Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Jasså, var det så enkelt! Jag var lite för lat (som vanligt) för att leta mig fram till svaret själv, tackar så mycket för att jag fick åka snålskjuts på dig & din energi! :D

Peka på vännens namn, sen på "Vänner" och "Visa i nyhetsflödet", där finns olika inställningar. :laugh:

Kl

Okej, två frågor som jag grubblat på länge är:

1 - Hur kommer det sig att lim inte "limmas fast" på insidan av sin behållare, men torkar fast nästan direkt när det kommer i kontakt med något annat utanför behållaren?

2 - Vad är det som gör att presenttråd rullar sig när man drar en sax igenom?
Och går det att få tråden rak igen på nåt sätt? Om inte, varför inte?? Alltså kan inte riktigt förstå vad det är i tråden som styr det där :p

Senast ändrad:

Kontakten med luft.

Bandet krullar sig för att du töjer ena sidan av bandet. Därför drar den ihop sig mot sidan med kortare yta.

*KL*

JA, jag är ny i universitetsvärlden, men; på kurslitteraturlistan inför nästa kurs står det först 5 titlar sedan står det en underrubrik "Referenslitteratur" och därunder står ett tiotal titlar till - vad är detta? Behöver jag skaffa även dessa böcker?

Det tror jag inte...? Regn är (väl?) vatten som har dunstat så om det aldrig är varmt nog för att vatten ska kunna dunsta borde det väl inte kunna samlas vatten i molnen så att det kan regna? (Alltså, jag vet inte detta, jag utgår helt ifrån det som jag lärde mig typ mellanstadiet :D)

Referenslitteratur är litteratur man kan använda sig av om man vill fördjupa sig, som man kan använda som referens när man skriver sina arbeten om man tycker att de vanliga obligatoriska böckerna inte är tillräckligt.

Det tror jag inte...? Regn är (väl?) vatten som har dunstat så om det aldrig är varmt nog för att vatten ska kunna dunsta borde det väl inte kunna samlas vatten i molnen så att det kan regna? (Alltså, jag vet inte detta, jag utgår helt ifrån det som jag lärde mig typ mellanstadiet :D)

Fast det kan ju vara varmt även när det regnar... ;)

Moln är vatten. :p
Vatten kan avdunsta från ett ställe och regna/snöa ner längre bort.
Tex avdunstar det över Atlanten och sen driver regnmolnen in över Skandinavien och blir till regn.

ah, det är klart - tänkte inte på att det blåser ibland :p

*KL*

Finns det någonstans man från Sverige kan se X factor USA?

Haha, han verkar onekligen ha humor , tycka om och tycka om, det vet man ju inte förrän man träffas.
Å andra sidan vet jag ju hur det slutar i 11 fall av 10 :cool:
(ok, visst, träffade min fd sambo via internet, men han gillade mig tydligen inte heller...)
Så det känns ändå inte som att jag har något att förlora...tror jag...

På tal om kaffe..
Har funderat på det här länge, men aldrig riktigt kommit för mig att ta reda på det.
Varför ska man vika kaffefiltren i kanterna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 145
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 978
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka