Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
ELLER VÄNTA! Är det att jag är förvirrad över ord här?
blablahundratalet är inte samma sak som århundraden?
I ett "matematiskt hundratal" (säg hundra äpplen) så har det första äpplet nummer 1.
äpple 1-100 blir tillsammans 100 stycken = ett hundratal

När du räknar år så har det första året nummer 0.
år 0-99 blir till sammans 100 stycken = ett århundrade

1700-talet heter inte sjutton-hundratalet.
Det heter sjuttonhundra-talet. (alla årtal som uttalas med sjuttonhundra som början på namnet)
 
Varför då, ditt inlägg var en liten ögonöpppnare
Ja, jag har alltid vetat att det är så men aldrig fördjupat mig i varför det är så :D
Det handlar väl mest om att jag har sagt saker som att "The second world war happened in the 19th century" och att alla måste trott att jag är världens dummaste blondin när jag upprepat haft helt uppåt väggarna fel vad gäller sådant :D Samt att jag nu måste t.ex lyssna igenom massa poddar igen så jag kan fatta när saker faktiskt inträffat :cautious: Och att alla verkar vetat om det förutom jag.
 
Det handlar väl mest om att jag har sagt saker som att "The second world war happened in the 19th century" och att alla måste trott att jag är världens dummaste blondin när jag upprepat haft helt uppåt väggarna fel vad gäller sådant :D Samt att jag nu måste t.ex lyssna igenom massa poddar igen så jag kan fatta när saker faktiskt inträffat :cautious: Och att alla verkar vetat om det förutom jag.
Jag tycker också årtal överlag kan vara knepiga, speciellt som det enligt mig är ett ologiskt tankesätt.
Din hårfärg har knappast något med saken att göra
 
Det handlar väl mest om att jag har sagt saker som att "The second world war happened in the 19th century" och att alla måste trott att jag är världens dummaste blondin när jag upprepat haft helt uppåt väggarna fel vad gäller sådant :D Samt att jag nu måste t.ex lyssna igenom massa poddar igen så jag kan fatta när saker faktiskt inträffat :cautious: Och att alla verkar vetat om det förutom jag.

Vår engelskalärare i högstadiet var väldigt mån om att berätta att man säger 20th century om 1900-talet o.s.v. så det sitter hårt kvar för mig från det, även om jag då inte reflekterade mera över varför det blir så :p

Han var överlag mycket mån om att berätta om olika situationer man behöver se upp med, och i övrigt också en bra berättare, så vad han sa fastnade.
 
Äsch, jag är bara glad att det finns andra som blir förvirrade över sådana här saker :D Jag har också flera sådana där saker som verkar självklart för 99% av befolkningen men som jag bara inte kan greppa!
I hear you!
Jag kan aldrig få grepp om motsols/medsols av någon anledning. Jag blir arg bara jag tänker på det.
Kan inte alla bara använda moturs/medurs istället?? :rage:
 
Ok ponera att jag har mediciner jag måste ta för att allt ska fungera i mitt liv. Typ p-piller, blodtrycksmedicin, bromsmedicin you name it.
Samtidigt har jag magsjuka eller något. Jag kräks efter att jag har ätit mina piller.

Borde ju vara så att jag i så fall måste äta mina piller igen. Men hur lång tid kan man låta det gå från pillerätande till kräkandet och känna att det är ok att inte äta pillren igen?
 
Ok ponera att jag har mediciner jag måste ta för att allt ska fungera i mitt liv. Typ p-piller, blodtrycksmedicin, bromsmedicin you name it.
Samtidigt har jag magsjuka eller något. Jag kräks efter att jag har ätit mina piller.

Borde ju vara så att jag i så fall måste äta mina piller igen. Men hur lång tid kan man låta det gå från pillerätande till kräkandet och känna att det är ok att inte äta pillren igen?
Måste bero på medicinen? Hur snabbt den frisätts och tas upp, hur illa det är om enstaka doser missas osv.

Vissa mediciner är rekommendationen om man missar att ta den så ska man inte ta dosen senare utan vänta till nästa ordinarie dos.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp