Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, precis. De måste fråga dig först.
På en av mina mottagningar står det att man genom att begära nytt recept ger läkaren tillåtelse att titta i läkemedelsförteckningen, vet inte om det är riktigt ok … :cautious:
Men menar de att man kan få ta ut hur mycket medicin som helst utan att någon följer upp? Så en missbrukare kan hämta ut alla preparat den vill. Helt sjukt. Varför vill man inte att läkaren ska veta om man ätit medicinen?
 
Jag kom på en grej jag undrat över ett tag, apropå frågan om läkare kan se om en hämtat ut medicin.
Jag käkar ju p-piller, förnyas de automatiskt eller kommer jag stå där en vacker dag och inte ha något kvar att hämta?
 
Jag kom på en grej jag undrat över ett tag, apropå frågan om läkare kan se om en hämtat ut medicin.
Jag käkar ju p-piller, förnyas de automatiskt eller kommer jag stå där en vacker dag och inte ha något kvar att hämta?
Du måste förnya dom själv, men man gör ju det innan det är helt slut. Ofta går det att göra på mina vårdkontakter, så slipper man ringa :D
 
Jag kom på en grej jag undrat över ett tag, apropå frågan om läkare kan se om en hämtat ut medicin.
Jag käkar ju p-piller, förnyas de automatiskt eller kommer jag stå där en vacker dag och inte ha något kvar att hämta?

Jag måste varje jäkla år ringa och boka tid hos barnmorska, påpeka i telefon att jag kommer behöva se en läkare eftersom jag ligger lite för högt i blodtryck, ändå få en barnmorska som ojjar sig över att hen inget kan göra och sedan boka in mig på ett nytt besök hos en läkare, som skriver ut p-piller utan att blinka öht. Detta har jag hållit på med varje år sen jag började med p-piller typ 1995. Numera måste jag dessutom vara supernoga med att de skriver ut tillräckligt med p-piller, eftersom jag inte äter sockerpillren.
 
Var någonstans köper man glödlampor numera? Jag har ett par lite konstiga glödlampor i köket och jag har aldrig sett att den modellen säljs på tex mataffärer. Finns det ens lampaffärer längre?
 
Var någonstans köper man glödlampor numera? Jag har ett par lite konstiga glödlampor i köket och jag har aldrig sett att den modellen säljs på tex mataffärer. Finns det ens lampaffärer längre?
Lampaffär eller elbutik.

Här är det lokala Elon som är min hovleverantör av konstiga lampor. De tar hem om det inte finns på lager. :)
Ta med en lampa och be att få en likadan.
 
Men menar de att man kan få ta ut hur mycket medicin som helst utan att någon följer upp? Så en missbrukare kan hämta ut alla preparat den vill. Helt sjukt. Varför vill man inte att läkaren ska veta om man ätit medicinen?
Du kan ju inte hämta ut hur mycket som helst, men det är inget läkaren styr över (annat än att skriva hur mycket som får hämtas ut på det receptet).
 
Var någonstans köper man glödlampor numera? Jag har ett par lite konstiga glödlampor i köket och jag har aldrig sett att den modellen säljs på tex mataffärer. Finns det ens lampaffärer längre?
Clas Ohlson brukar väl ha en del glödlampor annars 🤔
Men jo det finns en lampaffär i mitt närmsta centrum :D har funnits där i hela mitt liv till skillnad från alla andra affärer som flyttat och ändrats :love:
 
Men menar de att man kan få ta ut hur mycket medicin som helst utan att någon följer upp? Så en missbrukare kan hämta ut alla preparat den vill. Helt sjukt. Varför vill man inte att läkaren ska veta om man ätit medicinen?
Ofta är ju recepten tidsbelagda också. Jag får levaxin tex. utskrivet för ett år i taget men kan inte hämta ut allt på en gång. Utan jag får hämta ut en burk som håller 3 månader i taget och nästa burk får jag inte hämta ut förrän 1-2 månader efter som ja hämtat ut första så att säga.
 
Lampaffär eller elbutik.

Här är det lokala Elon som är min hovleverantör av konstiga lampor. De tar hem om det inte finns på lager. :)
Ta med en lampa och be att få en likadan.

Jag har aldrig ens sett en lampaffär i Uppsala. :crazy: Eller så har jag kanske inte lagt märke till dem...
 
Men menar de att man kan få ta ut hur mycket medicin som helst utan att någon följer upp? Så en missbrukare kan hämta ut alla preparat den vill. Helt sjukt. Varför vill man inte att läkaren ska veta om man ätit medicinen?
Det är aldrig nån läkare som kollat i min läkemedelsförteckning, alltså centrala receptregistret, de gör det bara om de tror att man får recept från flera läkare. Är väl apotekspersonalen som har koll på sånt och kan kontakta läkarna om en patient tar ut mycket.
Narkotikaklassade mediciner brukar det vara uttagsintervall på, t.ex om en förpackning räcker i 30 dagar så sätter de uttagsintervall på 30 dagar så man inte kan ta ut en ny förpackning innan den förra är slut.
Jag får av någon anledning uttagsintervall på theralen och nozinan men inte på stilnoct. :confused:
 
Var någonstans köper man glödlampor numera? Jag har ett par lite konstiga glödlampor i köket och jag har aldrig sett att den modellen säljs på tex mataffärer. Finns det ens lampaffärer längre?
Hur konstiga är konstiga? Lampan i badrummet gick sönder för första gången sedan vi köpte huset och när jag öppnade hittade jag en pytteliten och - för mig - mysko glödlampa med två stift. Sådana fanns på Willy's, men dina är kanske ännu konstigare..... ;) ?
 
Hur konstiga är konstiga? Lampan i badrummet gick sönder för första gången sedan vi köpte huset och när jag öppnade hittade jag en pytteliten och - för mig - mysko glödlampa med två stift. Sådana fanns på Willy's, men dina är kanske ännu konstigare..... ;) ?

De ser liksom ut som såna där strålkastare de har på teater, fast i miniformat. O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp