Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om detta är en dum fråga egentligen, men vad använder "gemene man" för typ av salt? Jag hörde eller läste något nyligen om att man börjar se negativa effekter av att så många använder salt utan jod, till exempel flingsalt, himalayasalt, och liknande. Visst, jag äger också en burk flingsalt, men det använder jag bara när jag ska "piffa" lite ovanpå mat eller bakverk. I min dagliga matlagning använder jag alltid helt vanligt salt med jod. Gör inte de flesta människor det :confused:?
Jag använder "vanligt" salt med jod vid matlagning och sen flingsalt om jag vill salta när jag äter. Men jag tror ganska många människor idag missar att vi behöver få i oss jod.
 
Om man snart har slut på bensin :angel: och det typ blir kö och man måste stanna en längre tid, ev flera start/stopp. Vad drar mest, att stänga av motorn och starta igen eller att låta motorn gå?
 
Jag tror också det är okunskap/det missas/struntas i att vi behöver använda jodsalt.
Plus att andra salter (fling, Himalaya etc) blivit lite (för) hippt.

Enda gången jag använder jodfritt är när jag gör korv, efter gamla farmors recept. Hon var också noga med att säga att annars är det joderat salt som gäller.
Men ibland tror jag man missar att lyssna på de där gamla tanterna och farbröderna som faktiskt sitter på mycket kunskaper. 🥰
 
Jag tror också det är okunskap/det missas/struntas i att vi behöver använda jodsalt.
Plus att andra salter (fling, Himalaya etc) blivit lite (för) hippt.

Enda gången jag använder jodfritt är när jag gör korv, efter gamla farmors recept. Hon var också noga med att säga att annars är det joderat salt som gäller.
Men ibland tror jag man missar att lyssna på de där gamla tanterna och farbröderna som faktiskt sitter på mycket kunskaper. 🥰
Nyfiken och totalt okunnig vad gäller att göra korv, varför inte salt med jod i korven?
 
Nyfiken och totalt okunnig vad gäller att göra korv, varför inte salt med jod i korven?
Jag tror det är när man ska ha saltet i konserverande funktion som det ska vara utan jod. Har lärt mig samma om när man gör saltlag att förvara ost i.
Inte riktig säker på varför, kan ev ha varit att det skulle missfärga vid långtidsförvaring? Minns att det stod särskilt skrivet att det skulle vara utan jod och att det gavs någon orsak som så vitt jag kunde bedöma då lät rimlig.
 
Jag tror det är när man ska ha saltet i konserverande funktion som det ska vara utan jod. Har lärt mig samma om när man gör saltlag att förvara ost i.
Inte riktig säker på varför, kan ev ha varit att det skulle missfärga vid långtidsförvaring? Minns att det stod särskilt skrivet att det skulle vara utan jod och att det gavs någon orsak som så vitt jag kunde bedöma då lät rimlig.
Så kan det ju vara! Tack!
 
Jag tror det är när man ska ha saltet i konserverande funktion som det ska vara utan jod. Har lärt mig samma om när man gör saltlag att förvara ost i.
Inte riktig säker på varför, kan ev ha varit att det skulle missfärga vid långtidsförvaring? Minns att det stod särskilt skrivet att det skulle vara utan jod och att det gavs någon orsak som så vitt jag kunde bedöma då lät rimlig.
Jod dödar bakterier och då även mjölksyrebakterier som man vill ha i en del konserveringar, t ex i surkål eller pickles. Fisk och skaldjur innehåller mycket jod i sig själva så gör man inläggningar med jod och man äter mycket sill som man gjorde förr kunde man få ett överskott av jod.
 
Hur gör man rent vattenkokare? Den på jobbet börjar bli... äcklig.
Det är plattan i botten som blivit lite blä. Kan man gnugga den med diskmedel? Är på jobbet så jag har noll andra "medel" att använda.
 
Äcklig på vilket sätt? Har svårt att tro at det är bakterier...
Om det är kalkavlagringar så kanske citronsyra eller ättiksyra kan hjälpa?
Plattan är svart, och det svarta lossnar i små flingor. Jag är ju inte rädd att det är batterier men inte så mysigt med svarta flingor i mitt te.
 
Har bara vatten och diskmedel att tillgå tyvärr. Vill inte lägga en krona extra på jobbet heller :cautious:
Har du maskindiskmedel? När mina termosar är äckliga slänger jag ner en tablett i varmt vatten och låter den stå ett tag. Dock måste man vara försiktig. Det är väldigt frätande! Jag vet inte om vattenkokare tål det... Och skölj MASSOR innan användning! Och se till att ingen av misstag dricker lösningen, totalt livsfarligt!
 
Hur gör man rent vattenkokare? Den på jobbet börjar bli... äcklig.
Det är plattan i botten som blivit lite blä. Kan man gnugga den med diskmedel? Är på jobbet så jag har noll andra "medel" att använda.
Häll i lite bakpulver, häll över kokande vatten. Låt stå en stund.
Brukar funka bra hos oss.

Maskindiskmedelstablett annars, men se till att få rent ordentligt efteråt 😁 så allt diskmedel försvinner alltså☺️
 
Nu vet vi ju inte vart utvecklingen leder oss. Kanske kommer brösten ha samma status som att visa sina ben om några årtionden, vi är ju i ständig utveckling.
Såvitt jag minns var det väldigt mycket vanligare med bara bröst på badstrand för några årtionden (läs: på 80- och 90-talet) sedan än det är idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp