Dujardins återkomst (utbruten ur Dressyrsnackis)

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 655

Bukefalos 30 år!

Jag förstår verkligen inte de som säger att "ja men nu har hon lärt sig av detta och kommer bete sig annorlunda. "

Varför behövde något sådant här hända för att hon ska förstå att man inte ska stå och piska på en häst? Alltså varför har hon inte det sunda förnuftet och den empatin från början?
Jag har aldrig slagit vare sig djur eller människa. Det har inte krävts att någon annan sagt något om det för att jag ska förstå att man inte gör det. Har du normal empati och sunt förnuft tycker jag inte att man beter sig så.

Jag blev besviken av denna historien för jag trodde hon var en av de som var okej. Men jag har börjat tänka att det nog är vanligare än vad man tror. För dessa som blivit avslöjade har ju själva blivit upplärda av andra och de har elever. Jag känner mig så besviken på ridsporten. Och jag blir också irriterad över att ridsporten inte förstår hur mkt det har skadar våra förtroenden och våran vilja att gå och se på tävlingar etc. Jag har funderat på att starta en egen tråd om det för jag känner mig kluven numera till att se ridsport och gå på kurser etc. Hur ska jag veta vilka som är vettiga personer? I Charlottes fall så tyckte jag att hennes hästar verkade se harmoniska ut. Men det är väl med andra saker såsom familjer- ibland kan det förekomma problem och våld även bakom familjefasader som ser lyckliga ut.

Jag förstår verkligen inte de som säger att "ja men nu har hon lärt sig av detta och kommer bete sig annorlunda. "

Varför behövde något sådant här hända för att hon ska förstå att man inte ska stå och piska på en häst? Alltså varför har hon inte det sunda förnuftet och den empatin från början?
Jag har aldrig slagit vare sig djur eller människa. Det har inte krävts att någon annan sagt något om det för att jag ska förstå att man inte gör det. Har du normal empati och sunt förnuft tycker jag inte att man beter sig så.

Jag blev besviken av denna historien för jag trodde hon var en av de som var okej. Men jag har börjat tänka att det nog är vanligare än vad man tror. För dessa som blivit avslöjade har ju själva blivit upplärda av andra och de har elever. Jag känner mig så besviken på ridsporten. Och jag blir också irriterad över att ridsporten inte förstår hur mkt det har skadar våra förtroenden och våran vilja att gå och se på tävlingar etc. Jag har funderat på att starta en egen tråd om det för jag känner mig kluven numera till att se ridsport och gå på kurser etc. Hur ska jag veta vilka som är vettiga personer? I Charlottes fall så tyckte jag att hennes hästar verkade se harmoniska ut. Men det är väl med andra saker såsom familjer- ibland kan det förekomma problem och våld även bakom familjefasader som ser lyckliga ut.
Just när det kommer till Charlottes egna hästar tror jag faktiskt inte de har piskats som det gjordes på videon. Kan inte för mitt liv föreställa mig att hon skulle varit kvar hos Carl om det skulle hänt. För Carl Hester tror jag på riktigt a l d r i g skulle acceptera något i närheten av det på filmen.

Just när det kommer till Charlottes egna hästar tror jag faktiskt inte de har piskats som det gjordes på videon. Kan inte för mitt liv föreställa mig att hon skulle varit kvar hos Carl om det skulle hänt. För Carl Hester tror jag på riktigt a l d r i g skulle acceptera något i närheten av det på filmen.
Nyckelordet här (för mig alltså) är tror.
Varför tror man inte det om honom?
Ingen trodde väl det om henne?
Det blir liksom omöjligt att veta.. som @stjarnhimmel hur ska jag veta?

Av de jag vet som har arbetat nära båda så säger iallafall samtliga att CD är stenhård med sina hästar medan Hester är en sann, mjuk hästkarl. Jag hoppas det är sant men man vet ju faktiskt aldrig.

Fast vad menar de att hon har lärt sig? Att inte piska hästar för att man inte gör så mot ett djur, eller att inte piska hästar för att det kan filmas och sedan spridas?

Fast vad menar de att hon har lärt sig? Att inte piska hästar för att man inte gör så mot ett djur, eller att inte piska hästar för att det kan filmas och sedan spridas?
Svart att saga men vi manniskors hjarna ar komplex och inte ett statiskt organ och har kapacitet att andras under ens livstid. Jag vet sjalv att vad jag tyckte var moraliskt ratt (eller fel) nar jag var 20 ar yngre inte nodvandigtvis ar det nu. Det utan att nagon sarskilt egentligen hant forutom mer livserfaranhet. Med en sadan enorm katalysator som en avstangning och att 99% av hastvarlden vander sig mot en kan man nog anta att en hel del sjalvrannsakan och tagit plats och forhoppningvis en genuin forandring med det.

Jag köper inte det resonemanget. Om hon nu är så skicklig med schyssta metoder att hon lyckats få all den framgång hon har (världsrekord, OS-guld m.m.), varför skulle hon då behöva ta till piskan mot andras hästar? Där kunskapen tar slut tar våldet vid. Jag tror inte em sekund på att hon inte gjort samma med sina egna hästar. Förmodligen ännu värre. Det folk gör när andra ser är oftast en mildare version än vad de gör när ingen annan ser.

Fast att tro att någon gjort eller gör något och döma efter det blir också orimligt. Och en tävlingsavstängning men inte djurförbud gör ju inte heller att djuren skyddas.

Jag tror (obs ;) TROR) ändå att avstängning och offentlig skam men att få komma tillbaka kan vara vettigt. Det gör att den som varit avstängd kommer ha ögonen på sig och en social press, och det gör oss som står på sidan väldigt uppmärksamma på vad som sker runt oss.

Så hur hästvänlig jag än vill ha sporten så tror jag det är bättre i längden med avstängningar som inte är livslånga.
I Parras fall kan jag iofs förstå det, han borde ha fått livslångt djurförbud med istället (som jag tror att han inte fick? Vet inte om det finns internationellt? Men fängelse för djurmisshandel finns väl?)
Finns ingenting som tyder på att han ens ursäktade sitt beteende eller skulle förändras.

Jag tror utan att veta då..

Carl har varit i sporten så otroligt mkt längre än Charlotte att det borde ha kommit fram något iallafall vid det här laget. Min dressyrtränare och bästa vän har ju jobbat hos Carl för längesedan och jag har aldrig hört henne säga något ont om honom. (däremot om andra). Hon har jobbat utomlands sedan slutet av 80-talet.

Likaväl att det inte kommit fram något om Ingrid Klimke. Jag vet inte om det gått rykten om Charlotte innan men det brukar ju iallafall finnas några rykten om personer som inte är helt rumsrena med sina hästar.

Jag tror utan att veta då..

Carl har varit i sporten så otroligt mkt längre än Charlotte att det borde ha kommit fram något iallafall vid det här laget. Min dressyrtränare och bästa vän har ju jobbat hos Carl för längesedan och jag har aldrig hört henne säga något ont om honom. (däremot om andra). Hon har jobbat utomlands sedan slutet av 80-talet.

Likaväl att det inte kommit fram något om Ingrid Klimke. Jag vet inte om det gått rykten om Charlotte innan men det brukar ju iallafall finnas några rykten om personer som inte är helt rumsrena med sina hästar.
Sambo har en kollega/vän som varit tillsammans med Carl, den som fick honom att fatta vitsen med fysioterapi för ryttare.
Jag har inte hört något hemskt om honom den vägen. Och sambos vän är extrem vad gäller hästvälfärd, på ett bra sätt.

*allmän reflektion*

Är det inte mycket svårt (omöjligt), att vara på högsta nivå (Carl Hester), och ha en annan inställning an normen?

Hur överlever man det?

Borde man inte vilja berätta, ifrågasätta och försöka driva sin linje?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka