Dum fråga kanske men..... Vad betyder det att en häst är...

B

**BORTTAGEN**

Viktbärande? Att den klarar hög vikt i förhållande till sin storlek eller?..... :crazy:
 
Ja, ungefär. Man menar ju att hästen är av den kraftigare typen. Används oftast om ponnyer då man menar att den kan ridas av en vuxen.

malu
 
Typ, min halvblodsvalack kallas omvänt för "damhäst" för han har haft lite problem med ryggen tidigare och visst kan han ridas av män då och då, men mår klart bättre av en lättare kvinna på ryggen. Dessutom är han väldigt ranglåg och blir därför lätt ängslig och nervös om en man med naturligt högre pondus ( än många kvinnor) sitter upp på honom.

På ridskolan där jag startade min bana som hästtjej hade de en tämligen stor D-ponny som var rätt så smäcker, för att inte säga klen, och den fick betydligt mindre och lättare ryttare rida än stallets mer robusta New Forest sto som var liten C-ponny. D-ponnyn var med andra ord INTE viktbärande medans C-ponnyn var det.

Så en icke viktbärande häst behöver en liten och framförallt lätt ryttare, medan en viktbärande klarar en ryttare som är robust och tung.

/TIGERHEART
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 071
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 398
Senast: Juli0a
·
Dressyr Onödig flams fråga 😁 Hur långa är ni och hur höga är era hästar?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 926
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
780
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp