Bukefalos 28 år!

'Dum' fråga om hundslagsmål?

Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Vi har ju haft 4 hanhundar av mellanstor/stor modell tillsammans, där de 2 äldst och 2 yngsta var jämna i ålder och där 3 av dem var av den dominanata modellen, och det är ingen ultimat situation men det funkade över förväntan.
Dock hände det att de vid ett par tillfällen rök ihop, men företrädesvis när jag själv inte var med och under deras livstid bara en handfull gånger.

När jag var närvarande verkade de bättre veta mina gränser men jag utsatte dem inte heller medvetet för situationer som kunde leda till bråk som exempelvis resurser. De fick visserligen sin mat i samma rum men jag tolererade inte att de åt upp sin mat för att sedan gå och titta hur mycket de andra hade kvar. Jag gav heller aldrig ben till dem utan att ha stenkoll på dem, eller lät ouppätna ben ligga kvar.

De gånger de rök ihop var det inget snack om att det var blodigt allvar direkt och jag bröt också så fort det gick vilket inbegrepp att direkt handgripligt slita bort, de visste dock direkt att de gått över gränsen så jag kunde ta isär dem och sen direkt släppa utan att de gick på igen eller ens spände sig , utan på 1 sekund var de någorlunda kompisar igen. Det fanns dock inte på kartan att de skulle "kunna göra upp" då de var för jämna i ålder, styrka och rang. De bet dessutom igenom skinnet direkt.

Så vad du kan göra utöver det du redan gör? , inte mycket förmodligen annat än att elimenera de risker du kan för slagsmål dvs inte låta ben ligga kvar, inte tillåta överdriven uppeldning över att det kommer folk de gillar ( så rök våra ihop vid ett tillfälle).

Din lilla är ung ännu så om du bedömmer att Utter kan sätta honom på plats nu ( med din hjälp kanske) så är det nog det bästa för att undvika större problem senare.
Om den lilla istället inser att han har något att säga till om i bråken skulle jag försöka undvika att han ens hamnar i den situationen.
Vad händer om du backar upp Utter i ett bråk, eller "tar vid" när Utter anser sig färdig?
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

.
-klipp-
Din lilla är ung ännu så om du bedömmer att Utter kan sätta honom på plats nu ( med din hjälp kanske) så är det nog det bästa för att undvika större problem senare.
Om den lilla istället inser att han har något att säga till om i bråken skulle jag försöka undvika att han ens hamnar i den situationen.
Vad händer om du backar upp Utter i ett bråk, eller "tar vid" när Utter anser sig färdig?

Ingen aning faktiskt vad som skulle hända om jag backade upp i ett bråk, vet inte riktigt hur jag skulle kunna göra det utan risk bli biten av misstag heller iofs? Prova dra bort bara den lilla i bakbenen kanske möjligen?

Att ta vid efter remin menar du? Det skulle jag ju kunna göra. Dock lika lite någon aning vad som skulle hända där.

Och - stora frågan är att jag faktiskt inte vet om Utter skulle kunna vinna mot den lilla i ett bråk, om det inte går över gränsen och blir på blodigt allvar. Jag vet ärligt talat inte hur mkt som krävs för den lilla ska tycka 'shit, hjälp, jag ger mig!'. Han har aldrig behövt mellan hund - hund sen han kom hit i alla fall. Det var ju lite det jag ville skulle ske när jag sparkade ut honom utan backup med pappas tik, men där var han ju smart nog att inte utmana. Dock var han ju inte 'hemma hos sig' då, och med hund han bor med (är ju lättare mopsa mot hemmahund på hemmaplan liksom, känner sig tryggare så).

Det jag däremot såg var att gång två var Utter betydligt 'argare' på den lilla, och rent teoretiskt tror jag att Utter skulle kunna sätta ligisten på plats, med tanke på hur dominant han kan vara med andra hundar. Men än tror jag inte Utter sett det hela som 'så allvarligt', men han blev betydligt mer 'men vad fan din lilla skit' andra gången, och får jag gissa så om de ryker ihop igen är Utter inte lika 'överseende'. Frågan jag inte vet är dock vad den lilla gör då, om han lägger sig eller fasar upp över gränsen. Jag TROR han lägger sig, men som sagt jag vet inte.

Enda jag eg kan utgå från är när JAG la ner den lilla, ett antal gånger. Där med vant- och fingernafsandet. Första gången la han sig som han gjorde för Utter i förrgår, dvs ingen eg underkastelse, men la sig och låg still. För att en halv minut efter jag släppt upp vara och dra i vantarna. Den gången blev jag 'arg' (inte på riktigt, men du fattar) och tryckte ner i snön igen, den gången svarade han först lite lamt, men sen gav han sig rakt av, svansen mellan benen, buken blottad och huvudet ner på marken. Låg kvar, jag släppte, han låg kvar på sidan en liten stund och reste sig sen och kom och fjäskade. Jag ignorerade. Sen dess är vant- och fingernafsande ett minne blott. Enstaka gånger kan han under bus glömma av sig och vara påväg, men ett enkelt 'nej' då får honom att direkt backa av och fjäska istället.

Så jag tror Utter skulle kunna reda ut det där, men är inte säker, mest för att Utter varit så tolerant under lek och låtit den lilla få ha övertaget under lek ganska ofta (verkligen tillåtit, inte för V haft övertaget egentligen), och jag tror det gett den lilla lite storhetsvansinne?

Btw gick det två hål på Utter märkte jag idag. Är så himla svårt se småskrämor i pälsen, men nu hade det vätskat lite och blivit lite stelt i pälsen, och då märktes det ju. Två 'tandhål', skulle tro en hörntand gått igenom. Inte regelrätt bett, utan sånt som eg kan ske under vilt bus också. Ett precis vid nederkanten på örat och ett nere på andra sidan halsen. Den lilla har inte en hudskråma, några kala fläckar där pälstussar rykt bara.

Men jag satt faktiskt imorse och funderade lite på vad jag kan göra. Och vill poängtera att jag eg INTE är ett dugg för att trycka ner/lägga ner hundar tills de visar underkastelse. Men jag satt imorse och funderade just på om jag mer 'handgripligen' kan göra något. De hade ätit, och Utter kom lugnt och stilla för att se om det var färdigt och grinden öppen. STannade en meter utanför grinden, och vände när den var stängd. Den lilla hade precis ätit klart och var en meter innanför grinden. Men morrade åt Utter. Jag sa bara NEJ och han lät bli. Men där satt jag och funderade på om/vad jag skulle kunna göra som är betydligt starkare än ett 'nej' för att markera att 'aldrig i helvete lilla gubben att du beter dig sådär, det är MITT ansvar och inte ditt'.

I övrigt så är de lika rara och sams som innan nu, de färska benen är kvar på hyllan, de äter i olika rum men de gamla 'torra' märgbenen är framme, leksakerna etc och det har inte varit minsta problem, den lilla lägger sig gärna tätt intill Utter och gnager, och Utter som gillar att sova med hakan på ryggen på Viktor, fick ligga med hakan på och sova utan problem. Inte ens när Utter sträckte på sig och la en tass (av en slump) rakt över benet blev det grinigt. Så ÄN tycks det inte sträckt sig till 'allmän övertagandekamp' utan 'bara' vara när det är en resurs som är lite 'extra värdefull'. Samtidigt är det eg inte jättebara, för en hästbajshög KAN bli en extra värdefull resurs, eller ngt annat de springer på ute.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Jag lånar tråden lite.

HUR gör man om hundarna ryker ihop och faktiskt vill döda varandra?
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Det är ju du som ska bestämma så varför inte testa att göra som du gjorde när du var "arg". Så att han lägger sig helt. Ett par gånger räcker förmodligen. Det är du som är flockledaren.

Man märker i regel inte att det skiftar över till blodigt allvar förrän det är för sent. Det händer på en halv sekund, det är det som är det otäcka.

Angående rang. Du kan ha 2 hannar som är lika gamla, men den ena har låg och den andra hög rang. Dessa hundarna kommer förmodligen aldrig att bråka. Du kan ha 2 hannar som det skiljer t ex 10 år i ålder på. Den yngste har hög rang och den äldste lite lägre rang. Med hjälp av skillnaden i ålder har dessa båda hannar ungefär lika rang. Här kan det bli ett ständigt kämpande och många slagsmål mellan hundarna om inte husse/matte sätter den yngste på plats.

Det kan även finnas andra orsaker till att den yngste försöker "sätta sig" på den äldre, t ex att den äldre är kastrerad. Hannar brukar ha stenkoll på det. Det känns på doften när hormonerna har gått ur, han luktar inte hanne på samma sätt.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Du gör som jag beskrev i mitt förra inlägg i denna tråden.

Hink vatten eller dra rakt bakåt. Håll i så fall så långt bak på hundarna som möjligt. Läs gärna hela beskrivningen.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Det kan även finnas andra orsaker till att den yngste försöker "sätta sig" på den äldre.

Könsmognad, ja.

Sen om kastreringen spelar in är omöjligt att säga i det här läget. Just eftersom han inte varit könsmogen innan har han inte gjort skillnad på kastrerad eller ej, tik eller hane, vek eller kaxig. Han fick veterinärerns ena, vuxna men veka och som tar det säkra före det osäkra med stora hundar om den är minsta tveksam, att slänga sig på rygg bara för en helt reglementsenlig nosning. Utan att göra något av det eller 'förstå', han tyckte mest det var en konstig lek ;)

Inte varit några mer incidenter för övrigt, de har kvar gamla torra märgben, som de inte konkurrerat om, utan legat i bredd och ätit. Vid ett tillfälle morrade Utter, den lilla gick undan. I lek så är det som innan, de leker mycket och gärna men Utter styr leken. De sover fortfarande på varandra etc. Däremot så har den lilla om Utter haft ett ben och tyst och fint legat och ätit det i ett rum den lilla tänkt gå in i, så har Viktor stannat i dörröppningen, och inte gått in förrän jag tyckt 'jag kom du'. Så han kanske fick sig en törn på självkänslan av bråken ändå. Man kan ju hoppas.

Eller så skickar Utter en massa signaler jag inte ser. Utter ä'r ju som sagt väldigt tolerant med den lilla rent generellt. Hade den lilla varit en främmande hund hade den blivit slarvsylta vid bråken, Utter är som sagt väldigt dominant så. Han är kastrerad av en anledning (hade han varit okastrerad hade han aldrig accepterat den lilla övht), och han har ju slutat mucka gräl med hanar, däremot så svarar han fortfarande om en hane utmanar honom. Så det är möjligt att Utter har slutat vara så mycket Mr Nice Guy mot den lilla, i lägen jag inte sett/med signaler jag inte ser. Det i så fall är utmärkt.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Du gör som jag beskrev i mitt förra inlägg i denna tråden.

Hink vatten eller dra rakt bakåt. Håll i så fall så långt bak på hundarna som möjligt. Läs gärna hela beskrivningen.

Litet tillägg bara. Om man drar bakåt ska man tänka på att dra när de tar om grepp/hugger om eller liknande, INTE dra när de har bitit sig fast, då blir det än värre skador på den andra hunden.

Sen ang dra rakt bakåt och absolut inte svänga. Rakt bakåt tills man fått isär dem ja, men sen kan man få sakta gå i en vid cirkel, så hunden måste balansera mer, om det är en hund som riktar om och hugger mot det som håller i den/drar istället. Bättre ta risken med en skada på hunden (den är liten om man inte rycker eller gör tvära kast) än risken att bli allvarligt biten.

Och så släpp absolut inte hundarna direkt igen när de är isärdragna.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Det är ju du som ska bestämma så varför inte testa att göra som du gjorde när du var "arg". Så att han lägger sig helt. Ett par gånger räcker förmodligen. Det är du som är flockledaren.

Man märker i regel inte att det skiftar över till blodigt allvar förrän det är för sent. Det händer på en halv sekund, det är det som är det otäcka.

Angående rang. Du kan ha 2 hannar som är lika gamla, men den ena har låg och den andra hög rang. Dessa hundarna kommer förmodligen aldrig att bråka. Du kan ha 2 hannar som det skiljer t ex 10 år i ålder på. Den yngste har hög rang och den äldste lite lägre rang. Med hjälp av skillnaden i ålder har dessa båda hannar ungefär lika rang. Här kan det bli ett ständigt kämpande och många slagsmål mellan hundarna om inte husse/matte sätter den yngste på plats.

Svarar på resten med.

Bli arg då som när han morrade menar du? Kan prova det om han gör så igen, dock har det som jag skrev i inlägget innan varit väldigt lugnt och avvaktande på den fronten för den lilla nu, men kan ju vara bra att OM han om X tid känner sig varm i kläderna och redo för en ny kupp att vid minsta tecken gå in och kraftigare backa upp Utter. Då kan ju det förhoppningsvis räcka.

Jo, visst kan två hanar med åldersskillnad ha/få olika rang, givetvis. Men risken är mindre med två med ålderskskillnad än två jämngamla. Sen är Utter högt i rang, och då är chansen än större att det inte blir tjafs om det är åldersskillnad. Men eliminera risken helt kan man ju inte.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Jag hade inte accepterat att dom håller på att slåss på det viset. Men det är jag det.

Bor själv i ett hushåll med 2 tikar, en större och en mindre, och dom kan ryka ihop jäklar ibland. Jag försöker att alltid se till att dom håller sej på en leknivå och säger ifrån när det blir för mycket.

Mvh Domino_s
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Jag hade inte accepterat att dom håller på att slåss på det viset. Men det är jag det.

Bor själv i ett hushåll med 2 tikar, en större och en mindre, och dom kan ryka ihop jäklar ibland. Jag försöker att alltid se till att dom håller sej på en leknivå och säger ifrån när det blir för mycket.

Mvh Domino_s

Om du läser hela tråden är du snäll =)
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Ingen aning faktiskt vad som skulle hända om jag backade upp i ett bråk, vet inte riktigt hur jag skulle kunna göra det utan risk bli biten av misstag heller iofs? Prova dra bort bara den lilla i bakbenen kanske möjligen?

Att ta vid efter remin menar du? Det skulle jag ju kunna göra. Dock lika lite någon aning vad som skulle hända där.

.

Jag menar inte att du ska riskera liv och lem med att huvudstupa dyka in i den svartlurviga gröten, men att efter det att du särat dem förstärka Utters roll lite.

Dvs ge Utter lite mer stöd i ett gruff.
Avbryta ett slagsmål om det behövs och därefter ta över Utters uppläxning alt ta över efter en Remi.
Dvs visa den lilla ( och Utter ) tydligt att du är på Utters sida, hur orättvist den lilla än tycker att det är.
Det kan räcka med så lite som att du bara håller i den lilla med ett förmanande ord och förpassning ut i köket eller likande efter ett bråk.
Mer så att de båda får klart för sig att bråk inte är en angelägenhet som bara rör dem.
Den lilla tycker kanske inte att det är då farligt att få en uppläxning av Utter och är beredd att prova igen, men om Matte blir arg.....:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Mmm, och gå in och mer tydligt än med ett nej (även om det har respekterats) vid minsta lilla morr eller liknande från den lilla.

Till alla:
Fast frågan som det egentligen handlar om kvarstår - märker man när/om det går från kraftmätning till 'på blodigt allvar'?
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Det är ju du som ska bestämma så varför inte testa att göra som du gjorde när du var "arg". Så att han lägger sig helt. Ett par gånger räcker förmodligen. Det är du som är flockledaren.

Man märker i regel inte att det skiftar över till blodigt allvar förrän det är för sent. Det händer på en halv sekund, det är det som är det otäcka.

Angående rang. Du kan ha 2 hannar som är lika gamla, men den ena har låg och den andra hög rang. Dessa hundarna kommer förmodligen aldrig att bråka. Du kan ha 2 hannar som det skiljer t ex 10 år i ålder på. Den yngste har hög rang och den äldste lite lägre rang. Med hjälp av skillnaden i ålder har dessa båda hannar ungefär lika rang. Här kan det bli ett ständigt kämpande och många slagsmål mellan hundarna om inte husse/matte sätter den yngste på plats.

.
Min rottis var som sagt 7½år när den 6 månaders terroristen flyttade in.
Nu hade vi inga slagsmål eftersom min stora äldre hane bara ryckte på axlarna och tyckte "om det är så djäkla viktigt så bestäm du då" och lät den lille hållas. Jag försökte Stötta den stora eftersom den lille helt klart inte kan hantera situationen (han leker polis) , och läxade upp den lille men det blev bara värre.

Så det är inte alltid så enkelt.
Kastererade den lilla råttan i december och den stora fick kastreras pga sjukdom i febuari.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Till alla:
Fast frågan som det egentligen handlar om kvarstår - märker man när/om det går från kraftmätning till 'på blodigt allvar'?

Ja, det törs jag lova att du gör. Men även om det "fortfarande" är kraftmätning och det inte har slagit över så är det för mycket.

Hade leonberger när jag var liten och vi tog på prov hem en hane till. Det funkade inte alls. Det som var som att marken skakade när de slutligen rök ihop och jag som liten skit sprang direkt och gömde mig.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Jag tänker så här:

Slåss de, ja då är du ju redan rökt sas. Utan här ska motas Ollar i grind.
Jag skulle höja kraven på hundarna speciellt på junior, här är det matte som bestämmer och ingen djävel slåss i din flock utan ditt godkännande.

Du skrev tidigare att de sprang fram för att hälsa på din mamma, no more springa fram och hälsa. Vid besök så platsläggs hundarna när någon kommer, där kan de ligga - basta. Möjligen att de får komma fram och säga hej när de är coolheten själv. Men då är det "hej", sedan plats i korgen.

Servera mat och kom på att du måste göra något innan "varsågod".
Mitt under promenade blev det helt plötslig passivitetsträning, platsliggning utomhus med allt att nosa på brukar vara skitjobbigt när man 6 månader.

Höj ribban liksom, var aldrig förutsägbar. Det behöver inte vara just de här sakerna som du ändrar på det vet du bäst själv.

Om hundarna får "svettas" lite mer i din närvaro och veta att det är du som regerar så brukar det aldrig bli diskussion hundarna emellan.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Jag lånar tråden lite.

HUR gör man om hundarna ryker ihop och faktiskt vill döda varandra?

Finns massor med alternativ, är man inte stark nog att bryta genom att sära får man försöka med annat. Slå två grytlock mot varandra högt, hälla en hink vatten på hundarna, gå därifrån (hjälper ibland) . Något som överaskar helt enkelt.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Mmm, och gå in och mer tydligt än med ett nej (även om det har respekterats) vid minsta lilla morr eller liknande från den lilla. ?

Ja , men även framförallt när det har tänt till så att du har ett slagsmål, upplever du inte att den lilla, fullt ut, ger sig för Utter skulle jag pröva att förstärka Utters position med att även som Matte tydligt tala om att den lilla har gått över gränsen.
Både för att den lilla ska veta det, men även för att visa Utter att han gjorde rätt som tryckte till den lilla, han kanske måste trycka till ordentligare för att det ska ta skruv.

Till alla:
Fast frågan som det egentligen handlar om kvarstår - märker man när/om det går från kraftmätning till 'på blodigt allvar'?

Ja det gör du, men då är skadan redan skedd.

Bättre mota Olle i grind,.... om det går.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Ja, det törs jag lova att du gör. Men även om det "fortfarande" är kraftmätning och det inte har slagit över så är det för mycket.

Hade leonberger när jag var liten och vi tog på prov hem en hane till. Det funkade inte alls. Det som var som att marken skakade när de slutligen rök ihop och jag som liten skit sprang direkt och gömde mig.

Jo absolut att inte kraftmätningsslagsmål är något önskvärt heller. Men just om man märker när det övergår i blodigt allvar, för OM det skulel göra det (naturligtvis ska slagsmål oavsett grad försöka elimineras helt, men om som sagt..) så skulle jag inte tveka att rent handgripligt gå in om det var nödvändigt.

Men bra att veta att man utan tvekan märker det. Jag är ju, eller har varit i alla fall, förskonad från slagsmål övht. Enda erfarenhet jag har är när pappas förra riesen skulle döda min lilla dvärghund. Men det var inte slagsmål, det var regelrätt attack med uppsåt att ha ihjäl, och det går liksom inte att missa att en vrålande riesen som har 5 kg dvärghund, som skriker i dödsångest, i käften och våldsamt skakar den, menar blodigt allvar :crazy: Men i rena slagsmål har jag under alla år tack och lov varit förskonad från. På sin höjd har det varit lite gruff nån gång med morr och något luftutfall. Så varken behövt se kraftmätningsslagsmål eller blodigt allvar slagsmål.

Så därför ingen aning om man ser skillnaden. Var ju inte ett dugg svårt att se att det INTE var blodigt allvar de där två gångerna i söndags, samtidigt så det låter ju alltid väldigt illa, och om inte blodet börjar stänka så är det ju på så pälsade hundar svårt att där och då se att/om de börjar bita hål. Men nu av svaren här känner jag mig trygg i att om det olyckligtvis skulle hamna i en sådan situation så märker jag det.
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Slåss de, ja då är du ju redan rökt sas. Utan här ska motas Ollar i grind.
Jag skulle höja kraven på hundarna speciellt på junior, här är det matte som bestämmer och ingen djävel slåss i din flock utan ditt godkännande.


Jo precis, det är ju det jag vill uppnå. Och TRODDE att jag hade klargjort. Fast det hade jag ju uppenbarligen inte lyckats med fullt ut.. Och just för att de var så svåra att bryta, så vill jag ju förhindra att det når dit, dvs just mota Olle i grind.


Du skrev tidigare att de sprang fram för att hälsa på din mamma, no more springa fram och hälsa. Vid besök så platsläggs hundarna när någon kommer, där kan de ligga - basta. Möjligen att de får komma fram och säga hej när de är coolheten själv. Men då är det "hej", sedan plats i korgen.

Jag tror iofs inte det var mamma som utlöste det, utan att ett eftertraktat ben lämnades obevakat. Men det kan vara ide att 'strikta till' hälsningsproceduren.

De ÄR rätt hårt hållna så rent generellt dock. Man får inte överfalla besökanden, man får trava fram, men sen måste man stå eller sitta stilla och lugna tills människan har klätt av sig ytterkläder och själv tar initiativ att hälsa. Man får inte hoppa eller buffla, och det är människan som avgör när man hälsat klart och då är det bra. Den lilla kan 'glömma sig' ibland (han var FRUKTANSVÄRT hoppig när han kom), men då räcker det med ett nej så sansar han sig.

Däremot behöver de inte gå och lägga sig i korgen efteråt, de får vara där de vill, följa med in i köket etc sålänge det är lugnt och sansat. Så visst finns det utrymme för mer strikta rutiner där.

Servera mat och kom på att du måste göra något innan "varsågod".
Mitt under promenade blev det helt plötslig passivitetsträning, platsliggning utomhus med allt att nosa på brukar vara skitjobbigt när man 6 månader.

Utter får sitt varsågod direkt skålen satts ner. Den lilla måste sitta, ha ögonkontakt och vänta på varsågod, som dröjer lite mer. Dock i ärlighetens namn sällan någon jättelång stund, nån minut kanske. Han dreglar något förtvivlat i de där lägena nämligen :devil:

Ute så är jag noga med att jag även under tokbus ska kunna avbryta och kalla in ena eller båda, samma sak när det luktar oemotståndligt. Vi har lite problem jag & ligisten med om man äter allt gott man hittar ( t ex bajs) eller ej, men det är betydligt bättre nu än tidigare, men en bit kvar.

Han är hårt drillad i just att vara passiv med, t ex sitta stilla och vänta/titta på när oemotståndligt roliga hästar fnattar runt vid in/utsläpp, jag låter med ojämna mellanrum honom sitta och bara ha tråkigt (kopplad) medan jag mockar (normalt får de sålänge de håller sig i närheten och kommer när jag ropar roa sig själv när jag mockar) osv.

Folk brukar 'beskylla' mig för att ha kadaverdisciplin, så är det iofs inte, men jag är nog petigare än genomsnittet när det gäller vissa saker, tex tiggande, att omedelbart gå och lägga sig vid kommando, trängas samt rent allmänt vara burdusa eller själv bestämma de ska fram och hälsa på annan hund/folk. Och där har den lilla aldrig kommit undan med sin ålder. Däremot har vi fått jobba hårdare med vissa saker och har lite längre väg kvar på vissa grejer.

Men som sagt, nog finns det utrymme att snäva till ramarna ännu mera. Jag har inte direkt sett det som att om jag i nuläget gör det minskar det risken för mer gruff, då det känns som problemet är just 'interna', Utter har varit för snäll och tolerant och får nu sota för det, men det låter ju fullt logiskt som du beskriver.

Och där har jag ett par följdfrågor. Fullt medvetet serverade jag nyss hundarna varsitt tuggben. Viktor fick ligga i korgen med sitt, Utter låg på golvet, 2 meter emellan kanske. Viktor äter upp sitt ungefär dubbelt så fort, men när han ätit klart (och Utter fortfarande åt) så fick Viktor ligga kvar i korgen, och inte ta ett steg mot Utter utan att matte talade om att 'nehe du'. Han var ganska enveten en liten stund, provade från olika vinklar, men lyssnade på alla nej, och när han provat alla vinklar och insett det inte fungerande la han sig och la ner huvudet och la ner försöken. (Då fick han ett till tuggben, rätt eller fel?)

Dock, så vid ett par tillfällen morrade Utter när den lilla var på väg fram. Säger jag nej då slutar han äta benet, dvs verkar koppla det till ätandet och inte morrandet. Det jag velar om är om man ska 'låta' Utter morra i de lägena, men förbjuda lillknatten både att gå åt det hållet, och/eller att svara, eller om man också ska förbjuda Utter att morra? Känns tudelat, å ena sidan om han får morra (vilket jag alltid förr tillåtit btw) och den lilla inte för mig får göra ett dugg åt det eller ens titta ditåt så backar jag ju upp Utter. Å andra sidan så ökar väl morrandet risken för nytt bråk rent teoretiskt? UTTER kommer aldrig starta ett bråk, men han svarar. Och om han börjar med att morra är väl risken större den lilla svarar?

Jag är som sagt inte speciellt bekymrad, och det har varit väldigt hänsynsfullt från Viktors sida som sagt, så kanske bråken och/eller att Utter rent allmänt minskat toleransnivån med små signaler jag inte ser. Jag hade inte förväntat mig att ta oss igenom könsmognaden utan minsta gruff. Men samtidigt skadar det ju inte alls att göra vad man kan för att eliminera dem, då risken ju ÄR att det en vacker dag blir en kamp på blodigt allvar, eller att de ryker ihop i kraftmätningsgruff om något externt, en bajshög i skogen te x. Är ju enkelt att inte ha ben framme, och mata i olika rum. Men man vet ju eg aldrig vad som plötsligt är högt värderat i hundögon ;)
 
Sv: 'Dum' fråga om hundslagsmål?

Jag tror iofs inte det var mamma som utlöste det, utan att ett eftertraktat ben lämnades obevakat. Men det kan vara ide att 'strikta till' hälsningsproceduren.
Precis, även om du verkar ha bra pli på dem så brukar det alltid finnas något man kan strikta till.

Den lilla kan 'glömma sig' ibland (han var FRUKTANSVÄRT hoppig när han kom), men då räcker det med ett nej så sansar han sig.
Jag använder inte "nej" i en sådan situation, utan vänder ryggen åt hunden som söker uppmärksamhet, tänk på att även "nejet" är en sorts uppmärksamhet från din sida

Vi har lite problem jag & ligisten med om man äter allt gott man hittar ( t ex bajs) eller ej, men det är betydligt bättre nu än tidigare, men en bit kvar.
Bara att gneta vidare då :D

Han var ganska enveten en liten stund, provade från olika vinklar, men lyssnade på alla nej, och när han provat alla vinklar och insett det inte fungerande la han sig och la ner huvudet och la ner försöken. (Då fick han ett till tuggben, rätt eller fel?)
Absolut rätt!

Dock, så vid ett par tillfällen morrade Utter när den lilla var på väg fram. Säger jag nej då slutar han äta benet, dvs verkar koppla det till ätandet och inte morrandet. Det jag velar om är om man ska 'låta' Utter morra i de lägena, men förbjuda lillknatten både att gå åt det hållet, och/eller att svara, eller om man också ska förbjuda Utter att morra? Känns tudelat, å ena sidan om han får morra (vilket jag alltid förr tillåtit btw) och den lilla inte för mig får göra ett dugg åt det eller ens titta ditåt så backar jag ju upp Utter. Å andra sidan så ökar väl morrandet risken för nytt bråk rent teoretiskt? UTTER kommer aldrig starta ett bråk, men han svarar. Och om han börjar med att morra är väl risken större den lilla svarar?

En morrning är ju en avståndstagande signal, jag korrigerar aldrig själva morrningen, utan du måste programera om det som resulterar i morrning. Det bästa vore ju om Utter tyckte det var trevligt att junor närmade sig, men nu är ju så inte fallet. Jag skulle igonera Utter och säga till slyngel att lämna mer utrymme. Precis som du själv nämner så hamnar "nejet" på fel ställe
[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 246
Senast: Dopy
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 954
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 317
Senast: LelleLilla
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 130
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp