Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm. Jag har ju inte ont på baksidan av benet heller..
Min sjukgymnast säger att min smärta i höft/ljumske är ischias (utan att ha undersökt). Själv tycker jag det verkar konstigt.
Jag är inte sjukvårdsutbildad och det kanske kan sätta sig så med men vad jag förstod var det just att det löpte längs hela benet och ner i tån som var karakteristiskt för just ischias. Googla på ischiasnerv anatomi så hittar du bilder hur ischiasnerven går.
 
Har har en Bajsosaruis som jag får så lov att mocka åt vare sig jag vill eller inte. Går igenom hela boxen, visserligen stor med mycket spån, men det tar drygt en timme att få bort alla pluttar. Synnerligen tröttsamt. Har nån någon bra idé om hur man får det lika rent utan att slita ut sig? Läste om nån som lagt en grep med skit från en annan häst i en hörna varje dag under en tid och då började lortisen att skita i samma hörna... Nån som provat? (Vet inte om jag vill lägga in nån annans bajs om det är mask eller liknande i den högen... ) Tips önskas!
Testat att mocka "myrstacken"? Alltså slänga ALLT mot hörnet i boxen, så rullar bajset ner längst ner.
 
Vi som bor i Falköping vet för vi har ett ostmuseum här:

"Blåmögelostarnas historia går ända tillbaka till 600-talet, till en grotta utanför byn Roquefort i Frankrike. Enligt legenden ska en fåraherde ha glömt sin matsäck i grottan och i matsäcken fanns det ost. När han kom tillbaka för att hämta sin matsäck så hade osten blivit angripen av den speciella mögelkultur, Penicillium roqueforti, som fanns i grottan.

I dag förädlas detta naturliga mögel och används till nästan alla blåmögelostar. Mögelkulturen tillsätts i ystmjölken. För att osten ska bli blå måste även syre tillsättas och därför genomborras osten av tunna nålar eller spett. Blåmöglet mognar sedan fram i lufttunnlarna och blir starkare ju längre det får utvecklas. De flesta mögelostar får utvecklas mellan tre och sex månader. Karakteristiskt för blåmögelostar är att de mognar inifrån och ut."

https://www.falbygdensost.se/inspiration/ostfakta/blamogelostar/
Men en legend är just en legend. Den historiska sanningshalten är oftast låg.

Min gissning är att man observerat att möglet bidrog till att minska risken för att osten blev dålig och/eller förlängde perioden man kunde lagra den. Och grottan kan ha valts till förvaring för att det var ett skyddat utrymme med lämpligt klimat. Rimligtvis har man kännt till att kylförvaring ökar hållbarheten ungefär lika länge som man tillverkat ost.
 
Jag är inte sjukvårdsutbildad och det kanske kan sätta sig så med men vad jag förstod var det just att det löpte längs hela benet och ner i tån som var karakteristiskt för just ischias. Googla på ischiasnerv anatomi så hittar du bilder hur ischiasnerven går.

Jag vet hur den går. Och på typ alla ställen jag läser ingår ryggvärk.
 
Det lär ju ha varit medräknat även innan de höjde 2017? De använde ju smörbrist i världen som argument för att öka nästan 50% enligt principen utbud och efterfrågan.
Det Känns som att de lät priset ligga kvar bara för att det gick, inte för att det är motiverat. Hade varit intressant med lite reda i röran så jag kan köpa mitt smör utan att muttra.
För mej är det värt att köpa Bregott vs de flesta andra pga innehållsförteckningen.

Likaså jag väljer Smör mot margarin.
Priset är högt men det motiverar mej att köpa när jag ser innehållen.

(Och det var ju inte svaret på din fråga men 🤪)
 
För mej är det värt att köpa Bregott vs de flesta andra pga innehållsförteckningen.

Likaså jag väljer Smör mot margarin.
Priset är högt men det motiverar mej att köpa när jag ser innehållen.

(Och det var ju inte svaret på din fråga men 🤪)
Vad skiljer just Bregott från t.ex. Gårdsgoda, kedjkornas egna etc?

Smör finns också ett flertal tillverkare av.
 
Vad skiljer just Bregott från t.ex. Gårdsgoda, kedjkornas egna etc?

Smör finns också ett flertal tillverkare av.

Inte mycket. Men Bregott är inte en produkt utan ett stort sortiment med lite olika sammansättningar.

Men läser man innehållsförteckningen är det ganska lätt att undvika det man inte önskar. Som bensintvättad och återfärgad palmolja till exempel.
 
Inte mycket. Men Bregott är inte en produkt utan ett stort sortiment med lite olika sammansättningar.

Men läser man innehållsförteckningen är det ganska lätt att undvika det man inte önskar. Som bensintvättad och återfärgad palmolja till exempel.
OK det är semantik?

för mig är Bregott ett skyddat varumärke. Inte ett sortiment. Det är en smör- och oljeblandning. Smör- och oljeblandningar finns det flera varumärken av.
Smörgåsmargarin är något annat.
I min värld.

I min butik finns flera varumärken för smör. Och de är verkligen rent smör, dvs tillverkat av grädde.
 
OK det är semantik?

för mig är Bregott ett skyddat varumärke. Inte ett sortiment. Det är en smör- och oljeblandning. Smör- och oljeblandningar finns det flera varumärken av.
Smörgåsmargarin är något annat.
I min värld.

I min butik finns flera varumärken för smör. Och de är verkligen rent smör, dvs tillverkat av grädde.

Det var precis vad jag menade. Bregott är ett varumärke för ett sortiment av bredbara smör och oljeblandningar. Det finns andra varumärken.

Det är helt väsensskilt, tekniskt som produkt, från det som kallas smörgåsmargariner.
 
För mej är det värt att köpa Bregott vs de flesta andra pga innehållsförteckningen.

Likaså jag väljer Smör mot margarin.
Priset är högt men det motiverar mej att köpa när jag ser innehållen.

(Och det var ju inte svaret på din fråga men 🤪)

Alltså jag köper ju Bregott eller motsvarande jag med, men jag tycker att det är ett problem när företag godtyckligt ökar priset utan en tydlig anledning. Jag ser inte varför andra företag med produkter som folk ofta väljer inte skulle öka priset med 25-50% när folk inte reagerar. Men visst, gott är det :up: :p
 
Har har en Bajsosaruis som jag får så lov att mocka åt vare sig jag vill eller inte. Går igenom hela boxen, visserligen stor med mycket spån, men det tar drygt en timme att få bort alla pluttar. Synnerligen tröttsamt. Har nån någon bra idé om hur man får det lika rent utan att slita ut sig? Läste om nån som lagt en grep med skit från en annan häst i en hörna varje dag under en tid och då började lortisen att skita i samma hörna... Nån som provat? (Vet inte om jag vill lägga in nån annans bajs om det är mask eller liknande i den högen... ) Tips önskas!

Spånpellets! Nu är min inte lika katastrof som din, men ta ca 15-20 min med vanligt kutterspån, har jag iställetspånpellets så tar det ca 5 minuter.
:up:
 
Varför fungerar olika sorters smärtstillande olika bra på olika människor? För mig är acetylsalicylsyra det enda som hjälper mot huvudvärk till exempel, medan det för min partner bara funkar med paracetamol. Eller är det inbillning/vana?
 
Varför fungerar olika sorters smärtstillande olika bra på olika människor? För mig är acetylsalicylsyra det enda som hjälper mot huvudvärk till exempel, medan det för min partner bara funkar med paracetamol. Eller är det inbillning/vana?
Bra fråga! Så är det här med!
 
Varför fungerar olika sorters smärtstillande olika bra på olika människor? För mig är acetylsalicylsyra det enda som hjälper mot huvudvärk till exempel, medan det för min partner bara funkar med paracetamol. Eller är det inbillning/vana?
Olika verksamma substanser är bra för olika typer av smärtor, så det har nog mer med det att göra, skulle jag tro.
 
Varför fungerar olika sorters smärtstillande olika bra på olika människor? För mig är acetylsalicylsyra det enda som hjälper mot huvudvärk till exempel, medan det för min partner bara funkar med paracetamol. Eller är det inbillning/vana?
Det är till viss del genetiskt hur man svarar på olika mediciner, så inte inbillning. Sedan beror det också på varför man har ont, om det är nervsmärta, inflammation eller annat. Så en kombination.
 
Vi som bor i Falköping vet för vi har ett ostmuseum här:

"Blåmögelostarnas historia går ända tillbaka till 600-talet, till en grotta utanför byn Roquefort i Frankrike. Enligt legenden ska en fåraherde ha glömt sin matsäck i grottan och i matsäcken fanns det ost. När han kom tillbaka för att hämta sin matsäck så hade osten blivit angripen av den speciella mögelkultur, Penicillium roqueforti, som fanns i grottan.

I dag förädlas detta naturliga mögel och används till nästan alla blåmögelostar. Mögelkulturen tillsätts i ystmjölken. För att osten ska bli blå måste även syre tillsättas och därför genomborras osten av tunna nålar eller spett. Blåmöglet mognar sedan fram i lufttunnlarna och blir starkare ju längre det får utvecklas. De flesta mögelostar får utvecklas mellan tre och sex månader. Karakteristiskt för blåmögelostar är att de mognar inifrån och ut."

https://www.falbygdensost.se/inspiration/ostfakta/blamogelostar/
Osten är varumärkesskyddad, det är bara ostar därifrån som får kallas Roquefort ost.
 
Varför är det så dålig uppsugningsförmåga hos torktumlade handdukar? Särbon har torktumlare och jag avskyr hur handdukarna blir, de är totalt värdelösa jämfört med mina hemma (plus att de blir sladdermjuka vilket jag också avskyr...).
Jag har precis en erfarenhet som säger tvärtom, därav att jag alltid torktumlar handdukar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp