Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

*KL*

HUR irriterad kan man bli på någon som vill veta något men vill att någon förklarar för "det är så jobbigt att googla"? Om du vill veta något får du väl ta reda på det. Kräv för 17 gubbar inte att jag ska sitta och förklara något som jag inte har lust att förklara och som heller inte är "viktigt" (alltså inget som är på nivån hur man räddar liv, typ) :mad: 90-talister alltså. *skakar på huvudet* (Ja, ja jag är född på 90-talet jag med, låt oss inte hänga upp oss på det :D)

Upv på "tågspråk", till vardags skulle jag nog skriva Upl. Väsby om jag skulle förkorta det alls.

kl
Pesto. Vad är det egentligen? Finns en frysrätt med ärtpesto i som är så gott, men i affärerna finns bara typ basilika och sånt.

Pesto är pinjenötter, basilika, nån slags ost, vitlök och olja. Basilikan kan man byta ut mot vad man känner för, paprika, dill eller ärtor om man så vill! :)

Parmesanost :) (jag har inte hört någon använda någon annan ost, men det förekommer säkert)

Finns det färdig pesto (basilikapesto alltså) utan pinjenötter att köpa?

Aha, det låter rimligt med parmesan!

Ingen aning, jag har inte sett någon i alla fall. Men du kan ju prova göra själv, men man behöver nog något med lite mer fast konsistens för att det inte bara ska bli en sörja!

Finns det färdig pesto (basilikapesto alltså) utan pinjenötter att köpa?

Njae, det hade jag inte rekommenderat... Pinjenötter utgör, tillsammans med basilikan, liksom själva smak- och konsistens-basen i pesto, så att ta bort nötterna blir lite som att ta bort tomatsåsen från pizzan kan jag tänka mig... Röd pesto görs däremot med cashewnötter, tomat och paprika som grund istället, kanske det passar dig bättre då? Det smakar ju helt annorlunda jämfört med grön pesto, men det är väldigt gott i alla fall! Finns att köpa på Willys/ICA/annan större mataffär. :)

Det är nötterna jag helst är utan liksom.
Röd pesto funkar inte alls eftersom jag definitivt inte tål tomat :)
Pizza utan tomatsås har jag ätit - med just pesto som "ersättare" :d

Vet att det finns något svenskt recept på pesto där de använder mandel, men vet inte hur smaken blir

Hur är det med våran/eran i skriftspråk?
Jag tycker det ser för hemskt ut i skrift, men i tal använder jag det t.om. själv.

Är det okej verkligen? :p

SOLROSKÄRNOR! Nu kom jag på det! Det borde väl gå bra?

kl

Hur får man torr en barnvagn som stått ute i spöregn? Har haft potatismjöl på ytorna ihop om att det ska torka fortare.
Och relaterat är då hur man bäst torkar ett fårskinn?

Jag brukar ha solroskärnor när jag gör pesto, blir supergott! Ibland rostar jag dem lite först, får lite annan smak då.

whwycd
Nej, att skriva eran, våran är inte helt ok (vi språkpoliser blir upprörda!) men man kan säga det.

Ett fårskinn ska torkas hängande i rumstemperatur, inte på eller nära en värmekälla. Skaka och borsta lite då och då under tiden det torkar så blir det fluffigare. Det här gäller alltså tvättbara skinn, är det inte tvättbart så blir det stenhårt och är kanske inte så mycket att spara på fast du kan ju försöka ändå om du vill.
En barnvagn hade jag torkat med handduk så mycket det går och sedan ställt i rumstemperatur för att torka. Inte vid ett element eller annan värmekälla eftersom värmen kan göra att tyget krymper. Ta av och häng så mycket tyg som går.

Jag brukar ha solroskärnor när jag gör pesto, blir supergott! Ibland rostar jag dem lite först, får lite annan smak då.

whwycd
Nej, att skriva eran, våran är inte helt ok (vi språkpoliser blir upprörda!) men man kan säga det.

Tack för tipset! :bow:

Den här språkpolisen blir upprörd när det dyker upp i både tal och skrift...:angel:

+ sthu - eller hur!
Jag blir sur på mig själv varje gång jag råkar säga det också... :o

Så, varför, VARFÖR skriver man det?!

meh, jag säger alltid våran och eran. känns hyfsat analt att störa sig på det i talspråk.

Jag tror jag började störa mig på det mer och mer sedan det dök upp allt för ofta i skrift, då har det liksom smittat över till "talspråket" också.
Men, som sagt, jag säger det själv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 396
Senast: Luem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka