Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad händer om man tar ut bilnyckeln medan man kör?
Beror nog på bilmodellen skulle jag tro Jag skulle tro (obs tro) att det är lite svårt att dra loss nyckeln i bilar där nyckeln måste vara i. Om motorn dock faktiskt stannar om nyckeln dras ut vet jag dock inte.

I många bilar idag behöver man ju faktiskt inte sätta i nyckeln utan den behöver bara vara i bilen. Min pappa upptäckte dock att det går att fortsätta köra en sådan bild där nyckeln inte behöver vara isatt även om nyckel efter att bilen startas tas ut från bilen. Detta upptäckte min pappa efter att han hade släppt av min syster, som hade nyckeln på sig, och åkt därifrån. Det var något stressigt då han hann ut på motorvägen innan han noterade detta! Men bilen gick att köra även om han såklart inte kunde stänga av bilen (eller ja då hade han inte kunnat starta igen). Så han körde från Uppsala till Stockholm utan bilnyckel :rofl: . Om det fungerar på samma sätt i alla bilmodeller där nyckeln inte behöver vara isatt kan jag dock inte sägs. Detta var antingen en Volvo v60 eller en BMW.
 
Beror nog på bilmodellen skulle jag tro Jag skulle tro (obs tro) att det är lite svårt att dra loss nyckeln i bilar där nyckeln måste vara i. Om motorn dock faktiskt stannar om nyckeln dras ut vet jag dock inte.

I många bilar idag behöver man ju faktiskt inte sätta i nyckeln utan den behöver bara vara i bilen. Min pappa upptäckte dock att det går att fortsätta köra en sådan bild där nyckeln inte behöver vara isatt även om nyckel efter att bilen startas tas ut från bilen. Detta upptäckte min pappa efter att han hade släppt av min syster, som hade nyckeln på sig, och åkt därifrån. Det var något stressigt då han hann ut på motorvägen innan han noterade detta! Men bilen gick att köra även om han såklart inte kunde stänga av bilen (eller ja då hade han inte kunnat starta igen). Så han körde från Uppsala till Stockholm utan bilnyckel :rofl: . Om det fungerar på samma sätt i alla bilmodeller där nyckeln inte behöver vara isatt kan jag dock inte sägs. Detta var antingen en Volvo v60 eller en BMW.
Det funkar inte på vår keyless. Den börjar skrika om nyckeln går ut bilen.
 
Beror nog på bilmodellen skulle jag tro Jag skulle tro (obs tro) att det är lite svårt att dra loss nyckeln i bilar där nyckeln måste vara i. Om motorn dock faktiskt stannar om nyckeln dras ut vet jag dock inte.

I många bilar idag behöver man ju faktiskt inte sätta i nyckeln utan den behöver bara vara i bilen. Min pappa upptäckte dock att det går att fortsätta köra en sådan bild där nyckeln inte behöver vara isatt även om nyckel efter att bilen startas tas ut från bilen. Detta upptäckte min pappa efter att han hade släppt av min syster, som hade nyckeln på sig, och åkt därifrån. Det var något stressigt då han hann ut på motorvägen innan han noterade detta! Men bilen gick att köra även om han såklart inte kunde stänga av bilen (eller ja då hade han inte kunnat starta igen). Så han körde från Uppsala till Stockholm utan bilnyckel :rofl: . Om det fungerar på samma sätt i alla bilmodeller där nyckeln inte behöver vara isatt kan jag dock inte sägs. Detta var antingen en Volvo v60 eller en BMW.
I yngre dar så var vi ett glatt gäng som skulle ut och festa. Vi åkte kompisens golf. En mindre klyftig person drog ur nyckeln under färden, för hon skulle öppna sin öl. Bilen dog. Detta var ca 18-19 år sedan
 
Det funkar inte på vår keyless. Den börjar skrika om nyckeln går ut bilen.
Ja, båda mima föräldrarna bilar (Volvo och BMW) säger till om nyckeln är utanför bilen. När min pappa lyckades köra ifrån nyckeln så var det supernära påfarten till motorvägen så bilen hann inte uppfatta att nyckeln saknades förrän min pappa redan åkt upp på påfarten. Som tur gick bilen dock att köra, vilket jag inte todde gick. Men kan tänka mig att det är ovanligt!
 
Varför kramas vissa så de lixom vänder näsan bortåt å lägger kinden mot ens axel. Så står man där, förvånad, med näsan i deras hårbotten...
:yuck:
Jag kramas mera typ kind mot kind.
 
Var går det att köpa sjalar från Afghanistan?
Eller det måste väl inte vara därifrån men...jag har en sån nu som jag köpte av en kompis som hade varit där, det var nog för 15 år sedan eller nåt. Den är så himla skön kvalitet och jag har inte hittat någon som jag gillar så mycket. Jag undviker så långt det bara är möjligt att gå i affärer och jag vet inte riktigt vad jag ska googla på. Det är alltså en sjal som jag använder som halsduk, betydligt större än en scarf eller sånt. Se bilden.
sara.jpg
 
Var går det att köpa sjalar från Afghanistan?
Eller det måste väl inte vara därifrån men...jag har en sån nu som jag köpte av en kompis som hade varit där, det var nog för 15 år sedan eller nåt. Den är så himla skön kvalitet och jag har inte hittat någon som jag gillar så mycket. Jag undviker så långt det bara är möjligt att gå i affärer och jag vet inte riktigt vad jag ska googla på. Det är alltså en sjal som jag använder som halsduk, betydligt större än en scarf eller sånt. Se bilden.Visa bifogad fil 44418
Är det inte bara en vanlig pashiminasjal/cashmer? De finns att köpa på många ställen både i Sverige och utomlands.
 
Jag ser massor av folk varje dag som går rakt ut i gatan även om spårvagnen precis börjat åka mot dem. Funderar alltid på vad de tänker på, när de dessutom tittar ner i mobilen istället för att se sig för.

Jag tycker att spårvagnarna ibland verkar öka farten som om ingen är där även om folk går rakt ut i vägen. Förlitar sig folk på att spårvagnen hinner stanna innan den träffar dem? Och OM något skulle hända, försöker den bromsa? Eller fortsätter den bara rulla
 
Varför kramas vissa så de lixom vänder näsan bortåt å lägger kinden mot ens axel. Så står man där, förvånad, med näsan i deras hårbotten...
:yuck:
Jag kramas mera typ kind mot kind.
Nu var jag tvungen att tänka efter hur jag kramas :D Jag tror faktiskt att jag vänder bort huvudet mer när det är en okänd jag kramar. Samt att ju bättre jag känner personen desto mer kind mot kind blir det. :idea:
 
Jag ser massor av folk varje dag som går rakt ut i gatan även om spårvagnen precis börjat åka mot dem. Funderar alltid på vad de tänker på, när de dessutom tittar ner i mobilen istället för att se sig för.

Jag tycker att spårvagnarna ibland verkar öka farten som om ingen är där även om folk går rakt ut i vägen. Förlitar sig folk på att spårvagnen hinner stanna innan den träffar dem? Och OM något skulle hända, försöker den bromsa? Eller fortsätter den bara rulla

Det där har jag oxå funderat på de två gånger jag varit i göteborg. Alltså, det är ju så sjukt mycket vägar och spårvagnar överallt och inga övergångsställen alls. Det tog mig hundra år att ta en promenad där eftersom jag väntade tills kusten var klar innan jag gick över. Samtidigt verkade de inbitna bara... promenera ut. Djungelns lag :eek: Jag hade konstant hjärtsnörp.
 
På äldre bilar stannar bilen och rattlåset slår i.
Om det inte är en gammal Saab 9000, där ska inte nyckeln gå att plocka ur när den är omvriden och bilen startad men låset brukar bli utslitet och det går jättebra att plocka ur nyckeln utan att någonting händer. Det är för övrigt även enkelt att plocka bort själva låskolven när den blivit utsliten och sen starta bilen med en skruvmejsel eller liknande....
 
Om jag utgår ifrån när jag bodde i Göteborg (vilket en del år sedan) så skulle jag säga att spårvagnar har en mycket förutsägbar accelerationshastighet när den lämnar en hållplats. Så det går att veta mycket säkrare om man hinner före än med andra fordon. Samma i gathörn där man vet att de kommer sakta ner.
Jag upplevde att jag kunde gå säkrare med spårvagnarna än med annan trafik. Men det var ju efter att man hade lärt sig att läsa dem, innan dess var de livsfarliga.
 
Det där har jag oxå funderat på de två gånger jag varit i göteborg. Alltså, det är ju så sjukt mycket vägar och spårvagnar överallt och inga övergångsställen alls. Det tog mig hundra år att ta en promenad där eftersom jag väntade tills kusten var klar innan jag gick över. Samtidigt verkade de inbitna bara... promenera ut. Djungelns lag :eek: Jag hade konstant hjärtsnörp.
Tja, har du sett trafikljusen? Det är grönt ca 2 sekunder för gångare. Sen rött igen. Sen är det grönt två sekunder och sen rött. Jag har testat att gå sakta som en snigel, gå snabbt, gå snabbare, springa och tokspringa och hinner ta mig tusan aldrig över innan det är rött och bilarna åker igen! Tack och lov har folk (de flesta!) vett nog att vänta med att köra tills man kommit över.

Jag tar hellre spårvagnen en hållplats än försöker mig på att gå bland alla trafikanter. Det säger en del om min tillit till göteborgarnas trafikvett, dock påstår mamma att det är för att jag är lat :D
Om jag utgår ifrån när jag bodde i Göteborg (vilket en del år sedan) så skulle jag säga att spårvagnar har en mycket förutsägbar accelerationshastighet när den lämnar en hållplats. Så det går att veta mycket säkrare om man hinner före än med andra fordon. Samma i gathörn där man vet att de kommer sakta ner.
Jag upplevde att jag kunde gå säkrare med spårvagnarna än med annan trafik. Men det var ju efter att man hade lärt sig att läsa dem, innan dess var de livsfarliga.
Nu när du säger det, ja :idea:

Men det känns ändå lite väl riskabelt att gå rakt ut några enstaka meter från en spårvagn som rullar. Det är väger ju inte direkt luft, så jag väntar hellre de sekunderna och kommer fram säkrare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp