Dundersnabb fredagsmiddag.

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Nordthor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 2 676

Bukefalos 30 år!

Okej, kanske lite onödig och desperat tråd men ni brukar leverera :love:. (Innehåller dessutom mer eller mindre "klag", ledsen för det!)

Inatt ska jag jobba, precis som jag gjort de två föregående nätterna. Imorgon (alldeles för tidigt :cautious:) kommer vår första gäst för helgen. Det innebär att min planering kommande dygn är: jobb, matinhandling, lite sov, hämta gäst, fixa mat. Jag kommer att vara svintrött, det är jag alltid efter nattarbete. Saker måste gå snabbt och lätt imorgonkväll, framför allt maten! Så, efter denna maffiga bakgrund, vad hade ni bjudit på? Jag kommer inte att orka stå och laga avancerad mat, så alla tips på snabblagat och lite fredagstrevligt är välkomna! Det gör absolut inget om det typ sköter sig själv :angel:. Ingen är allergisk mot något och alla äter allt.

(Hatar matplanering intensivt.)
Den här kycklinggrytan. Få ingredienser, puttrar ihop på nolltid och alla kommer att slicka faten :) !
https://www.jennysmatblogg.nu/2015/01/15/kycklinggryta/

Färdiggrillad kyckling från Ica, chips och sallad till. Går lika snabbt som att fixa salladen och barn blir lyriska över chips till middag :D

Allt som innehåller att sätta på en kokplatta på spisen är inte lätt och snabb matlagning för mig 🤪
När jag var liten fick vi ibland färdiggrillad kyckling med lantchips till middag, typ på en fredag om mamma inte orkade laga mat, trodde bara det var vi 😂 Vi fick dock ingen sallad vad jag kan minnas :idea:

Okej, kanske lite onödig och desperat tråd men ni brukar leverera :love:. (Innehåller dessutom mer eller mindre "klag", ledsen för det!)

Inatt ska jag jobba, precis som jag gjort de två föregående nätterna. Imorgon (alldeles för tidigt :cautious:) kommer vår första gäst för helgen. Det innebär att min planering kommande dygn är: jobb, matinhandling, lite sov, hämta gäst, fixa mat. Jag kommer att vara svintrött, det är jag alltid efter nattarbete. Saker måste gå snabbt och lätt imorgonkväll, framför allt maten! Så, efter denna maffiga bakgrund, vad hade ni bjudit på? Jag kommer inte att orka stå och laga avancerad mat, så alla tips på snabblagat och lite fredagstrevligt är välkomna! Det gör absolut inget om det typ sköter sig själv :angel:. Ingen är allergisk mot något och alla äter allt.

Färska räkor, köp en baguette och aioli. Perfekt fredagsmat och noll ansträngning!

När jag var liten fick vi ibland färdiggrillad kyckling med lantchips till middag, typ på en fredag om mamma inte orkade laga mat, trodde bara det var vi 😂 Vi fick dock ingen sallad vad jag kan minnas :idea:
Det var min typiska fredagsmiddag som barn! 😍 Mina föräldrar åkte ofta och handlade på fredagarna efter jobbet, så då blev det något snabbt att fixa efteråt.
Pappa tyckte potatis som potatis, därför dög chips också :D

Färdig potatisgratäng i ugnfast form, in i ugnen
Stek kött, lövbiff går snabbt
Grönda bönor till (hela burken ner i saltat vatten, klart på två min)
Köpt sås till alternativ gör vitlökssmör.

Alt
Tacos, så får gästen hjälpa till att hacka bara?
Färdig grillad kyckling, släng i n pommes i ugen? Vanlig grönsallad till?

Jag har två rätter som brukar gå relativt snabbt. En med kyckling och en med lövbiff. Båda har man vanlig pasta till.

Till lövbiffen har jag inte sambal oelek och har man kantareller i frysen går det fint att byta till det. Brukar göra såsen på samma tid som pastan tillagas. Ädelosten lägger jag så man kan strö på efter eget behag. Barnen här hemma gillar lövbiffen med hoppar ädelosten 😊
Lövbiff

Kycklingen gör jag som receptet. Men håller mej aldrig till exakt så mycket som det står utan det är mer ett hum
Kyckling

Fryst färdig kycklingkebab eller grillad kyckling. Stek och blanda med valfri smak på crème fraiche/färskost. Färsk pasta till, eller ris. Går på 10 min och är supergott!

Färdig potatisgratäng att värma i ugnen, en god köttbit att steka, kall färdig sås, typ bea eller färdig sås att värma kanske pepparsås. Färdigsköljd blandad sallad, skiva ner några tomater. Efterrätt om ni vill ha, två tårtbitar eller något annat gott från kyldisken.

Jag också! Alltså att jag trodde vi vad de enda som åt det.
Gärna som lunch på semestern att vi köpte med och sedan satt på en flit någonstans längs vägen och åt med fingrarna, plockade bitar från kycklingen och hade chipspåsen mellan oss.

Koka pasta, typ linguine, och under tiden skär/hacka upp nån mozzarella eller burrata, tomater, en kruka färsk basilika, vitlök, lite mandlar och riv lite parmesan. Blanda ihop allt, ha på lite god olivolja, salt och peppar och möjligtvis lite citron. :dTar tio minuter (eller hur lång tid pastan nu tar men man hinner lätt göra resten under tiden) och känns och ser vardagslyxigt ut.

Eller köp färdig pajdeg, skär upp broccoli, lök, soltorkad tomat eller ädelost (den man gillar mest, kombo funkar inte riktigt), gör en äggstanning och häll på riven ost. Behöver visserligen 30-40 min i ugn men inte många minuter att slänga ihop och kan förberedas innan. Nån blandsallad på påse till, eventuellt med lite andra grönsaker man skär ner medan pajen vilar efter ugnen.

Koka pasta, typ linguine, och under tiden skär/hacka upp nån mozzarella eller burrata, tomater, en kruka färsk basilika, vitlök, lite mandlar och riv lite parmesan. Blanda ihop allt, ha på lite god olivolja, salt och peppar och möjligtvis lite citron. :dTar tio minuter (eller hur lång tid pastan nu tar men man hinner lätt göra resten under tiden) och känns och ser vardagslyxigt ut.

Eller köp färdig pajdeg, skär upp broccoli, lök, soltorkad tomat eller ädelost (den man gillar mest, kombo funkar inte riktigt), gör en äggstanning och häll på riven ost. Behöver visserligen 30-40 min i ugn men inte många minuter att slänga ihop och kan förberedas innan. Nån blandsallad på påse till, eventuellt med lite andra grönsaker man skär ner medan pajen vilar efter ugnen.
Åh precis sån pasta du skrev i första stycket gör vi mycket på sommaren när man vill ha något lättare. Har använt risoni och sen ätit med sked :o

Jag brukar göra spaghetti carbonara eller pasta med pastasås av lätt créme fraiche med tomat och basilika, gul lök, skivad bacon och champinjoner om jag orkar laga mat men inte anstränga mig. Tar max 10 min att göra 🙂

En jätteenkelt pastarätt som också är riktigt gott är följande:
Pasta sås bestående av: creme fraiche, hackad tomat, saffran, sambal oelek, salt och peppar, samt färdigskalande räkor (räkor i lake på burk).

Instruktioner
Koka pastan. Lägg allt förutom räkorna i en kastrull och koka/stek. När pastan är klar, i med pastan och räkorna i såsen, rör runt. Klart när räkorna är varma (mkt kort tid annars blir räkorna sega).

Kycklingschnitzel från Guldfågel med pommes och sås och ngn god sallad. Bara att värma och så gott!! Är vår stående fredagsmiddag de gånger som det inte finns tid. Eller gyros/tacos/sweetchili-kyckling, också från Gildfågel, i mjukt tacoskal (kebabrulle).

Hellre än diverse färdigprodukter, hade jag gjort pasta med pesto. Det tar tio minuter, högst, att göra pesto. Lite oliver och rött vin. Choklad av valfri sort och mängd till kaffet. Klart!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar