Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Munsår orsakas ofta av viruset herpes simplex. Små vätskefyllda blåsor bildas på och runt munnen.

Tre av fem vuxna bär på herpesviruset, men många vet inte om det eftersom det inte alltid ger några symtom. Viruset finns vilande i kroppen och orsakar munsår när det vaknar till liv. Det händer ofta i samband med förkylning, mens, stress eller kraftig solning. Men blåsorna kan också komma utan uppenbar anledning.

Munsår smittar från att man känner de första stickningarna tills skorpor har bildats på såren. De smittar genom direktkontakt, som pussar och kyssar, och om man har munsex kan herpes på läpparna smitta underlivet och tvärtom. Det är också lätt att föra smittan vidare om man rört vid blåsorna och såren med fingrarna. Därför är det bra att tvätta händerna ofta. Undvik även att dela till exempel bestick, mat eller läppsalvor med andra.

Från 1177.se

Nej, men i normala fall, jag skulle tro att de vi kallar munsår är i över 90% orsakat av herpes. På sidan som jag hämtade infon ifrån fanns några fler orsaker listade:)

Inte dyrare än min sort iaf.
Och vissa mediciner ingår inte i högkostnadsskyddet, t ex vissa p-medel.

Men smittar det inte också? Helt enkelt så att din pappa inte blev smittad av din mamma förens han var 30?
Kanske skulle kolla google... eller 1177:p

Haha, bra att jag kan skilja på mina två föräldrar! Skrev lite fel där, vad jag egentligen menade var att min mamma inte fick det förrän hon var ca 30. Pappa har aldrig haft munsår, mig veterligen... Men du har helt rätt i att det smittar (precis som du duktigt nog tog reda på via 1177, tur att inte alla är lika lata som jag är :p), så det är egentligen ett under att både pappa & bror har klarat sig undan i alla dessa år...

Eftersom jag inte vet vilken sort du har kan jag tyvärr inte relatera till det, men månadskostnaden (104kr) för en p-ring är dyrare än de vanligare alternativen. Men så brukar det vara med de mer annorlunda p-medlen. P-staven ingick inte i högkostnadsskyddet och hon jag pratade med på apoteket idag visste inte (skulle ändå in och tigga sommarjobb)

Mineur: Jag har i år, 21 år gammal kommit på att mina föräldrar fyller år på samma datum, bara olika månader. Så att inte komma ihåg vem som har gjort vad har jag full förståelse för:p Funderar på om det inte borde förekomma att folk är resistenta mot viruset, eftersom det finns de som aldrig får det. Mig veterligen har varken min pappa eller sambo någonsin haft munsår eller är bärare på viruset.

Min månadskostnad för p-piller är också över 100 kr.

Jag har glömt vad din fråga var nu :p Var det varför p-ring är så dyrt eller vissa p-medel överlag?

Just ja. Och då är mitt svar att även vissa p-piller är lika dyra :) Tror inte det har att göra med piller vs ring utan snarare om det enskilda märket är subventionerat eller ej.

För att färgen är så stark att den nästan lyser som en neonlampa kanske? Jag brukar ialla fall säga neonrosa, neongrönt osv till färger som är så starka att de nästan sticker i ögonen :p

För att påpeka att det är "lysande" färger. Man kan ju få neonlampor i andra färger än rött genom att blanda neonet med andra ämnen, och det är väl det man relaterar till. Att färgen blir stark och lysande som en neonlampa, inte att det har nåt att göra med grundämnet neon.

*KL*

Om man har möjlighet att göra något man brinner för och försörja sig på det (inte direkt tjäna några pengar, men så det går att leva), ska man inte göra det då? Även om samhällets "norm" säger att man borde skaffa sig ett "riktigt" jobb?

/virrig, normpåverkad, men ändå hoppfull Lillagoajag

Det är väl upp till en själv vilken levnadsstandard man vill ha? Jag har själv ett sånt jobb och tycker inte alls att folk jag möter är negativt inställda till det. Tvärtom brukar de flesta snarare vara avundsjuka över att jag kan leva på nåt jag älskar. :)

Det ska man absolut göra! Det är väl bättre än att slösa bort hela dagarna på att göra något för att tjäna pengar så att man, om man orkar, kan göra det man gillar på den lilla fritid man har kvar ;)

kl

Filmen Skyfall, heter den Skyfall med svenskt uttal på svenska? Översättningen är ju i stort sett densamma som det engelska ordet? IMDB brukar ju översätta filmtitlarna, blir inte klokare på det.

DET har jag också funderat på, och om jag skulle se den hade jag nog sagt "skyfall" på svenska :D

Varför ska det här med känslor vara så komplicerat? :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 427
Senast: Luem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31