Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är det inte helt logiskt att tänka så som det är, dvs att är du nitton år är du inne på ditt tjugonde.
Jag hade faktiskt inte tänkt så förut tills jag läste inläggen här, ingen aning om varför :o men ja det är smart! :up:
Ville bara lägga till tipset om FOX som jag fick av min lärare, kändes skönt med någon bild i huvudet som jag kan rätta mig efter. Jag är hemsk på siffror (har nog lite dyskalkyli) och blir lätt osäker 😅
 
Tycker iof att män borde ha någonting på överkroppen på stan, som tur är så är det väldigt ovanligt att se (för mig åtminstone). Du kan väl ta av dig toppen om du vill, på stranden eller där nakenhet hör hemma? Det är ju en annan sak att ”kunna” göra så utan att möta reaktioner, det får alla göra som gör något som sticker ut och kanske ingen rättighet att slippa?
Jag vet inte om jag håller med dig. Det är en så pass inrotad känsla i mig att inte visa brösten, även på stranden, att det känns orättvist.
Jag har aldrig sett någon kvinna topless på en vanlig badstrand, så jag vet inte ens vad för reaktioner det skulle leda till.
Det är ju inte som att ha annorlunda färgat hår eller något annat som sticker ut. Utan bröst är ju egentligen något naturligt som borde gå att ha blottade lika lätt som männen har sina blottade.
 
Jag vet inte om jag håller med dig. Det är en så pass inrotad känsla i mig att inte visa brösten, även på stranden, att det känns orättvist.
Jag har aldrig sett någon kvinna topless på en vanlig badstrand, så jag vet inte ens vad för reaktioner det skulle leda till.
Det är ju inte som att ha annorlunda färgat hår eller något annat som sticker ut. Utan bröst är ju egentligen något naturligt som borde gå att ha blottade lika lätt som männen har sina blottade.
Det är dock inte så ovanligt att se barbröstade kvinnor på stränderna runt Medelhavet, tex Frankrike och Spanien (lite dock beroende på var man är).

Men förstår känslan.
 
Jag vet inte om jag håller med dig. Det är en så pass inrotad känsla i mig att inte visa brösten, även på stranden, att det känns orättvist.
Jag har aldrig sett någon kvinna topless på en vanlig badstrand, så jag vet inte ens vad för reaktioner det skulle leda till.
Det är ju inte som att ha annorlunda färgat hår eller något annat som sticker ut. Utan bröst är ju egentligen något naturligt som borde gå att ha blottade lika lätt som männen har sina blottade.

Ok, men hur ska det ändra på sig och vem bör stå för den förändringen?
 
Jag vet inte om jag håller med dig. Det är en så pass inrotad känsla i mig att inte visa brösten, även på stranden, att det känns orättvist.
Jag har aldrig sett någon kvinna topless på en vanlig badstrand, så jag vet inte ens vad för reaktioner det skulle leda till.
Det är ju inte som att ha annorlunda färgat hår eller något annat som sticker ut. Utan bröst är ju egentligen något naturligt som borde gå att ha blottade lika lätt som männen har sina blottade.
Jag har sett massor av topless. :D Men det beror på att jag är en gammal tant.

Tiderna ändras.
var det inget konstigt med det. Jag har solat topless. Man tog av överdelen när man solade och satte på sig den när man var uppe och rörde på sig. Man slapp fula ränder.
 
Vad är det som bestämmer höjden på mitträcken på motorvägar? Tänkte på det i morse när jag körde till jobbet att om mitträcket som är helt som en vägg i betong hade varit lite högre hade man kunnat köra med helljuset på även om man får möte (undantaget lastbilar/bussar och andra höga fordon). Ju mer man kan ha helljuset på desto bättre känner jag.
 
Vad är det som bestämmer höjden på mitträcken på motorvägar? Tänkte på det i morse när jag körde till jobbet att om mitträcket som är helt som en vägg i betong hade varit lite högre hade man kunnat köra med helljuset på även om man får möte (undantaget lastbilar/bussar och andra höga fordon). Ju mer man kan ha helljuset på desto bättre känner jag.
Och om det varit ännu högre så hade även bussar och timmerbilar med heljus på taket kunnat ha dem på... ;)
(svaret på det du egentligen frågade är: vet ej)

Jag undrar över användningen av helljus när "gamla vägen" finns kvar strax bredvid, men inte helt intill. Får/bör man använda dem när man har "möte" 15 meter till höger? Eller hur långt avstånd ska det vara?
 
Och om det varit ännu högre så hade även bussar och timmerbilar med heljus på taket kunnat ha dem på... ;)
(svaret på det du egentligen frågade är: vet ej)

Jag undrar över användningen av helljus när "gamla vägen" finns kvar strax bredvid, men inte helt intill. Får/bör man använda dem när man har "möte" 15 meter till höger? Eller hur långt avstånd ska det vara?
Du får inte använda helljus om föraren i det andra fordonet riskerar att bländas, vilket då även borde gälla angränsande vägar eller ställen där fordon framförs. Gäller oavsett från vilket håll ni möts, om du kommer upp bakifrån, från sidan vid korsning tex eller framifrån.
 
Du får inte använda helljus om föraren i det andra fordonet riskerar att bländas, vilket då även borde gälla angränsande vägar eller ställen där fordon framförs. Gäller oavsett från vilket håll ni möts, om du kommer upp bakifrån, från sidan vid korsning tex eller framifrån.
Jo, men det är det jag har så himla svårt att veta. Det känns så mörkt, men samtidigt säger någon känsla att det är så rakt på man lyser. I praktiken så varierar jag mellan vad jag gör, tänkte det vore bra om jag lärde mig vilket som var rätt någon gång. :o
 
Jo, men det är det jag har så himla svårt att veta. Det känns så mörkt, men samtidigt säger någon känsla att det är så rakt på man lyser. I praktiken så varierar jag mellan vad jag gör, tänkte det vore bra om jag lärde mig vilket som var rätt någon gång. :o
Det som är mest rätt är nog att blända av tror jag. Bättre att blända av än att det tex plötsligt händer en olycka för att föraren blev bländad.
 
Jag vet inte om detta är en dum fråga egentligen, men vad använder "gemene man" för typ av salt? Jag hörde eller läste något nyligen om att man börjar se negativa effekter av att så många använder salt utan jod, till exempel flingsalt, himalayasalt, och liknande. Visst, jag äger också en burk flingsalt, men det använder jag bara när jag ska "piffa" lite ovanpå mat eller bakverk. I min dagliga matlagning använder jag alltid helt vanligt salt med jod. Gör inte de flesta människor det :confused:?
 
Jag vet inte om detta är en dum fråga egentligen, men vad använder "gemene man" för typ av salt? Jag hörde eller läste något nyligen om att man börjar se negativa effekter av att så många använder salt utan jod, till exempel flingsalt, himalayasalt, och liknande. Visst, jag äger också en burk flingsalt, men det använder jag bara när jag ska "piffa" lite ovanpå mat eller bakverk. I min dagliga matlagning använder jag alltid helt vanligt salt med jod. Gör inte de flesta människor det :confused:?
Jag använder salt på samma sätt. Flingsalt till speciella tillfällen, vanligt med jod till maten.
 
En stor billig kartong med jod till all matlagning och flingsalt i en skål på bordet att ha direkt på tallriken.

Attans vad dyrt det skulle bli om man kokade pasta med flingsalt i vattnet. :eek:
Jag har inget salt alls i vattnet när jag kokar pasta ska man ha det :o vad gör det för skillnad
Använder salt med jod ger även salt med jod till hästarna
 
Jag vet inte om detta är en dum fråga egentligen, men vad använder "gemene man" för typ av salt? Jag hörde eller läste något nyligen om att man börjar se negativa effekter av att så många använder salt utan jod, till exempel flingsalt, himalayasalt, och liknande. Visst, jag äger också en burk flingsalt, men det använder jag bara när jag ska "piffa" lite ovanpå mat eller bakverk. I min dagliga matlagning använder jag alltid helt vanligt salt med jod. Gör inte de flesta människor det :confused:?
Jag tror att det är så många okunniga, "rädda att göra fel'are" i kombination med trendkänsliga människor, som bara får sin matlagningsutbildning via tv's matlagningsprogram som bara använder olika flingsalt till sin matlagning.
Dom tror att dom gör rätt helt enkelt, och förstår inte att det som visas på tv är show off...
Ja, jag tror faktiskt att det är så illa.
 
Jag tror att det är så många okunniga, "rädda att göra fel'are" i kombination med trendkänsliga människor, som bara får sin matlagningsutbildning via tv's matlagningsprogram som bara använder olika flingsalt till sin matlagning.
Dom tror att dom gör rätt helt enkelt, och förstår inte att det som visas på tv är show off...
Ja, jag tror faktiskt att det är så illa.
Har man glömt bort vad jodbrist kan leda till? Livsmedelsverket uppmanar till att använda joderat salt men trendiga matprogram når väl fler :meh:
 
Jag vet inte om detta är en dum fråga egentligen, men vad använder "gemene man" för typ av salt? Jag hörde eller läste något nyligen om att man börjar se negativa effekter av att så många använder salt utan jod, till exempel flingsalt, himalayasalt, och liknande. Visst, jag äger också en burk flingsalt, men det använder jag bara när jag ska "piffa" lite ovanpå mat eller bakverk. I min dagliga matlagning använder jag alltid helt vanligt salt med jod. Gör inte de flesta människor det :confused:?

Där ser man vad mördande reklam leder till. Himalayasalt är ju dels ren bluff och båg, saltet bryts inte i Himalaya och arbetarna har en helvetisk arbetsmiljö. Dessutom är det samma renhet i det som i vägsalt, dvs. det är helt klart inget någon bör äta överhuvudtaget. Bara arsenikinnehållet borde avskräcka men med ett fint namn och dyrt pris kan man sälja allt till de som inte läser på själva. Källkritik var ordet...

Jodsalt har fått ett oförtjänt dåligt rykte och endel verkar vara rädda för jod (men arsenik går bra :up: O_o) och i matlagningsprogrammen ska det såklart se flashigt och fint ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp