Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har varit en familjehemlighet tidigare, men jag tycker att det är en del av den svenska historien så jag tycker att det är viktigt att berätta. Min mormorsmor var lärarinna på landet och bodde själv i skolan som låg mellan två byar. Vad mormor har berättat så våldtog hennes pappa mamman och då tvingade byarna dem att gifta sig. Han var av en synnerligen "snäll" men världelös sort så driftiga mormorsmor såg till att de flyttade till sthlm och hon fixade jobb till honom. Det var väl ingen som såg honom som en våldtäktsman, det var så det var på den tiden. Men han fick ta ansvar då hon blev gravid. Det var inte alla kvinnor som hade den turen, att de männen de råkat ut för, faktiskt tog sitt ansvar.

Så nog har den här sortens män funnits i alla tider.

Jag menar också att vi kvinnor pratar om det mer öppet nu. Männen, och problemen med mansbilden och vissa mäns beteende, har funnits länge, men hur vi pratar om det och problematiserar det, det är relativt nytt.
Sonen som pratar flytande Norska, Svenska, och Engelska har en ljusare rost nar han pratar Norska, nagot morkare nar han pratar Svenska och morkast nar han pratar Engelska. Om man lyssnar pa andra som pratar spraken ar det normalt tonlage pa alla tre.
Min exmake är flytande i danska och svenska, fick en bra mycket mörkare röst när han talade danska. Han talade med ett annat lugn på något vis. Men hans bror blev ljusare istället när han talade danska :laugh: så roligt att höra dom först på svenska och sen på danska.. :D
 
På tal om babysar som ligger upp och ner. Hur kommer det sig att när man var barn kunde man hänga upp och ner hur länge som helst (i klätterställningar o.dyl.) men nu när jag är vuxen kan jag knappt titta under sängen någon sekund så känns det som att huvudet ska sprängas?

Jag tänkte på det här om dagen :nailbiting: Hängde ner över sängkanten för att leta efter en sak under sängen och det tog bara en sekund innan det verkligen kändes som om hela huvudet skulle explodera. Fick avbryta och var yr flera minuter. Man kanske har dubbelt så mycket blod som forsar dit? :idea: :rofl:
 
Jag tänkte på det här om dagen :nailbiting: Hängde ner över sängkanten för att leta efter en sak under sängen och det tog bara en sekund innan det verkligen kändes som om hela huvudet skulle explodera. Fick avbryta och var yr flera minuter. Man kanske har dubbelt så mycket blod som forsar dit? :idea: :rofl:

Jag fortsätter då lite på min egen fundering, kan man dö av att hänga upp och ner för länge? Alltså före man dör av vätske/näringsbrist?
 
Jag fortsätter då lite på min egen fundering, kan man dö av att hänga upp och ner för länge? Alltså före man dör av vätske/näringsbrist?
Om jag inte minns fel så kan man hänga typ 30 min utan någon större fara men att det sen kan bli farligt :idea: tror ja googlat det snabbt någon gång :D så inte den säkraste källan. :laugh:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Har två helt orelaterade dumma frågor 😊

1. Kan en bebis bli åksjuk?

2. Hur länge kan man ha frön innan man måste plantera dom, finns det typ ett utgångsdatum på frön?
 
Har två helt orelaterade dumma frågor 😊

1. Kan en bebis bli åksjuk?

2. Hur länge kan man ha frön innan man måste plantera dom, finns det typ ett utgångsdatum på frön?

1. Ja, små barn/bebisar kan bli åksjuka. De blir som alla andra - skriker och spyr typ :cautious:

2. Ja, det finns det. Eller snarare en tidpunkt då grobarheten minskar, men det varierar med olika frön. Det brukar finnas något typ av bäst före-datum på fröpåsar :)
 
*** Det är mycket värre än så, @tanten !!!***
IMG_20191011_113416.png
 
Senast ändrad:
Varför heter det extrapris/erbjudande/kampanj/etc i mataffärer istället för rea? Får man inte använda ordet rea när det gäller matvaror eller ”är det bara så”?
Det är väl för att det i livsmedelsbutiker är specifika/enstaka varor som är nedsatta, medan exempelvis klädbutiker snarare kör ”utrensning” på en hel säsongs kläder eller utgående produkter som ska bort. Ren gissning dock, men jag kan tänka mig att det är anledningen. Jag tänker ju liksom att rea innebär att man vill att kunderna ska komma dit och ”rensa” det lagret, medan kampanjvara snarare innebär att man vill att kunderna ska köpa lite extra av just den varan just då.
 
Hur mycket kostar och väger en stor rundbal hö (hösilage) där du handlar/bor/säljer... ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp