Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Tror snarast att sthu syftar på huruvida man säger ett eller en CV.

Och ja sthu, jag tror att det heter en CV men jag säger och skriver alltid mitt/ett CV.

Till sthu också, saxat från Wiki.

Curriculum vitae (CV) är det latinska namnet för levnadsteckning som betyder "levnadslopp" (bokstavligt "livets lopp"), där curriculum [kur'i:kulum] betyder "lopp" och vita [v'i:ta], "liv". Ett CV är en sammanställning av kunskaper, erfarenheter och färdigheter.

Jag säger också ett cv :)

Enligt Språkrådet:

Eftersom förkortningen fungerar som ett eget ord rekommenderar vi små bokstäver: cv. Genus för curriculum vitae är i latinet (och i svenskan) neutrum: ett curriculum vitae. För cv vacklar språkbruket: både en cv och ett cv förekommer. Vi rekommenderar i första hand att även cv hanteras som ett t-ord. Det ger formerna ett cv, (det där) cv:t, (flera) cv:n, (de där) cv:na.

HIttade det här
Q: How do I pronounce Keune?
A: In Australia and New Zealand, we pronounce Keune as, "Q-Nay"

Spontant hade jag väl sagt att det skulle vara typ kojne
Hittade nånstans att det skulle vara koone

KL
Om jag är med i aktivitetsstöd för unga och startar ett företag utanför AFs regi (alltså utan att gå deras starta eget kurs), kan jag ändå få aktivitetsstöd?
Eller finns det någon annanstans jag kan vända mej för att få ihop lite mer pengar? Något jobb har jag ju som ni förstår inte (och så j*kla lätt är det inte att få ett heller).

Får inga bra svar av handläggaren. Jag har länge velat starta eget, men inte riktigt haft tid/vågat. Nu tänkte jag, va fan! Och vill starta. Men af säger nej. Jag måste gå kursen först, och den börjar inte förrän om typ två månader och är ca 15 mil härifrån.

*KL*

Varför kan man böja ringfingret och samtidigt ha lillfingret rakt, men inte böja lillfingret utan att ringfingret följer med? Och varför är det bara ring- och lillfingret som "sitter ihop", de andra fingrarna kan ju böjas var för sig?

Sådant började jag fundera på under en föreläsning i språkhistoria :D

Jag kan böja lillfingrarna utan att ringfinger följer med. Nemas problemas! Höger går lite lättare än vänster, där måste jag fokusera lite om det inte ska rycka i ringfinger.

Det kanske är jag som är felkopplad! :o

Jag har för mig att de delar sena, eller något sånt! Fast jag kan böja ring- och lillfingret separat, men ringfingret är klart svårast!

Om man säljer ex en bil för 100 000, hur betalas den då? :o Kan man föra över så mycket pengar direkt till nån annans konto eller hur gör man?

Nää, det har väl med muskler och muskelkontroll att göra? Skall googla lite i ämnet och återkommer :D

*kl*

Är LR6 och AA-batterier samma sak? :confused:
Har två saker som behöver batterier, på den ena står det att det ska vara LR6 och den andra AA. Tänkte skicka bud med mamma eftersom hon ändå ska handla sen, men vill inte att det ska bli fel :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 142
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 969
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka