Dundersnabb fredagsmiddag.

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Nordthor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 2 676

Bukefalos 30 år!

Nordthor

Trådstartare
Okej, kanske lite onödig och desperat tråd men ni brukar leverera :love:. (Innehåller dessutom mer eller mindre "klag", ledsen för det!)

Inatt ska jag jobba, precis som jag gjort de två föregående nätterna. Imorgon (alldeles för tidigt :cautious:) kommer vår första gäst för helgen. Det innebär att min planering kommande dygn är: jobb, matinhandling, lite sov, hämta gäst, fixa mat. Jag kommer att vara svintrött, det är jag alltid efter nattarbete. Saker måste gå snabbt och lätt imorgonkväll, framför allt maten! Så, efter denna maffiga bakgrund, vad hade ni bjudit på? Jag kommer inte att orka stå och laga avancerad mat, så alla tips på snabblagat och lite fredagstrevligt är välkomna! Det gör absolut inget om det typ sköter sig själv :angel:. Ingen är allergisk mot något och alla äter allt.

(Hatar matplanering intensivt.)

Finns det några restriktioner? Annars så köp färsk pasta, bacon och färska champinjoner. Stek strimlad bacon och skivade champinjoner, gärna i lite extra smör för svampens skull. Ha på en burk creme fraîche och krydda med salt, vitpeppar och pressa i en vitlöksklyfta. Servera med nykokta pastan och riven parmesan uppepå. Superenkelt och supergott!

Finns det några restriktioner? Annars så köp färsk pasta, bacon och färska champinjoner. Stek strimlad bacon och skivade champinjoner, gärna i lite extra smör för svampens skull. Ha på en burk creme fraîche och krydda med salt, vitpeppar och pressa i en vitlöksklyfta. Servera med nykokta pastan och riven parmesan uppepå. Superenkelt och supergott!
Nej, inga! Phew. Tack för tips!

Okej, kanske lite onödig och desperat tråd men ni brukar leverera :love:. (Innehåller dessutom mer eller mindre "klag", ledsen för det!)

Inatt ska jag jobba, precis som jag gjort de två föregående nätterna. Imorgon (alldeles för tidigt :cautious:) kommer vår första gäst för helgen. Det innebär att min planering kommande dygn är: jobb, matinhandling, lite sov, hämta gäst, fixa mat. Jag kommer att vara svintrött, det är jag alltid efter nattarbete. Saker måste gå snabbt och lätt imorgonkväll, framför allt maten! Så, efter denna maffiga bakgrund, vad hade ni bjudit på? Jag kommer inte att orka stå och laga avancerad mat, så alla tips på snabblagat och lite fredagstrevligt är välkomna! Det gör absolut inget om det typ sköter sig själv :angel:. Ingen är allergisk mot något och alla äter allt.

Jag säger också pinsa. Går fort och lätt och de flesta brukar gilla det.
Vi brukar ofta köra creme fraiche istället för tomatsås. Men det kan man ju välja efter smak. Sen brukar vi ha riven mozzarella, fetaost i kuber, spanskt kallskuret a la chorizo/salami milano etc, halverade körsbärstomater. Efter gräddning på med ruccola, färsk basilika och ev kan man ringla honung över det.
Man bara slänger på allt på pinsa-brödet och in i ugnen.

Om det är en släkting rekommenderar jag varmt antingen

Avokado och stekt bacon på ciabatta -allt köpt baconen stekt (helst av gästen).
Eller
Färdigrillad kyckling med ugnspommes och en hackad gurka.

Mer energi än så vet jag inte om jag skulle orka lägga :)

Men man kan ju välta in en hel rå kyckling i ugnen med salt o svartpeppar på och ngn rotsak bredvid och hälla vattenkokarens vatten över fryst broccoli.

Här är en annan snabb och god rätt:

Blanda creme fraiche, strimlad kallrökt lax och dill i en gryta. Värm och smaka av med salt och peppar. Servera med pasta.

Hittade denna i skafferiet. Det kanske kunde vara något? :up:
20260129_162816.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar