finns att jämföra med.

Ej tävlingsponny men både ryttare och ponny gillar att hoppa.
Rids ut på varierande underlag.
Tömkörs av mig kontinuerligt.

Veterinären var försiktigt positiv och trodde att ponnyn skulle hålla men ej som ren hopphäst. Hon rekommendera årlig vetcheck för att hålla koll.

Vi har planer att sälja henne i framtiden pga byte till större ponny.
Hur tänker ev köpare - vågar man köpa en ponny med lindrig artros? Hur stor värdeminskning kan det bli? (Ponnyn köptes in för 70’)
En otrolig barnponny som ställer upp på allt och en mentalitet som är värd guld.
Med andra ord en nybörjareponny att utvecklas med.

Vi är i samma sits med vår ponny, som dock är tävlad med bra resultat och var dyrare i inköp. Jag skulle säga att värdeminskning är betydande. Kanske kan vår lånas ut om den blir bättre, men den är nog svår att sälja.
Skillnaden är väl att vi inte behöver byta till en större. Vi är tillräckligt små för att fortsätta rida vår ponny som är kat D.

Vi är i samma sits med vår ponny, som dock är tävlad med bra resultat och var dyrare i inköp. Jag skulle säga att värdeminskning är betydande. Kanske kan vår lånas ut om den blir bättre, men den är nog svår att sälja.
Skillnaden är väl att vi inte behöver byta till en större. Vi är tillräckligt små för att fortsätta rida vår ponny som är kat D.
Har er ponny lindrig artros? Behandlad för kotledsinflammation?

Vad har ni för erfarenhet av dubbelsidig kotledsinflammation fram med lindrig artros?

Bakgrund
Ridponny född 2014, ägd av oss sen 2,5 år.
En otrolig arbetsmyra som en tid tillbaka har visat stelhet i början av ridpass och slagit upp huvud vid galoppfattningar. Kollade sadel och ET först och sedan klinik.
De hittade dubbelsidig kotledsinflammation och röntgen visade lindrig artros.
Ponnyn är ej behandlad för detta innan och inga plåtar finns att jämföra med.

Ej tävlingsponny men både ryttare och ponny gillar att hoppa.
Rids ut på varierande underlag.
Tömkörs av mig kontinuerligt.

Veterinären var försiktigt positiv och trodde att ponnyn skulle hålla men ej som ren hopphäst. Hon rekommendera årlig vetcheck för att hålla koll.

Vi har planer att sälja henne i framtiden pga byte till större ponny.
Hur tänker ev köpare - vågar man köpa en ponny med lindrig artros? Hur stor värdeminskning kan det bli? (Ponnyn köptes in för 70’)
En otrolig barnponny som ställer upp på allt och en mentalitet som är värd guld.
Med andra ord en nybörjareponny att utvecklas med.
Vad jag lärt mig är att kotledsinflammationer ofta är rid/träningsrelaterat vilket är bra för då är det något som går att påverka. Jag hade tagit hjälp av någon erkänd bra tränare som kan se helheten. Hur rör sig ponnyn? Är den balanserad och har kroppskontroll.

Om den rör sig likadant oavsett om den rids eller tömkörs så blir det ingen varierad träning även om det var tanken. Sen är det ett problem med snälla ponnys och dubbelsidiga hältor, det är svårt att upptäcka men där är återigen en bra tränare, guld värd.

Dottern rider varannan vecka för dressyrtränare, så där får vi en del coachning som vi tar till oss mellan träningarna.

Jag kommer åt ponnyn mer i tömkörningen än vad dottern gör i ridningen. På töm arbetar hon i stadigare form och aktiverar bakbenen mer.
Skulle kunna öka på tömkörningen mer när hon är igång för att variera arbetet.

Dottern rider varannan vecka för dressyrtränare, så där får vi en del coachning som vi tar till oss mellan träningarna.

Jag kommer åt ponnyn mer i tömkörningen än vad dottern gör i ridningen. På töm arbetar hon i stadigare form och aktiverar bakbenen mer.
Skulle kunna öka på tömkörningen mer när hon är igång för att variera arbetet.
Kan du tänka dig att tänka ännu mer nytt och utanför boxen? En kurs i långa tyglar eller avancerad longering? Jag har lärt mig att se hästens leder som vecken i ett dragspel. Varje led behöver vara rörlig för att allt ska fungera. Om några veck blir stela så kommer andra behöva kompensera och röra sig jättemycket vilket medför att de till slut går sönder och inflammation uppstår.

Tex min häst blir lätt stel i ländryggen vilket medför att alla leder i bakdelen behöver kompensera och riskerar att bli skadade. Speciellt när jag kortar och samlar i dressyren. För att förhindra det har jag ett schema för att hålla ländryggen rörlig. Dessa övningar görs i långsam skritt och jag befinner mig på marken.

Kanske dressyr träning oftare för att få hjälp med att hitta en trevlig arbetsform uppsuttet?
Att jobba för hand i träns skulle jag rekommendera före både långtygling och mer avancerad longering med artros fram. Du kan påverka mycket lättare och mer än både uppsuttet, i töm/långa tyglar och longering.
När man kommit lite längre i rehab och utbildning kan longering där man formger via linan vara lämpligt. Men man vill gärna att hästen bär mer bak innan det IOM artrosen fram. Så hästen lär sig skyffla bort vikt från frambenen och lärt sig bärighet.
Rygga längre sträckor i låg form med långa, lugna kliv kan hjälpa ponnyn förstå att den kan vinkla bäcken och få in bakbenen djupare under sig.

Hur tömkör du? På volt eller raka spår? Ser så många som är ordinerade tömkörningav veterinär som fastnar på en volt. Det blir som inte så bra.

Tänk över träningen, hästen måste bli självbärig-inte gå med massa kontakt i handen och luta sig på bogarna. Återhämtning, bra hovslagare, mycket skritt, ordentlig uppvärmning. Sen gillar jag rödljusterapi och linda om nätterna.

Värdeminskningen är stor skulle jag säga. Det kräver kunskap att kunna träna en häst med artros och få orkar lägga den extra tiden som krävs.

Försöker variera tömkörningspasset över hela ridhuset så vi inte fastnar för mycket på volt.

Värdet är ju en intressant sak, några som jag har pratat med menar att ponnyn inte tappar särskilt mycket i värde just för att det är en barnponny som även den ovanaste nybörjaren kan rida i alla gångarter. När det kommer till små ponnyer så är det mentaliteten som kostar.
Så lite delade meningar i ev värdeminskning.

Dock är inte pengarna det viktigaste för oss den dagen utan att vi hittar ett hem som hon kan göra det hon är bäst på - lära upp barn :)

Min ena har blivit behandlad kotleder fram, dock inte röntgat. Jag skulle, som andra sagt, fokuserat på att hitta en trevlig balans och arbetsform. Och tyvärr är alla dressyrtränare inte duktiga på det. Det är skillnad på att hitta en ridning som plockar poäng på tävlingsbanan och en som verkligen gynnar hästen, det behöver inte vara samma sak. När jag satte igång min efter behandlingen red jag för tränare varje vecka, även när jag bara red 30 min och ett par min trav. Har, peppar peppar, inte haft problem nu och både jag och veterinär tror att det är just skillnaden i ridning som varit en bidragande faktor till det. Nu rör hon sig mycket bättre även avsuttet.

Jag tror också att värdet minskar. Kvittar hur trevlig hästen är om den inte håller som ridhäst och med den diagnosen vill folk nog se att den hållit iaf ett par år om de ska lägga pengar

Försöker variera tömkörningspasset över hela ridhuset så vi inte fastnar för mycket på volt.

Värdet är ju en intressant sak, några som jag har pratat med menar att ponnyn inte tappar särskilt mycket i värde just för att det är en barnponny som även den ovanaste nybörjaren kan rida i alla gångarter. När det kommer till små ponnyer så är det mentaliteten som kostar.

Dock är inte pengarna det viktigaste för oss den dagen utan att vi hittar ett hem som hon kan göra det hon är bäst på - lära upp barn :)
Böjda spår och volter är inte skadligt. Det är obalans som skadar. Det går att lära hästen att inte lägga sin vikt på inner bog/inner fram vid böjning.
Att rehaba i böjning om man kan flytta balansen i manken utåt upplever jag ger oerhört mkt snabbare resultat än de som låser sig vid raka spår. Tyvärr få tränare som lär ut det.
Men det är ju något som ev skulle kunna göra att ponnyn håller bättre om man har det tänket även i ridningen, även i hoppningen tex då man svänger.
Det finns heller inga samlande övningar/rörelser som görs med rak häst. Och för att få en häst med artros fram att hålla är det kanon att jobba samling, att få bort vikten framifrån. Lyckas man med det brukar man kunna rädda rätt många hästar.

Värdeminskningen är väl lite oklar iom att vi inte riktigt vet hur illa det är, hur ponnyn rids etc.
Men visst kan det bli det. Särskilt en ponny som ska ridas av barn, som man väl inte kan förvänta sig ska vara så där tekniskt duktiga vad gäller formgivning och rehab etc så måste det väl finnas en större grundfriskhet som tål felridning. Jämför man med en vuxen rutinerad ryttares förmåga att rehabrida och skyffla bort vikt från framdelen så kan nog den senare ryttaren få en med artros fram att funka bättre.

Mentaliteten är viktigare än ridbarhet och gångarter till ett barn, absolut, men de flesta vill ha relativt skadefria ponnyer, så tror tyvärr det blir endel värdeminskning.

En favorit övning för att öka hästens förmåga till balans är att ställa sockerbitar på voltspåret. Ponnyn kan då inte bara springa på utan måste förhålla sig till ett svagt slalomspår. Det tränar balansen genom att ponnyn behöver flytta sin vikt och reglera hastigheten/samla sig. Du behöver träna upp din förmåga att kommunicera, du ska inte dra ponnyn med handen utan ponnyn ska läsa av ditt kroppsspråk. Tänk att den ska gå fot och följa dig. Du guidar med handen och axlar/höft. Börja i skritt och ha lite längre mellanrum mellan sockerbitarna, jag använder kapson men det funkar också bra med repgrimma.

Liknande trådar

• Ponnyn stegrar och vägrar
  • Tungt och jobbigt
  • Råd kring ocd
  • Häst och ponny ihop?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat