dumma insekter..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 086
T

Tjalfe

jag tycker så synd om min häst.. han har så otroligt ont av alla insekter som bits..:cry: han får stora knölar överallt på kroppen och går bara runt och suckar hela tiden.. det går inte att rida på honom eller nånting för han är så otroligt trött på alla små kryp som biter honom att han varken vill eller orkar.. jag tycker så synd om honom:cry:

är det nån som har nått tips? har provat en massa olika flugmedel men det hjälper inte..
har funderat på att köpa ett nättäcke.. är dom bra?
han rullar sej väldigt mycke, håller ett sånt täcke för det?

Sv: dumma insekter..

Har du möjlighet att ta in honom i stallet om dagarna när insekterna bits som värst? Eller en ligghall att söka skydd i? Tyvärr det enda som hjälper...

Gotlandsruss

Jag har köpt ett gotlandsruss sto på 6 år 128 i manken. Jag är själv 152 (stannat i växten) och väger 45 kg, Jag har försökt att gå upp men kommer inte längre än till 47 kg sen går jag ner igen. Jag kan tydligen äta hur mycket som hellst utan att gå upp i vikt :rofl: Är jag för lång/tung för att rida mitt gotlandsruss ? Glöm inte att jag stannat i växten. MVH Linn.

Sv: Gotlandsruss

kalas_popp skrev:
Jag har köpt ett gotlandsruss sto på 6 år 128 i manken. Jag är själv 152 (stannat i växten) och väger 45 kg, Jag har försökt att gå upp men kommer inte längre än till 47 kg sen går jag ner igen. Jag kan tydligen äta hur mycket som hellst utan att gå upp i vikt :rofl: Är jag för lång/tung för att rida mitt gotlandsruss ? Glöm inte att jag stannat i växten. MVH Linn.

nu hamnade nog ditt inlägg lite fel. men jag kan svara ändå:P

det beror helt på hur just din häst är byggd. men du ska nog inte rida för hårt på henne. själv har jag en extremt viktbärande b-ponny på 110 cm i mankhöjd och henne skrittar och travar jag barbacka på nån gång ibland. jag väger 43 kg och är nästan 160cm lång. jag har precis som du jätte svårt att gå upp i vikt. Du får försöka lyssna mycket på din häst. Den säger säkert ifrån om den tycker att du är för tung.

lycka till:)

Druvan skrev:
Har du möjlighet att ta in honom i stallet om dagarna när insekterna bits som värst? Eller en ligghall att söka skydd i? Tyvärr det enda som hjälper...

jo visst har jag möjlighet att ta in honom i stallet. men han hatar att stå inne ungefär lika mycke som han hatar att bli biten av insekter. ställer jag in honom i stallet på dagen så är han jätte grinig på mej sen:crazy:

Att han rullar sej beror säkerligen på att bli av med flug:devil: så jag tror att han slutar med det om han får täcke på sej.
Min häst har jag Switch på, det är visserligen mot knott och fästingar men det hjälper hyfsat mot annat med. Flystar flugmedel är ett bra medel också.

Hade jag varit du hade jag nog börjat med att köpa hem ett starkt flugmedel (finns många bra på granngården) och en flughuva. (bucas är suverän) Sen om hästen fortfarande är irriterad hade jag nog letat efter ett flugtäcke.

Vimzis skrev:
Att han rullar sej beror säkerligen på att bli av med flug:devil: så jag tror att han slutar med det om han får täcke på sej.
Min häst har jag Switch på, det är visserligen mot knott och fästingar men det hjälper hyfsat mot annat med. Flystar flugmedel är ett bra medel också.

Hade jag varit du hade jag nog börjat med att köpa hem ett starkt flugmedel (finns många bra på granngården) och en flughuva. (bucas är suverän) Sen om hästen fortfarande är irriterad hade jag nog letat efter ett flugtäcke.

hmm.. ne det har nog inte med flugorna att göra faktiskt.. vet inte varför han rullar sej så mycke man han gör det året om:crazy: specillt där det är som smuttsigast:P

vet att det funnits ett fästing medel till hundar och katter som heter expot eller nått sånt att det hade kommit nått liknande till hästar nu.. som man droppar i pälsen på vissa ställen. har funderat på att prova det. har redan provat en himla massa medel och dom kostar rätt mycke pengar. vill helst inte slänga ut mer pengar på dyra medel som inte hjälper..:( men har funderat på att köpa nättäcke men är rädd för att han kliar sönder det med engång för dom är ju ganska tunna.
flughuvor har jag provat men han verkar inte gilla dom för han kliar av sej dom direkt..:crazy: han är lite knasig min häst:love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 229
Hästvård Hej! Har ett fullblod som just nu "står stilla" då han tappat en stor bit hov = får inte belasta för mycket eller riskera att hovbenet... 2
Svar
28
· Visningar
2 758
Senast: miniola
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 984
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 320
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka