Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni vet sådanahär gamla filmkameror, där filmen bara är på en rulle, som man spelar upp i en projektor. Hur kommer ljudet med? Finns det också med på film"plasten"?
![]()
Sån film är det jag menar alltså, har ingen aning om vad de heter![]()
H*n får ju (väl?Okej, så lite både och eller vaddå?
Om jag kör om en polis som inte är i tjänst, och jag kör alldeles för fort. Får denne stoppa mig då?
Okej, så lite både och eller vaddå?
Om jag kör om en polis som inte är i tjänst, och jag kör alldeles för fort. Får denne stoppa mig då?
Som jag är lärd, så måste du ju alltid ha tillstånd från den som gjort/tagit bilden, såvida hen inte varit död i x antal år (minnet sviker, men det är en lång tid iaf). Så antingen frågar man personen om lov, eller så får man använda sig av egna bilder, alternativt sk Creative commons. Det är, enkelt förklarat, bilder som är fria att sprida så länge vissa regler följs. Googla och läs mer, för jag är inte jättehaj på detta..KL
Hur gör man om man vill använda en bild i en rapport, som någon annan gjort? För egentligen får man väl inte göra det?
SLU skrev:Men skyddet gäller inte för informationen i kartbilden, t.ex. vägar, bebyggelse, vattendrag etc., så du får utan tillstånd rita en egen karta utifrån en befintlig karta.
Först trodde jag du menade det där skrollande 'ratatatatata'-ljudet som kommer från projektorn X D
"Ljudspåret är ett smalt band inspelat på sidan av filmen. Mer information om hur ljudet är mixat och inspelat på band innan det överförs till filmen finner du i artikeln Så görs en långfilm. Ljudspåret på filmen är en fotografisk inspelning som optiskt kan spelas upp i en projektor." // http://www.voodoofilm.org/artikel/sa-fungerar-film#ljudsparet