Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Jag tänker mer och mer att det måste vara Skyfall på svenska den heter. På engelska hade det väl varit särskrivet?

kl

Var ska man slänga sk braständare? Går det att slänga dem i vanliga sopor, eller ska man sortera dem på nåt sätt? Hur sorterar man dem isf? :confused:

Jag tänker mer och mer att det måste vara Skyfall på svenska den heter. På engelska hade det väl varit särskrivet?

Nix, den heter faktiskt Skyfall - i ett ord - här i Storbritannien också! Finns även en känd gammal fantasy-bokserie som heter The Legends of Skyfall, så det verkar vara det korrekta sättet att skriva ordet på. Den dagen jag kommer på regeln för när man ska särskriva och inte i engelskan blir jag lycklig (fast det finns ingen regel, enligt infödingarna...:grin:)

Så uttala det på engelska ni bara! :D

Men finns ordet Skyfall i ett engelsk ordlexikon? Har inte hittat det hittills. Om det är korrekt skrivet borde det ju vara allmänt vedertaget.

Och problemet med IMDB, kvarstår, vissa James Bond-titlar har fått svenska namn (typ Världen räcker inte till) men på Skyfall är det ju högst oklart :D

Är det bara svenskar som äter surströmming, eller finns det någon motsvarighet i övriga världen?

På island äter de rutten haj. Men norrmän äter också surströmming om jag minns rätt.

kl
Vart kan jag hitta rostad majs?

Ica kvantum hade bland sina "exotic snacks" också vet jag.
Åtminstone i uppsala.

Men annars, är det så svårt att göra själv, egentligen? (ställd som en följdfråga alltså, inte mot ts :p )

Kollade på ica igår och en stor coop idag och ingenting. Men får åka och leta på Willys imorgon, har av någon anledning fått dille på det!

Det verkade inte särskilt svårt i det receptet jag hittade, men jag kände att jag orkar inte göra det:o

(Men att åka typ 4 mil går visst bra...)

Då gissar jag att du inte lyssnar så mycket på radio? :D Den spelas överallt just nu...

*kl*
Hur blir man av med rethosta? *irriterad*

Hur uttalar man Bukefalos egentligen? :p Jag uttalar det som det låter men i vem vet mest sa det Bukéfalos, typ.

Stämmer mycket bra, lyssnar typ bara på P3 dokumentär :D

Fortsätter dock min frågeställning: är låten specialskriven till filmen?

Hur uttalar man Bukefalos egentligen? :p Jag uttalar det som det låter men i vem vet mest sa det Bukéfalos, typ.
namnet kommer ifrån Napoleons (?) häst, och det uttalades precis som du skrev nu, med betonongen på e:et. Själv säger jag hellre med betoningen på u, men vet att det är fel :angel:

namnet kommer ifrån Napoleons (?) häst, och det uttalades precis som du skrev nu, med betonongen på e:et. Själv säger jag hellre med betoningen på u, men vet att det är fel :angel:

Vilken lögn jag levt i :eek: och så fult det låter när jag är van vid det andra :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 166
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
679
· Visningar
20 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka