Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Tycker att det är tråkigt att få höra sådant när det är ens första uppsats, då vet man ju inte exakt hur man ska skriva. Det är ju olika från lärare till lärare också hur de vill ha det. Tycker de borde ge konstruktiv kritik så man vet hur man ska göra det bättre nästa gång, inte klanka ner på en sådär.. Oprofessionellt.

Lärare på högskolan är tyvärr ofta inte professionella lärare, de är proffs inom sina ämnen. (Iaf hos oss). Antingen vänjer man sig vid det eller/och engagerar man sig och försöker göra det bättre!

*kl*

Hur långt efter oskyddat sex syns det om man blivit smittad med t.ex. klamydia på ett test? Dvs. hur länge bör man vänta innan man testar sig?

kl

Penicillin kan ju ha effekt på p-piller, hur länge efter avslutad kur måste man vänta innan man vågar skippa kondomen? :angel:

Tycker att det är tråkigt att få höra sådant när det är ens första uppsats, då vet man ju inte exakt hur man ska skriva. Det är ju olika från lärare till lärare också hur de vill ha det. Tycker de borde ge konstruktiv kritik så man vet hur man ska göra det bättre nästa gång, inte klanka ner på en sådär.. Oprofessionellt.
De kanske tycker att man borde lärt sig det på gymnasiet. Och så kan man läsa andras (bra) uppsatser för att se hur det ska vara uppbyggt.

Lärare på högskolan är tyvärr ofta inte professionella lärare, de är proffs inom sina ämnen. (Iaf hos oss). Antingen vänjer man sig vid det eller/och engagerar man sig och försöker göra det bättre!

De kanske tycker att man borde lärt sig det på gymnasiet. Och så kan man läsa andras (bra) uppsatser för att se hur det ska vara uppbyggt.

Ja det är klart att man vill engagera sig och göra så bra man kan! Gymnasiet var ju ett tag sedan jag gick ut så jag minns inte allt. Plus att våra lärare var nog lite "slappa" när det gällde korrekt uppsatsskrivning. De nöjde sig nästan bara med att man över huvudtaget hade skrivit något..

Man studerar ju för att lära sig, klart man kan göra något fel ibland, det är ju lite därför lärarna är där så de kan komma med konstruktiv kritik så man kan lära sig och göra det bättre.

Men som sagt, klart jag vill göra bättre ifrån mig! Tyckte bara attityden i kritiken var himla tråkig.

Uppsatserna på gymnasiet ser ju oftast helt annorlunda ut än när man skriver på högskolenivå? Jag hade noll och ingen hjälp av mina gymnasiekunskaper i uppsatsskrivning när jag började på uni, det var tuffa vägen jag fick lära mig helt enkelt.

Kan man bara lägga upp bilder här på Buke genom att ha en länk till en annan hemsida där bilden ligger? Jag tänkte dela med mig av bilder i en annan tråd, men vill inte lämna ut länk till min blogg, Facebook el. liknande bara sådär. Pixbox, Instagram och annat skoj har jag inte och orkar inte riktigt skaffa det heller... Dessutom är det ju inte säkert att jag vill ha de bilderna liggandes på en annan hemsida, där de inte alls passar in i sammanhanget liksom... Hur brukar folk göra?

Jag menade nog mer engagera sig i typ kåren eller något, och försöka få andra att se att vissa lärare behöver lära sig hur man är konstruktiv.

Annars håller jag med Niffe, med tillägget att även om man kan sen gymnasiet tycker jag inte det är okej att lärarna inte ger konstruktiv kritik. Jag har vid flera tillfällen blivit totalsågad, utan att få någon indikation på hur det ska förbättras egentligen. Svårt att lära sig då också.

och jag håller med om ditt tillägg också!

Är det okej att bli så ledsen att man nästan börjar gråta när man ser en bild på Facebook att ens kompis som man inte träffat på länge har åkt och hälsat på en annan kompis långt bort, när hon sagt i flera månader att hon inte har råd att komma och hälsa på mej?
Suck, kanske dags att inse att vi inte är så bra kompisar längre och förmodligen inte kommer hitta tillbaka heller.

Jag lägger in bilder på photobucket och ibland kan jag ta en bild från facebook också om jag har lagt upp den där :) För visa bilder som jag lägger upp här är inte så intressanta att ha på min facebook så då lägger jag upp de bilder på photobucket istället :) Har haft pixbox innan men det har inte gått att använda på ett tag nu.... :S

Finns det verkligen en marknad för alla vitamin- och mineraltillskott som säljs överallt? Finns ju sjukt mycket!

Och hur vanligt är det med olika brister? Finns det nån statistik på det?

Jag menade nog mer engagera sig i typ kåren eller något, och försöka få andra att se att vissa lärare behöver lära sig hur man är konstruktiv.

Annars håller jag med Niffe, med tillägget att även om man kan sen gymnasiet tycker jag inte det är okej att lärarna inte ger konstruktiv kritik. Jag har vid flera tillfällen blivit totalsågad, utan att få någon indikation på hur det ska förbättras egentligen. Svårt att lära sig då också.

Ah, då missförstod jag dig! Tyvärr är det svårt att engagera sig i kåren osv när man studerar på distans :(

Ja det är ju verkligen svårt att lära sig om man bara blir sågad och inte alls får några tips på hur man ska göra det bättre. Om någon bara säger att det inte är bra, så vet man ju inte vad det är man ska ändra på.

Be läraren förklara? Han/hon kanske tycker att du framstår som trög eller något, men hellre be dem förklara en extra gång än hålla på och gissa känner jag!

I mit fall hade läraren gett konstuktiv kritik men även gjort tillägg som t.ex. skärpning!! Så jag frågade helt enkelt varför han kände att han behövde tillrättavisa mig med sådana ord, tyckte att vanlig konstruktiv kritik hade räckt :)
Han använde tydligen sådana ord för att förstärka kritiken så jag skulle förstå att han menade det han sa.

Då var det ju inte så farligt. Det är värre när man inte får konstruktiv kritik utan mer typ "det här är dåligt, förbättra". Det händer det också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 427
Senast: Luem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31