Dumma häst...

Centaur

Trådstartare
Kan någon vänlig själ förklara för mig.... VAD är så himla roligt med att kasta ut all maten ur krubban och ner på golvet???? :confused: Jag spenderar en liten förmögenhet på foder, och så kastar hästen det ned i ströet. Han försöker visserligen leta upp det efteråt, men det blandas ju med spånet, så det går MKT foder till spilla. Varför gör hästar så?? :confused: Jag får väl köpa en extra djup krubba med såna stänger på som min andra häst har... :crazy:

Prova att utfodra på marken.Testa med ett bildäck som du ställer i boxen och en spann som är låg och vid, alltså som passar precis (finns på Hööks). Det kanske hjälper.

Har det inte att göra med hästens "betesnatur" - hästar i fritt tillstånd betar typ 22 timmar om dygnet har jag hört... Hästen kanske vill ha maten på golvet för att kunna sysselsätta sig på detta sätt medan h*n står i boxen... Flera hästar på ridskolan gör såhär, och det är ett utmärkt sätt för dom att inte bli uttråkade när de står i stallet i väntan på lektion/att bli utsläppta i hagen.

Min ena häst gör likadant... Det dumma med honom är att han kastar ut det -utanför- boxen så att han inte kan äta upp det sen. :crazy: Man blir tokig på dem, för här har man spenderat timmar på att räkna ut en foderstat och så får han ändå inte i sig det han ska ha för att han kastar ut det! Och man vill ju inte gärna lägga ut extrem mycket pengar bara för att hästen kastar ut häflten av maten... :(

min häst gör exakt likadant! han vill väl äta från golvet eller nåt :smirk:. jag låter honom göra det för i torven hittar han det. men har funderat på sådana där krubbor med stänger...

min häst har då inte brist på sysselsättning då de står ute jättelänge (till 8 ungefär) och har en riktigt stor hage. han rids oxå.
brist på grovfoder har han inte, väldigt mkt hö, väldigt bra mat, färdigfoder (fibergi) så han får allt han behöver. + havre och betfor.
för mkt foder får han inte heller utan har testat mig fram och detta är det som funkar bäst. får han mindre blir han enormt seg och lat.
han har bra balans i foderstaten då han är frisk och sund.

så jag gissar på äthöjden, han vill äta från golvet.
han har stått bredvid sin storebror när han var mindre, och han gör exakt likadant. kanske tagit efter brorsan?

Min häst höll oxå på sådär.. Jag hade mycket vatten i fodret och jag trodde hon tyckte om det för hon var van att ha det. Hon puffade ut ungefär en tredjedel av fodret, sen kunde hon äta. Nu gör hon inte så längre då jag inte har lika blött foder, inget överflödingt vatten. Men vi har ett sto som är dräktig och får mycket kraftfoder och hon puffar hej vilt! Tycker väl att det är så mycket så hon kan göra så :smirk:, men jag lägger hennes hö under krubban så fodret hon puffar ut hamnar i höt så hon slipper stå och pilla i spånet. Men det bästa är nog att sätta på en kant på krubban, har aldrig testat det själv.

Min tar sin vattenspann och slänger in i grannens box :mad:

Jag tror som nån föregående i tråden att hästen inte är nöjd med höjden på krubban. Jag tror också på att fodra i spann på golvet!

Hur ofta får han mat då? Har de mat i hagen (knappast mer än "pill" kvar väl?) Hästen är ju van vid att så gott som alltid äta, dva magsäcken ska aldrig bli tom. Då kvittar det om han har massa mat under natten och inget på dagen.

Tycker iaf du ska testa att ge på marken. Desutom ger vi alltid våra hästar lite "spillmån", ska de ha 200 g havre får de 250 g eftersom de tuggar utanför och inte hittar allt.

Vi har en hast som gor sadar. Jag kapade en plasttunna, och nu far han allt kraft-foder i den. Den star pa golvet, och ar inskruvad i vaggen att att han inte ska flytta runt den.
Numera spiller han ingenting!
Det syns ocksa pa honom, da han har borjat ga upp i vikt och kanns fraschare och gladare. :D

Man kan lägga in stenar (någorlunda stora så de inte äts upp) så att hästen måste knuffa runt dom, då kan den inte kasta ut maten lika lätt.

Min häst gör likadant.
Testa med två stora, runda stenar utan vassa kanter i krubben.
Eller byt till en tillräckligt stor krubba så maten blir mer utspridd. Gammaldags järnkrubbor med rundade kanter brukar funka bra.
Se till att det är rensopat från strö under krubban så han kan äta resterna där sen.
Eller servera kraftfodret på golvet i en mjuk, rund gummikrubba som är till för att ha på golvet (finns på bl.a Eko).
Alla alternativ funkar för min pålle. :)

våran ena gör så.
inget hjälper, varken att äta i marknivå eller i krubban, stenar hjälper inte heller, et blir han bar amer stressad av.
Han soppar in maten i munnen lufter sedan upp huvudet för att titta på något annat och häller ut maten han har i munnen.
Tänderna är kollade.

Brist på grovfoder och sysselsättning har han definitivt inte..... Dessutom består störstadelen av volumet på hans krafftfoder av lusernhack! :smirk:

Men kanske ska testa en såndär gummibalja som inte går att ha sönder då? :confused:

Gör som du tänkte, köp en stor och djup krubba. Det brukar fungera på de flesta hästar som kastar ner maten på golvet.

Jag tror mer att det är för dom är ivriga och tycker kraftfodret är GOTT...mina har fri tillgång på grovfoder både ute o inne, men en del slänger med maten ändå...fast det brukar bara var de 2-3 "första tuggorna" ..när dom "lugnat" mer sig äter dom normalt....
Slänger dom FÖR mycket så kan du ha en krubba med stänger på..stenar hjälper föga för det här "problemet", dom är mer för ifall dom äter för fort.....

Hej!

Jag hoppar på dig (Poetry_princess) eftersom du skrev att en häst i fritt tillstånd betar 22 timmar per dygn, då får den bara två timmar att sova och dricka mm, det stämmer inte. En häst trots villt tillstånd är inte så aktiv. Jag har läst i böcker och där står det att en häst betar ca 16 timmar och resten går till att leta upp och dricka vatten, söka efter det bästa betet, vila (sova), springa från farliga saker och klia på hästkompisarna och säkert mer som en fri häst kan hitta på.

M. v. h. Lisa

Jag har läst om en häst som fick skallen spräckt eftersom man hade lagt höet under krubban...

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 895
Senast: caballus
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 709
Senast: Irival
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 745
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur