Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Ni vet sådanahär gamla filmkameror, där filmen bara är på en rulle, som man spelar upp i en projektor. Hur kommer ljudet med? Finns det också med på film"plasten"?

super-8-film-cleaning-tips-800x800.jpg

Sån film är det jag menar alltså, har ingen aning om vad de heter :o

Först trodde jag du menade det där skrollande 'ratatatatata'-ljudet som kommer från projektorn X D

"Ljudspåret är ett smalt band inspelat på sidan av filmen. Mer information om hur ljudet är mixat och inspelat på band innan det överförs till filmen finner du i artikeln Så görs en långfilm. Ljudspåret på filmen är en fotografisk inspelning som optiskt kan spelas upp i en projektor." // http://www.voodoofilm.org/artikel/sa-fungerar-film#ljudsparet

kl

Får poliser göra sina polissaker som ex. stoppa folk, ge böter osv även när dem inte är i tjänst?

De får träda i tjänst om de tycker det behövs. Så nej de måste vara i tjänst för att få göra sånt där.

Okej, så lite både och eller vaddå?
Om jag kör om en polis som inte är i tjänst, och jag kör alldeles för fort. Får denne stoppa mig då?

Vet inte om de får träda i tjänst hur som, men de är i alla fall skyldiga att rapportera det.

KL
Hur gör man om man vill använda en bild i en rapport, som någon annan gjort? För egentligen får man väl inte göra det?

KL
Hur gör man om man vill använda en bild i en rapport, som någon annan gjort? För egentligen får man väl inte göra det?
Som jag är lärd, så måste du ju alltid ha tillstånd från den som gjort/tagit bilden, såvida hen inte varit död i x antal år (minnet sviker, men det är en lång tid iaf). Så antingen frågar man personen om lov, eller så får man använda sig av egna bilder, alternativt sk Creative commons. Det är, enkelt förklarat, bilder som är fria att sprida så länge vissa regler följs. Googla och läs mer, för jag är inte jättehaj på detta..

Det är inte en fotograferad bild utan en typ av karta eller hur man sak förklara det... Hade set jätte snyggt ut om man hade kunnat tagit med det i rapporten.

Tekniskt sett tror jag det är någon med "akademisk examen", d.v.s. kandidatexamen eller högre.
Syftar du på prosit-tråden på senior, Em76? :p

Upphovsrätt gäller även kartor, så frågan då är ju vem som producerat/publicerat kartan. Det är den personen/organisationen du måste få tillstånd av.
Alternativt ritar du en egen karta som föreställer det som kartan visar, det har man full rätt att göra såvitt jag förstår det.

Citerar mitt eget universitet ang. kartor och upphovsrätt:
SLU skrev:
Men skyddet gäller inte för informationen i kartbilden, t.ex. vägar, bebyggelse, vattendrag etc., så du får utan tillstånd rita en egen karta utifrån en befintlig karta.

Först trodde jag du menade det där skrollande 'ratatatatata'-ljudet som kommer från projektorn X D

"Ljudspåret är ett smalt band inspelat på sidan av filmen. Mer information om hur ljudet är mixat och inspelat på band innan det överförs till filmen finner du i artikeln Så görs en långfilm. Ljudspåret på filmen är en fotografisk inspelning som optiskt kan spelas upp i en projektor." // http://www.voodoofilm.org/artikel/sa-fungerar-film#ljudsparet

Haha :D
Tack för svaret, jag visste inte vad jag skulle söka på för at hitta det :P

Dock googlade jag runt lite och det där var väl egentligen bara den ena definitionen jag hittade, det kan tydligen också vara "en person som går/gått en utbildning vid universitet eller högskola", och då nämns ju ingenting om någon examen. Man är väl så akademisk som man känner sig, antar jag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 141
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
752
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 964
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka