Bukefalos 28 år!

Dumt sår, läker ej

E

Egonson

I augusti fick hästen ett litet sår på baken (på skinkan, ca 5 cm från svansen på sidan liksom) , någon annan häst hade uppenbarligen nypt henne där och fått med pälsen och en skinnbit. Det var "skinnflått" på en fläck som en enkrona och blödde lite.
Rengjorde, smorde lite med Helosan i några dagar och tänkte det läker säkert snart (som det brukar göra).

Nu, i november, har såret fortfarande inte läkt. Har provat diverse salvor, sprejer, och nu i går hade hon kliat upp det så det blödde igen..

Har även låtit det vara helt och hållet, men då blir det skitäckligt med en massa skorpor och äckligt kladd (typ var?) som "sprider sig".

Det är liksom ett ytligt skrapsår, ett par hudflikar är borta.

Frågan är, vad gör man med småsår som ej läker?
Måste jag ringa vet, jag har avvaktat in i det sista för det är ju "bara ett litet sår" som hästen inte ens har ont av förutom att hon kliar på det ibland.. :crazy:
Tänkte om man behöver penicillinsalva eller vad man nu får till småsår.

I går när jag såg att hon hade kliat upp det, började jag på det sista försöket, att enbart skölja med koksaltlösning och torka rent runtom såret, sedan låta det vara fritt och läka i fred.

Tyvärr antar jag att det har blivit infekterat..

Ja min fråga är väl, vad gör man åt sådana sår och vad brukar vet. göra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dumt sår, läker ej

Det låter ju underligt :confused: ... hon har inte fått det nån annan stanns på kroppen?
Tvätta bara rent med ljummet vatten och såpa i några dagar, det kan ju vara nått medel som du har använt som gör att de inte läker ordentligt. Håll det bara rent så kanske det blir bättre.
Om det inte fungerar så bör du nog ringa och fråga en veterinär i alla fall.
Hoppas det går bra ... Mvh Jenny
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Jo det är skumt, det är därför jag inte riktigt vet hur jag ska göra. En häst vi hade innan fick ett sår på halsen som ej ville läka, det hade han hela sommaren innan det försvann. Förra sommaren då alltså.
Men då var där ju flugor på det hela tiden och det finns inga insekter nu ju.

Min häst är utan täcke och när det regnar blir såret skitäckligt.

Det är alltså fortfarande inte större än en 1krona men låter jag det vara utan att "göra något alls" så blir det skorpigt och "varigt" (vet ej om det är var men ser ut som det, gulvitt klegg) som fastnar i pälsen runt om och får såret att se större ut.

Hon tappar ej päls runt om såret heller som det brukar vara med rengskållor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dumt sår, läker ej

Nej ingen annan stans! Det har jag också tänkt på, för hon har haft rengskållor förut bland annat, men jag har inte hittat någon annan stans (har kännt genom pälsen med fingrarna jättenoga, även mellan bakbenen och under svansen).

Och rengskållorna brukar itne se ut så här.

Tvättar iaf händerna jättenoga när jag har skött såret för det kan ju vara någon sorts svampinfektion eller liknande.

Jag har provat Jodopax (sprejat på o rengjort med då och då), Blue Spray och en sårsalva som kallas "proteinsalva" som man köper i vanliga hästbutiker, Helosan som sagt och Idomin.
Har liksom i "desperation" provat allt jag har, någon av dessa kan ju faktiskt ha stoppat upp läkningen.
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Ring veterinären...!

Min häst fick ett sår på frambenet i början av juni som inte läkte och i agusti började såret bli som en bula. Blev sårskorpa som HELA tiden gick upp eller som det blev var under. Så det var bara å tvätta och jag köpte olika salver och provade med det läkte ALDRIG. Så jag ringde till vet i oktober och hon sa att det var typ ärrvävnad som bara växer. Det kommer aldrig läka utan måste skäras eller brännas bort. Så ring veterinären och kolla.

Om inte annat så finns det en SUPER bra salva som är receptbelagd som vet kan skriva ut!
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Okej, ja jag får se nu efter helgen hur det ser ut så får vi avgöra då.
Tack för alla tips, och det låter lite som det du beskrev :crazy: Hopps det inte är något sådant.

Ren nyfikenhet, vilken salva var det? Tänkte läsa lite på Fass bara.
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Min ena häst har också haft ett sår som inte ville läka hur jag än gjorde det rent.
Så jag åkte iväg och köpte Aloe Vera produkter och nu är det snart läkt. Det är Hansbo som har de produkterna så kolla in någon ridsports affär som har Hansbo sortimentet så har de säkert de produkterna.
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Hm okej. Vi har aloe-vera från (tror jag det heter) Forever living products. Har vi hemma och den är väldigt koncentrerad. Kanske ska prova, får ta med en klick till stallet i dag :)

Skadar inte att prova. Tack för tipset.
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Har du sett över stelkrampskyddet då det förmodligen rör sig om ett bett?
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Hm okej. Vi har aloe-vera från (tror jag det heter) Forever living products. Har vi hemma och den är väldigt koncentrerad. Kanske ska prova, får ta med en klick till stallet i dag :)

Skadar inte att prova. Tack för tipset.

Det är deras produkter jag har använt men har hört att Hansbos ska också vara väldigt bra. Du får gärna skriva och berätta hur det går sedan :-)
Lycka till
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Jag skulle först o främst råda dig till att ringa veterinär!!!
Annars är aloevera-gele bra till sår......
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Min ena häst har också haft ett sår som inte ville läka hur jag än gjorde det rent.
Så jag åkte iväg och köpte Aloe Vera produkter och nu är det snart läkt. Det är Hansbo som har de produkterna så kolla in någon ridsports affär som har Hansbo sortimentet så har de säkert de produkterna.

Ja visst är aloevera bra....!!!
Jag har bara positivit att säga om aloevera... Har provat linimentet oxå m alovera i,skitbra!
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Jag säger som min gamla mormor:
Man ska inte förakta små sår och fattiga vänner.

Det ligger något i det.
Det är viktigt att hålla såret rent och inte smeta på en massa salvor i onödan.

Smörjer Ni in era egna sår med salvor?
Det är viktigt att sår får luftas och gärna täckta för att undvika att dåliga bakterier hittar dit.
Har lärt mig av Vet att inte jodopax inte ska användas i tid och otid.
Jodopax tar kål på alla bakterier,även de goda.

Om såret inte läkt på denna långa tid så kontakta veterinär för råd.

Ps,för att undvika frätskador runt såret kan man använda vasselin.
OBs! Bara runt såret inte i.

/ Nanne:banana:
 
Sv: Dumt sår, läker ej

Jadå hon vaccinerades förra året och är regelbundet vaccinerad tidigare med.
 
Sv: Dumt sår, läker ej

För övrigt, i dag såg såret finare ut än det gjort på länge. Sköljde med koksalt i torsdags, när hon hade kliat upp det så att det hade börjat blöda.
I går var jag inte i stallet så såret fick vara i fred, i dag var det bara "ren" hud som det var precis i början. Inga skorpor. Sköljde med koksalt i dag med (har på pipetter), så får jag se hur det blir i morgon.

Som det ser ut nu verkar det vara det bästa, att bara skölja då och då och sedan låta det vara.
KAN ju vara salvorna som förhindrat läkningen.. :crazy: :o
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har...
Svar
4
· Visningar
5 977
Senast: Gabbi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 647
Senast: höstmåne
·
Kropp & Själ Har sår på armen som vägrar läka. Började med att jag var öm just där, hade då som en bula som var röd och varm. Antar att det är nåt...
Svar
5
· Visningar
1 419
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp