Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför har bara män skägg/mustasch?
(med vissa undantag förstås)
De har mer testosteron.
Jag är en av de kvinnor som har pcos och förhöjd nivå av testosteron så jag har lite skäggväxt. Eftersom det beror på en hormonrubbning så får jag laserbehandling för att minska på skäggväxten. :up:
 
Varför blir 1700-talet samma sak som 18th century?
Såhär: Jag har lagt ut en nyhet på jobbets hemsida. På den svenska texten står det att skolan byggdes på 1700-talet. Allt läggs ut på både svenska och engelska. Jag fick en engelsk översättning, där det står 18th century.
Frågar hur det blir så i översättningen, ifall det är fel.
Får en förklaring om hur det är rätt - men jag fattar fortfarande inte hur?
 
Varför blir 1700-talet samma sak som 18th century?
Såhär: Jag har lagt ut en nyhet på jobbets hemsida. På den svenska texten står det att skolan byggdes på 1700-talet. Allt läggs ut på både svenska och engelska. Jag fick en engelsk översättning, där det står 18th century.
Frågar hur det blir så i översättningen, ifall det är fel.
Får en förklaring om hur det är rätt - men jag fattar fortfarande inte hur?
Första århundradet är år 0-99, Andra 100-199, 18th century är år 1700-1799.
Notera att det är ordningstalet som används när man uttrycker sig så.

På svenska är sjuttonhundratalet den period när åren börjar med siffran sjutton.
Vilket alltså inte är det sjuttonde i ordningen. (rita en tallinje/tidsaxel att skriva ut årtal och namn så kommer du se det lättare)

Jämför med vad du kallar år 0-99. Det finns inte någon bra benämning för det (i vart fall inte allmänt vedertagen och spridd) utan det vanligaste tror jag är att använda omskrivningen att kalla det första århundradet även om det systemet sällan används i övrigt.
 
Senast ändrad:
Första århundradet är år 0-99, Andra 100-199, 18th century är år 1700-1799.
Notera att det är ordningstalet som används när man uttrycker sig så.

På svenska är sjuttonhundratalet den period när åren börjar med siffran sjutton.
Vilket alltså inte är det sjuttonde i ordningen. (rita en tallinje/tidsaxel att skriva ut årtal och namn så kommer du se det lättare)

Jämför med vad du kallar år 0-99. Det finns inte någon bra benämning för det (i vart fall inte allmänt vedertagen och spridd) utan det vanligaste tror jag är att använda omskrivningen att kalla det första århundradet även om det systemet sällan används i övrigt.
Nu har jag läst detta tusen gånger. Tror jag fattar?
Det är alltså bara någon korkad grej från engelskan?

För mig är 1700-1799 1700-talet. Sedan är 1800-1899 1800-talet. Punkt :arghh:
 
Nu har jag läst detta tusen gånger. Tror jag fattar?
Det är alltså bara någon korkad grej från engelskan?

För mig är 1700-1799 1700-talet. Sedan är 1800-1899 1800-talet. Punkt :arghh:
Skulle snarare säga att det är svenskan som är korkad i det här fallet, eftersom vi inte har något "namn" för det första århundradet (alltså år 0-99 som @MiaMia nämner). I engelskan heter det rätt och slätt first century, eftersom det var just det första århundradet.
 
Skulle snarare säga att det är svenskan som är korkad i det här fallet, eftersom vi inte har något "namn" för det första århundradet (alltså år 0-99 som @MiaMia nämner). I engelskan heter det rätt och slätt first century, eftersom det var just det första århundradet.
Alltså räknar man med 0? På något sätt? Alltså 0-99 blir ett extra hundreth century, fastän det inte ens är ett hundratal där? så 0 1 2 3 = 4 siffror typ.
Men 0-99 är ju inte ett hundratal. Hundratal nummer ett borde börja vid 100 ju.
 
Alltså räknar man med 0? På något sätt? Alltså 0-99 blir ett extra hundreth century, fastän det inte ens är ett hundratal där? så 0 1 2 3 = 4 siffror typ.
Men 0-99 är ju inte ett hundratal. Hundratal nummer ett borde börja vid 100 ju.
Hundratal = ett århundrade. Och jo, 0-99 är 100 år eftersom år 0 även är ett år och sedan utgör 0-99 det första hundra åren enligt vår tideräkning. 1900- talet är ju, från svenskt talesätt, från 1900-1999. Samma som 0-99.
 
Det är ju de första hundra åren. Inte det första hundratalet s.a.s.
Men varför säger man tusenåren plus ett tusenår? 1700=1800? Då måste man ju räkna 0-999 som ett tusental.
Alltså förlåt jag låter hur korkad som helst och jag vill verkligen förstå men hjärnan fattar inte hur det blir ett extra tusenår 🙈
 
När övergår då 1700-talet i att bli 1800-talet enligt den här räkningen jag inte förstår?
Är det vid 1701 som det är 1800-tal?
 
När övergår då 1700-talet i att bli 1800-talet enligt den här räkningen jag inte förstår?
Är det vid 1701 som det är 1800-tal?
Det är samma århundraden som du räknar. Det är bara namnen på dem som skiljer.
1700-talet = 1700-1799 (århundradet där åren har nummer på 17hundra)
Artonde århundradet = 1700-1799 (århundratet som är det artonde efter Kr.f.)
 
Alltså jag försöker googla en förklaring på detta att 1800 plötsligt kan vara 1900. Men det finns noll information om detta på nätet. Hur kan då folk veta om att detta ens existerar? Alla jag pratat med i dag (jag har frågat alla mina kollegor) vet om detta.
Jag hade ingen aning om att typ 1600-talet egentligen är 1700-talet. All min kunskap om historia är liksom felaktig helt plötsligt och det irriterar mig.
Så... andra världskriget skedde på 2000-talet, och Trump blev president på 2100-talet. 🤯

Jag är typ både arg och ledsen på samma gång, känner mig hur jäkla korkad som helst :arghh::nailbiting:
 
Alltså jag försöker googla en förklaring på detta att 1800 plötsligt kan vara 1900. Men det finns noll information om detta på nätet. Hur kan då folk veta om att detta ens existerar? Alla jag pratat med i dag (jag har frågat alla mina kollegor) vet om detta.
Jag hade ingen aning om att typ 1600-talet egentligen är 1700-talet. All min kunskap om historia är liksom felaktig helt plötsligt och det irriterar mig.
Så... andra världskriget skedde på 2000-talet, och Trump blev president på 2100-talet. 🤯

Jag är typ både arg och ledsen på samma gång, känner mig hur jäkla korkad som helst :arghh::nailbiting:
Nej så är det ju inte. 1900-talet är det tjugonde århundradet i raden av århundraden sedan vi bestämde oss för att året var 0.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp