Dumt men coolt :)

asaria

Trådstartare
Jag gjorde något som många skulle anse som dumt..
Men det var en cool känsla!
Jag hoppade upp på mitt 20 åriga arabsto då hon inte hade någon sadel eller träns (vi var i ett ridhus)
Jag ville bara testa hur hon reagerade.. Iblörjan fattade hon inte riktigt vad min vikt menade :) men efter en stund gick det bra :love: ..
Fast det där med att stanna gick inte riktigt så bra ;)

Någon annan som testat ?
 
Sv: Dumt men coolt :)

Jag hade sjukt brottom till en träning och självklart står hästen längst bort i en stooor hage... Jag hade bara ett grimskaft så jag slängde det runt halsen, hoppade upp och galopperade till stallet. Det kändes häftigt :D
 
Sv: Dumt men coolt :)

Japp! Jag brukar rida utan sadel och träns på min pålla, för att känna extra närhet till henne. Hon lyder sjukt bra på vikter och röst :love: .

Henne litar jag på till 100% :bow: !
 
Sv: Dumt men coolt :)

Rider ibland också utan varken sadel och träns - funkar super! Man måste verkligen visa allt med sitsen och ger jättebra träning då man inte kan låsa sig fast i bettet och d.y.l. utan måste verkligen RIDA. Började för ca. 1 år sedan och idag så kan vi göra det i alla gångarter och har också testat och hoppa banor med han hemma - helt kontrolerat.
Häftig känsla är det :D
 
Sv: Dumt men coolt :)

Jag gjorde nog något värre ;) för jag hoppade upp barbacka med enbart grimskaft om halsen och red ut på tur i 40 min i alla gångarter...

Men det gick bra :D
 
Sv: Dumt men coolt :)

Hehe :)
Jag har inte riktigt kommit på hur man stannar med sitsen ;) eller jag vet hur man ska göra, men det funkar inte riktigt..
Fast min häst har vissa problem med att stanna då man har träns ;)
 
Sv: Dumt men coolt :)

Min make älskar att utmana ödet. Han har vid några tillfällen hoppat upp på vår fjording i hagen bara för skojs skull. Denna gången gick det inte som han planerat, hästen gick för nära en björk och min make blev lite skrapad. Han hade inge grimskaft eller nånting "hon är ju så snäll" :rofl:
 
Sv: Dumt men coolt :)

själv har jag aldrig provat på det.
Men "min" fjording och en annan i stallet lånades ut
till hipplogernas juldressyr i vintras.
Det var tänkt att de skulle rida spegelritt med enbart
halsrem. Det uppskattade inte Mulle, så han tog sats
genom hela ridhuset och hoppade dressyrstaketet
fram och tillbaka.. Lyckligare häst får man leta efter..
:rofl:
 
Sv: Dumt men coolt :)

Har hänt mig med :P Min häst var längst bort i beteshagen, plus att jag hade bråttom.. så jag lyckades hoppa upp med bara grimskaft runt halsen.. Galopperade en bit, sen kändes de lite dumt så jag stannade och gick resten av vägen :P Men man fick ju en liten adrenalinkick faktiskt..
 
Sv: Dumt men coolt :)

Jag har ridit ut i skogen med grimma (säkerhet då bromsen inte är vad den borde), men lagt det långa grimskaftet i en loop runt halsen (och fäat i grimman) så att jag egentligen bara har använt mig av halsremmen. Tycker halsremmen ger bättre broms än grimman (men i "akutlägen" kan grimman bli skarpare) och grimma ger mer styrbarhet när hästen får för sig att inte gå åt ett visst håll...som inte är det man tänkt sig.

Har testat alla gångarter med halsremsvarianten, men måste verkligen lära mig göra bättre halter/avsaktningar.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 560
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 002
Senast: manda
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp